امام جمعه پاوه در نشست اخلاقی قضات و کارکنان دادگستری کردستان:
امام جمعه پاوه گفت: درست است که ما مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرانی داریم ولی امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردار است؛ خداوند در قرآن کریم به شهری که دارای امنیت است قسم یاد کرده و این در حالی است که چنین امری در باب شهری که دارای رفاه است حادث نشده است.
کد خبر: ۵۹۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲ 20 April 2018

به گزارش تابناک کردستان، ماموستا ملا قادر قادری در دومین نشست اخلاق موعظه‌ای از سلسله نشست‌های اخلاقی دادگستری کل استان کردستان، با اشاره به موضوع «نقش بعثت در جامعه» اظهار کرد: روز 27 ماه رجب، نزد همه مسلمانان روزی مهم است؛ اهل سنت و جماعت 27 رجب را اسراء و معراج می‌دانند، ما معتقد هستیم پیامبر بزرگوار(ص) در ماه مبارک رمضان مبعوث شده و آقایان اهل تشیع معتقدند 27 رجب روز بعثت رسول‌الله(ص) است.

وی ضمن تبریک این روز مبارک، با اشاره به اینکه شیعه و سنی دعوایی بر سر این دو فاصله تاریخی ندارند، گفت: شب و روز 27 رجب نزد همه مسلمانان شب و روز مبارکی است.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه همه روزهای حیات پیامبر اسلام(ص) نزد ما مسلمانان مبارک است به اهمیت ویژه سه روز حیات بابرکت رسول خدا اشاره و تصریح کرد: روز ولادت که روز فجر سعادت است؛ روز بعثت که روز طلوع آفتاب آزادی و حریت است و همچنین روز هجرت که روز تحقق حکومت محمدی است سه روز بااهمیت برای مسلمانان هستند.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه 164 از سوره آل‌عمران گفت: خداوند در این آیه بر بشریت و بویژه مؤمنین منت نهاده که پیامبر اسلام(ص) را برای آنان مبعوث فرموده است.

ماموستا قادری با اشاره به نعمت‌های مختلفی که خداوند بر نوع بشر ارزانی داشته افزود: خداوند با وجود ارزانی داشتن نعمت‌هایش به بنی آدم در هیچ جایی نفرموده که بابت این نعمت‌ها بر شما منتی می‌گذارم ولی در موضوع بعثت پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِينَ)؛ خداوند بر مؤمنین منت نهاده که رسول و پیامبری برای‌شان مبعوث فرموده است.

وی به پنج مأموریت مهم پیامبر اسلام(ص) اشاره و خاطر نشان کرد: تلاوت آیات خداوند و تعلیم قرآن به مردم؛ تربیت افراد؛ تعلیم علم و دانش؛ تعلیم چگونه زیستن که در قرآن از آن به «حکمت» تعبیر شده است و انجام یک مقایسه در جامعه در دو مقطع زمانی قبل و بعد از بعثت از مهم‌ترین مأموریت‌های پیامبر اسلام(ص) بوده‌اند.

امام جمعه پاوه گفت: استنباط بنده این است که در جمهوری اسلامی، ما هم باید چنین مقایسه‌ای داشته باشیم، ما امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم، نسل امروز دوران طاغوت را ندیده، زحمت دوران جنگ و ناامنی اوایل انقلاب را متحمل نشده، وضعیت مردم قبل از ارائه خدمات رفاهی پس از انقلاب را مشاهده نکرده و طبق توصیه قرآن باید مقایسه بین اوضاع حال و گذشته برای نسل امروز انجام شود.

ماموستا قادری اظهار کرد: اعتقاد ما این است که موقعیت در کردستان حساس است و باید گویندگان، علما و سخنرانان مختلف در کلام خود، مقایسه‌ای بین اوضاع حال و گذشته برای مردم داشته باشند و هم خدمات کُردها به وطن و هم خدمات حاکمیت به کُردها و اهل سنت را تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه کُردها و اهل سنت 10 هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده‌اند گفت: این سند مهمی است و می‌تواند در محافل برای اثبات حقانیت ما مؤثر باشد.

امام جمعه پاوه به موضوع دوم بحث خود اشاره و با یادآوری مطالبی از کتاب‌هایی چون «المجموع امام نووی» و «شرائع حلی» افزود: در این کتاب‌های فقهی مطالبی درباره قضاوت و آداب آن و همچنین اخلاق قاضی آمده که به صورت مختصر به آن اشاره خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه واژه «حکم» به معنای قضاوت، 69 بار در قرآن آمده است تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوعاتی چون «حج» و «روزه» در یک الی پنج آیه قرآن آمده، تکرار 69 باره واژه «حکم» بیان‌کننده اهمیت مقام قضا و قضاوت در دین مبین اسلام است.

ماموستا قادری با بیان اینکه در آیین اسلام نخستین قاضی، حضرت رسول(ص) بوده است، گفت: در سنت رسول‌الله(ص) از زبان پیامبر بزرگوار بحث حکم و قضاوت قابل مشاهده است.

وی گفت: طبق آنچه بزرگان ما در باب آداب قضاوت گفته‌اند، قاضی نباید در حالات عصبانیت، گرسنگی، خستگی و فشار خواب به امر قضاوت مبادرت کند.

قاضی نمونه کشور در سال 96، به برخی دیگر از تعالیم بزرگان در امر قضاوت اشاره کرد و افزود: قاضی نباید بدون استماع مطالب متداعیان، اقدام به قضاوت کند؛ قاضی در لحظه قضاوت باید متخاصمین را در کنار همدیگر، در یک ردیف و مساوی هم قرار دهد؛ قاضی باید از برخورد آرام در جای خود و از قاطعیت در زمان لازم استفاده کند.

وی به فرمان حضرت علی(رض) به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: حضرت علی(رض) می‌فرماید: نباید همه مردم را همانند هم نگاه کنیم، خوب و بد در میان مردم وجود دارد و باید این دو طیف را بشناسیم و رفتار متناسب با آنها داشته باشیم.

ماموستا قادری گفت: قاضی علاوه بر اینکه نباید رشوه بگیرد حتی نباید چیزی به عنوان هدیه از طرفین دعوا قبول کند؛ قاضی نباید شخصاً با مردم کوچه و بازار معامله کند؛ درب منزل قاضی باید همواره بر روی مردم گشاده باشد؛ قاضی باید همیشه در بازار کسانی را به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر داشته باشد چون قاضی در اسلام حقیقتاً مسئول بازار و خرید و فروش است که در حال حاضر این مسئولیت بر عهده تعزیرات حکومتی است.

وی به مباحث بزرگان در باب اخلاق قاضی هم اشاره کرد و افزود: در کتب فقهی آمده که از اخلاق ارزشمند قاضی، عدم تمایل به احدی از خصمین است؛ قاضی نباید فقیر باشد؛ نباید خود قاضی و خانواده‌اش بدهکار باشند چرا که قضاوت قاضی بدهکار حقیقتاً نمی‌تواند عادلانه باشد؛ از اخلاق بلند قضات آن است که در باب قضاوت از مافوق خود سؤال و در صدور حکم از افراد آگاه‌تر بهره بگیرد.

امام جمعه پاوه به مشکلات علمای کردستان نیز در بیان خطابه‌هایشان اشاره کرد و گفت: اگر روحانیون ما در خطبه جمعه به نفع دولت صحبت کنند، اگرچه حق هم باشد، مردم عصبانی می‌شوند و در مقابل اگر از مردم طرفداری و مشکلات آنها را بیان کند، دولتمردان گله‌مند می‌شود که چرا خدمات را بیان نمی‌کنید.

وی به اوضاع فعلی جهان، منطقه و آنچه باید در قبال این اوضاع انجام داد اشاره کرد و افزود: بر هیچ کس پوشیده نیست که همه سرزمین‌های اسلامی چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم درگیر جنگ، تخریب و تهدید هستند.

ماموستا قادری تصریح کرد: دو دهه است که دشمنان اسلام در سرزمین‌های اسلامی سرگرم تخریب هستند؛ بلایی که قدرت‌های جهانی در دو دهه گذشته بر سر سرزمین‌های اسلامی آوردند شاید تا دویست سال دیگر هم قابل جبران نباشد.

وی گفت: حقیقتی در جهان اسلام وجود دارد و آن اینکه عده‌ای از مسلمانان می‌گویند چرا ما با غرب دوستی نکنیم تا آنها دست از این جنایت‌ها بردارند که در پاسخ به این عده باید آیات قرآن از جمله آیه 120 سوره بقره را یادآوری کرد که می‌فرماید یهود و نصارا به شما رضایت نخواهند داد الا زمانی که از آنها پیروی کنید.

امام جمعه پاوه افزود: با نگاهی به تاریخ 50 سال گذشته بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرح‌های پشت پرده علیه مسلمانان بویژه ملت مسلمان ایران قابل رؤیت خواهد بود؛ غرب پس از شکست کمونیست به فکر سرکوب مسلمانان افتاده است و این امر یک واقعیت است.

وی با اشاره به نظریه برخورد تمدن‌های ساموئل هانتينگتون خاطر نشان کرد: از ابتدای دهه 90 میلادی تاکنون یک جنگ تمام عیار علیه دنیای اسلام آغاز شده و اعتقاد حاکمان غرب آن است که فرهنگ و مذهب خمیرمایه اصلی جهان اسلام، خاورمیانه و شمال آفریقا است و پرچم سبز اسلام هم همانند پرچم سرخ کمونیست دشمن ماست و باید اسلام هم مثل کمونیست نابود شود در غیر این صورت آمریکا و اروپا امنیت نخواهد داشت.

ماموستا قادری گفت: آنها می‌گویند برای رسیدن به این مقصود باید فرهنگ و نظام ارزشی، فکری، اخلاقی و عملی جهان اسلام، خاورمیانه و شمال آفریقا را در راستای قبله عالم شدن آمریکا تغییر دهیم.

امام جمعه پاوه به موضوع تهاجم فرهنگی اشاره کرد و افزود: هدف از تهاجم فرهنگی ترور افراد مفید در جوامع مورد هدف، شکستن حریم خانواده‌، تغییر فرهنگ بومی و محلی، بی‌محتوا کردن افراد در جامعه و تقویت افراد بی‌غیرت از حیث ملی و مذهبی است.

وی اظهار کرد: تهدید نظامی هم یک امر غیرقابل انکار است؛ غربی‌ها آنچه از اسلحه داشتند علیه ما آزمایش کردند و امروز، امثال عربستان سعودی هرچه پول دارد در اختیار آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار داده تا با آن اسلحه بخرد و غربی‌ها هم به آنها می‌گویند ایران یک خطر بالقوه است و شما باید اسلحه داشته باشید.

امام جمعه پاوه گفت: غرب با کارهایی که انجام می‌دهد دو هدف را دنبال می‌کند؛ یک از این اهداف، اقدام علیه ایران است و ما در قبال این استراتژی آنها باید هوشیار باشیم؛ درست است که ما مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرانی داریم ولی امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردار است؛ خداوند در قرآن کریم به شهری که دارای امنیت است قسم یاد کرده و این در حالی است که چنین امری در باب شهری که دارای رفاه است حادث نشده است.

وی ضمن تقدیر از فراهم کنندگان امنیت در کشور افزود: امنیت مقدمه پیشرفت در اموری چون تحصیل، قضاوت، اقتصاد، فرهنگ و زندگی است و همه باید بکوشیم با قول، قلم، بیان و عملِ خود، از این امنیت، حفاظت کنیم.

ماموستا قادری به نقش نیروهای نظامی و امنیتی در رقم خوردن امنیت فعلی کشور اشاره و اظهار کرد: اگرچه در باب رقم خوردن این امنیت از قضات و روحانیون نامی در میان نیست اما در حقیقت این دو قشر در جهت ایجاد امنیت اجتماعی بالاترین نقش را دارند.

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

امنیت بالاترین نعمت است که ملت ایران از آن برخوردارند/مشکلات علمای کردستان در بیان خطابه‌هایشان از نظر ماموستا قادری/ توصیه‌های قاضی نمونه کشور در سال 96 به قضات کردستان+تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار