شفاف‌سازی در مورد افرادی و شرکت‌هایی که از رانت دولت برای استفاده از ارز ارزان قیمت برای واردات استفاده کرده‌اند البته که «پز» دادن ندارد! این کار قطعاً وظیفه آن مسئول است و انصافاً حق مردم! اما بعد این شفاف‌سازی چه می‌شود؟
کد خبر: ۶۲۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 04 July 2018

به گزارش تابناک کردستان، اگر تا پیش از شفاف‌سازی در مورد افراد، شرکت‌ها و نهادهایی که از رانت ارزان قیمت استفاده می کردند، این رانت‌خواری از دید مردم پنهان و گران فروشی‌اش برای آنان آشکار بود، اما آن مقامات مسئول که از همان ابتدا می‌دانستند که رانت می‌دهند و نظارت نمی‌کنند و به مردم گران می فروشند، چرا از پیش و حتی اکنون برخوردی نمی کنند؟ شفاف‌سازی به هدف شفاف‌سازی که ارزشی ندارد! اگر شفاف اعلام شود که دولت در اعطای رانت تخلف کرده است و رانت‌خوار هم در فروش اجناس به مردم تخلف کرده است داستان که پایان نمی پذیرد! تک تک مقامات و مسئولان این داستان، اگر پای میز حسابرسی آمدند و حق بیت‌المال مردم را از آنان ستناندند، حرف است!

اینکه شرکتی که به هدف واردات خودرو تأسیس شده و ارز ارزان قیمت دریافت و در نهایت چای خارجی وارده کرده، در نگاه اول، تخلفی است که در مرحله ثبت سفارش اتفاق افتاده است؛ یعنی کسی وجود نداشته که بپرسد شرکتی که خودرو وارد می‌کند، چرا برایش واردات چای ثبت شده است؟ یا شرکتی که تجهیزات پزشکی باید وارد کند، واردات بخارشوی برایش ثبت شده و برای دریافت ارز ارزان قیمت به بانک مرکزی هم معرفی شده است! یا شرکت‌های وارد کننده گوشی‌های تلفن  همراهی که اصلاً وجود خارجی ندارند، ارز ارزان قیمت دریافت کرده‌اند را نباید کسی نظارتی بر آنان داشته باشد! آیا اکنون وقت آن است که آن مسئول دولت «پز» بدهد که اوست که شفاف‌سازی می کند؟ صد البته که دستش درد نکند، اما چه شد که این رانت‌ها را دادید و بعدش آن مقام نظارتی و تعزیراتی و حمایت از مصرف کننده و تولید کننده هم کاری از برای این مردم بیچاره نکرد؟

مردم، مدتی است که شفاف، متوجه شده اند، هزاران خودرو، به صورت غیرقانونی در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش، ثبت شده‌اند؛ اطلاع  از این موضوع اگر تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است، فقط و فقط اعتماد عمومی را بیشتر از گذشته خدشه‌دار کرده است؛ آن اوایل که اصل خبر تکذیب می‌شد؛ بعدها گفته شده که سایت هک شده! بعدتر هک سایت هم تکذیب شد! آخرین خبر اینکه چند کارمند سازمان توسعه تجارت و همچنین افرادی که نرم‌افزار ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشته‌اند، در این رسوایی نقش داشته‌اند؛ اما سئوال این است  بالاخره شرکتی که آن خودروها را ثبت سفارش کرد، چه شرکتی بود؟ متعلق به چه کسانی بود؟ اصلا مواخذه شدند؟ آن هزاران خودرو وارد شدند یا خیر؟ تعرفه بر آنان اعمال شد یا خیر؟ اگر وارد شدند اکنون در اختیار چه کسانی است؟

اما نکته مهم‌تر این است که تا کنون خبری نشنیدیم که مثلا مسئولی در سازمان توسعه تجارت به دلیل این رسوایی، استعفا داده باشد یا مسئول بالاتری فرد یا افرادی را به خاطر این قصور، برکنار کرده باشد؟ یا مسئولی در حوزه فنآوری اطلاعات وزارت صنعت و معدن برکنار و یا مواخذه شده باشد! شفافیت که به خودی خود، جز ایجاد بی‌اعتمادی به سیستم که ارزشی ندارد، پز دادن هم ندارد!

مردم از شفافیت لذت می برند؛ اما شفافیت صرفاً برای شفافیت و «پز» دادن، در نهایت به مایوس کردن بیشتر مردم و بی‌اعتمادی دراز مدت‌تر دامن خواهد زد؛ اگر مسئولی تصور می‌کند صرفاً با «پز شفافیت»محبوب خواهد شد، شاید درست فکر می‌کند و به هدفش هم برسد؛ اما خود آن مقام مسئول هم می داند، اگر تخلفات شفاف شده برای مسئولان و مقصران، مواخذه‌ای در پی نداشته باشد و برای مردم منفعتی از بابت حفظ بیت‌المال و دارایی‌های آنان، زود باشد که همین اندک اعتماد باقی مانده را در مسیر شفافیت برای پز دادن و نه نتیجه گرفتن بر باد دهند.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار