امروز در نشست خبری رئیس پلیس راهور و رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان در سنندج مسائلی تشریح شد که هم پاسخی به برخی فضاسازی علیه پلیس بود و هم به روشن‌تر شدن برخی مسائل درباره سوانح جاده‌ای کردستان کمک کرد.
کد خبر: ۶۳۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 21 July 2018

به گزارش تابناک کردستان، جزئیات سانحه دردناک اتوبوس سنندج امروز در نشست خبری رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کردستان و رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان در سنندج تشریح شد.

سرهنگ رمضان نادری در این نشست خبری با تسلیت جان‌باختن تعدادی از شهروندان کردستانی در سانحه برخورد تانکر حامل مواد سوختی با اتوبوس مسافربری در سنندج اظهار کرد: تصادف در ساعت 5 دقیقه بامداد 20 تیرماه اتفاق افتاد.

وی گفت: خودرو کشنده البرز با بار مازوت ساعت 16 و 20 دقیقه از پلیس راه مریوان عبور کرده و حدود ساعت 21 روز 19 تیرماه به ورودی سنندج رسیده بود.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کردستان تصریح کرد: به دلیل استفاده زیاد از ترمز و نیز شیب تند بلوار دکتر حسینی سنندج، کنترل وسیله نقلیه کشنده از دست راننده خارج می‌شود و با اتوبوس مسافربری که برخلاف مقررات در محدوده خارج پایانه توقف کرده بود برخورد کرده و بر اثر شدت برخورد آتش‌سوزی و انفجار روی می‌دهد.

وی گفت: با تلاش مأموران آتش‌نشانی، آتش بعد از چند ساعت مهار می‌شود و متأسفانه 11 نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست می‌دهند.

سرهنگ نادری با اشاره به مقصران سانحه افزود: بی‌احتیاطی راننده کشنده و استفاده زیاد از ترمز؛ بی‌مبالاتی شرکت حمل و نقل به دلیل عدم نظارت بر حمل مواد سوختی و عدم رعایت نظارت بر زمان حرکت؛ بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم رعایت نکات ایمنی و توقف در خارج از پایانه مسافربری؛ بی‌مبالاتی مسئولین شهرداری سنندج به علت عدم اصلاح شیب تند بلوار دکتر حسینی و عدم اصلاح هندسی آن، هر کدام به میزان 25 درصد در وقوع حادثه مقصر شناخته شدند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران مصوب سال 1380 تردد وسایط نقلیه حامل مواد خطرناک که مواد سوختی هم جزو این مواد قرار می‌گیرد، گفته شده که صرف نظر از وزن و حجم، آنها فقط در ساعات روز مجاز به تردد در جاده‌های کشور هستند و باید قبل از پایان روز در پارکینگ مناسب توقف کنند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کردستان گفت: قانون به تردد در جاده‌ها اشاره می‌کند و چون تصادف در درون شهر اتفاق افتاده، در داخل شهرها هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای تردد این نوع خودروها وجود ندارد.

وی به قوانین عبور و مرور وسایط نقلیه حامل مواد نفتی اشاره کرد و افزود: طبق قانون، دارندگان وسایط نقلیه حامل مواد نفتی موظف شده‌اند حداکثر تا پایان شهریور 84 نسبت به نصب تجهیزات کنترل سرعت لحظه‌ای مجاز اقدام نمایند، پس از آن تاریخ وسایط نقلیه حامل مواد نفتی تنها در صورت نصب تجهیزات یادشده مجاز به تردد در شب هستند و این بدان معنی است اگر تانکری این تجهیزات را داشته باشد ترددش در شب محدودیتی ندارد.

سرهنگ نادری به دلیل مقصر کردن شرکت توسط پلیس اشاره و تصریح کرد: وظیفه شرکت حمل و نقل آموزش و نظارت بر تردد این خودروها است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک کردستان در این باره که استقرار مرکز تعویض پلاک در نزدیکی ترمینال سنندج و وقوع این حادثه بحث‌های درباره این مرکز به وجود آورد نظر پلیس در این باره چیست، گفت: مرکز تعویض پلاک قبل از مطالعه و احداث بلوار، در آنجا قرار داشته است؛ ما نمی‌گوییم مرکز در حادثه تأثیر داشته یا نداشته چون ممکن است به موضع‌گیری متهم شویم؛ اما اگر آنجا نقصی وجود داشته چرا شهرداری قبلاً مکاتبه نکرده است؛ هیچ مکاتبه در این باره با ما نشده است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کردستان افزود: در حال حاضر هم با توجه به دستور فرماندهی انتظامی استان و تصمیم بر مساعدت در این باره اعلام شد که 3.5 متر مالکیت متعلق به ناجا است و ما برای تعریض مسیر، این مقدار را عقب‌نشینی خواهیم کرد همچنین بنا به پیشنهاد فرماندهی انتظامی استان حاضریم عرصه و اعیان محل را تحویل شهرداری داده و به همان میزان عرصه و اعیان برای ارائه خدمات به مردم در اختیار مرکز تعویض پلاک قرار داده شود.

وی اظهار کرد: روزانه حداقل تعداد 300 عدد خدمات در آن محل به مردم ارائه می‌شود و بالغ بر 700 نفر ارباب رجوع در آنجا داریم و نمی‌توانیم حتی به مدت نیم ساعت مرکز را تعطیل کنیم.

سرهنگ نادری به موضوع شیب بلوار دکتر حسینی اشاره کرد و گفت: از نظر کارشناسان ما شیب بلوار تند است؛ از سال 92 تاکنون ما بیش از 15 مورد مکاتبه در مورد بلوار یاد شده با شهرداری داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تابناک کردستان در این باره که با توجه به شایعات منتشره درباره تعداد جان‌باختگان در شب حادثه، چرا در همان شب کپی صورت وضعیت، منتشر نشده تا تعداد مسافران روشن شود، افزود: در صورت وضعیتی که به پلیس داده شده فقط سه نام‌خانوادگی طاهایی، یاسینی و عمویی وجود دارد؛ آمار 9 نفر مسافر با این سه نام خانوادگی و هرکدام به تعداد سه نفر ثبت شده بود.

سرهنگ عیسی گوهری رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان هم در این نشست خبری ضمن تسلیت جان‌باختن تعدادی از شهروندان کردستانی در سانحه برخورد تانکر حامل مواد سوختی با اتوبوس مسافربری در سنندج، به دو حادثه مشابه که در سال‌های 94 و 95 اتفاق افتاد اشاره و اظهار کرد: همان زمان مقرر شد محدودیتی برای تردد خودروهای ترانزیتی تا پایان سال 95 اعمال شود و فعلاً تصمیم جدیدی هم در این باره اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه در داخل شهر قانونی برای منع تردد خودروهای حامل سوخت نداریم گفت: خودرو کشنده که در سنندج تصادف کرد ساعت 18 و 2 دقیقه از جلو ایست و بازرسی سروآباد عبور کرده است و قطعاً قبل از ساعت 21 وارد شهر سنندج شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان افزود: طبق آماری که ما داریم  95 درصد تصادفات تانکرها در سال گذشته و سه ماهه نخست امسال در طول روز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه کار پلیس تنها جریمه خودروها نیست، تصریح کرد: تسهیل در عبور و مرور و رسیدگی سریع به تصادفات هم جزو وظایف پلیس است.

سرهنگ گوهری در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک کردستان در این باره که میانگین تردد خودروهای ترانزیتی حامل سوخت در جاده‌های کردستان در طول یک روز چند دستگاه است گفت: برای خودروهای که از مرز باشماق می‌آیند در دو ماه اول بهار میانگین تردد این نوع خودروها در طول روز 57 دستگاه بوده و در تیرماه هم با توجه به میانگین محاسبه شده تا روز 21 تیرماه، روزانه 105 دستگاه تردد این نوع خودروها در جاده‌های استان ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار