نرخ بیکاری کردستان در سال 96 نسبت به 95، 1.5 درصد کاهش یافت
مرکز آمار ایران چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 را منتشر کرد؛ مقایسه نرخ رسمی بیکاری اعلام شده در سال 96 با سال 95 نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در کردستان 1.5 درصد کاهش پیدا کرده است و این یعنی دولت بالاخره موفق شد نرخ بیکاری استان را تقریباً به نرخ بیکاری کردستان در سال 92 برگرداند!
کد خبر: ۶۰۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 06 May 2018

به گزارش تابناک کردستان، از دیدگاه مرکز آمار ایران، تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

مرکز آمار ایران در تهیه گزارش‌های خود افراد زیر را هم شاغل محسوب کرده است؛ افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می‌کنند؛ کارآموزانی که در دوره کارآموزی، فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند؛ محصلانی که در هفته مرجع، مطابق تعریف، کار کرده‌اند؛ تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند.

توضیح اینکه، اگر شما هیچ شغلی نداشته باشید و از دید جامعه یک فرد بیکار باشید ولی بخشی از وقت خود را برای مثال در صف یک نانوایی برای گرفتن نان برای مادربزرگ‌تان تلف کنید و بابت این کار هیچ مزدی هم دریافت نکنید از نظر مرکز آمار شاغل محسوب می‌شوید! مرکز آمار همچنین سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی را جزو شاغلان محسوب می‌کند و ... بماند.

آماری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد نرخ بیکاری سال 96 کشور نسبت به سال قبل از آن، 0.3 درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری سال 96 کردستان نسبت به سال قبل از آن 1.5درصد کاهش یافته است؛ نرخ بیکاری سال 96 در کل کشور 12.1 درصد و در استان کردستان 13.7 درصد اعلام شده است، به عبارت دیگر نرخ رسمی بیکاری در کردستان 1.6 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

اما با مقایسه‌ای بین نرخ رسمی بیکاری استان کردستان در سال‌های گذشته یک نکته جالب دیگر هم قابل استنباط است؛ مرکز آمار ایران در سال 92، نرخ رسمی بیکاری کردستان را 13.6 درصد اعلام کرده است، نتیجه عملکرد دولتمردان در استان، رسیدن نرخ بیکاری کردستان به 15.2 درصد در سال 95 بود؛ اعلام چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96 ثابت می‌کند دولت موفق شده نرخ بیکاری در کردستان را تقریباً به سال 92 برگرداند!

اگرچه تا زمان انتشار نتیجه جامع طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96، ارائه یک تحلیل جامع از وضعیت نیروی کار، توسط رسانه غیرممکن است اما بعید به نظر می‌رسد مردم توجه چندانی به آمارها، چه مثبت و چه منفی آن، داشته باشند.

واقعیت اشتغال در کردستان همان وضعیتی است که غالب خانواده‌ها و فرزندان‌شان کم و بیش درگیر آن هستند نه آن چیزهایی که گفته و نوشته می‌شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار