تیم اقتصادی دولت در کردستان چه می‌کند؟
گزارش پایش فضای کسب و کار ایران در بهار 97 منتشر شد؛ آخرین گزارش پایش محیط کسب و کار کشور نشان می‌دهد که فضای کسب و کار کردستان در بهار 97 نسبت به زمستان 96 سخت‌تر شده است؛ طبق گزارش یاد شده، کردستان در وضعیت محیط کسب و کار، استان بیست و چهارم کشور است!
کد خبر: ۶۳۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ 05 August 2018

به گزارش تابناک کردستان، بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری منوط به بهبود فضای کسب و کار در آن کشور است.

اخیراً گزارش پایش محیط کسب و کار کشور در بهار 97 منتشر شده است. عدد به دست آمده برای محیط کسب و کار ایران بین صفر به عنوان بهترین ارزیابی و 10 به عنوان بدترین ارزیابی است و هر چه عدد به صفر نزدیک‌تر باشد محیط کسب و کار دارای موانع کمتر بوده و هر چه عدد به 10 نزدیک‌تر باشد، محیط کسب و کار دارای موانع بیشتر است.

بر اساس گزارش تازه پایش محیط کسب و کار کشور در بهار 97، نمره شاخص کسب و کار کردستان 6.43 بوده و با استناد به این نمره، کردستان استان بیست و چهارم کشور در وضعیت فضای کسب و کار است.

نمره شاخص کسب و کار کردستان با توجه به ظرفیت‌های استان، نمره قابل قبولی نیست؛ علاوه بر این بدتر شدن محیط کسب و کار کردستان در بهار 97 در مقایسه با زمستان 96 زنگ خطری برای مسئولان ارشد کردستان است چرا که با سخت‌تر شدن فضای کسب و کار، احتمال از بین رفتن مشاغل کوچک بیشتر می‌شود و این به معنای افزایش بیکاری است چرا که طبق آمار، مشاغل کوچک بیشترین اشتغال را ایجاد کرده‌اند.

از دیگر عواقب سخت‌تر شدن فضای کسب و کار، رشد بخش اقتصاد غیررسمی است که این اتفاق، خود سبب ایجاد مشکلات دیگری برای دولت، مانند کاهش درآمد مالیاتی خواهد شد.

همه اینها به کنار، از سویی مسئولان ارشد کردستان، بارها، خارج شدن استان از وضعیت فعلی اقتصادی را مستلزم جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانسته و از سوی دیگر، مساعد بودن بستر جذب سرمایه‌گذاری خارجی را می‌توان از نتایج مساعد بودن فضای کسب‌ و کار دانست؛ حال و با این وضعیت نامناسب فضای کسب و کار و بدتر شدن فضای کسب و کار استان در بهار 97 نسبت به زمستان 96 نمی‌توان به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کردستان چندان امیدوار بود.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید استاندار کردستان در دولت دوازدهم، قادر خواهد بود فارغ از فشارهای جناحی و با هدف بهبود شاخص‌های اقتصادی استان، دست به ایجاد تغییر در تیم اقتصادی دولت در کردستان بزند یا با ادامه کار تیم فعلی، مردم باید منتظر بدتر شدن وضعیت اقتصادی استان باشند.

کردستان استان بیست و چهارم کشور در وضعیت فضای کسب و کار/محیط کسب و کار کردستان در بهار 97 نسبت به زمستان 96 سخت‌تر شد + نمودار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار