مدیر آموزش و پرورش کردستان امروز نشستی با خبرنگاران داشت؛ درباره شیوه مدیریت سازمانی «رشید قربانی» باید همکارانش نظر بدهند اما در تعامل با رسانه، او یکی از بهترین مدیران کردستان است؛ در جلسات دولتی با صراحت به مشکلات اذعان می‌کند و خوشبختانه اهل پرخاش به رسانه‌های منتقد هم نیست!
کد خبر: ۶۴۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳ 18 August 2018

به گزارش تابناک کردستان، جلسه هم‌اندیشی شماری از مدیران رسانه‌های گروهی استان با مدیرکل آموزش و پرورش کردستان امروز در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد.

برخلاف برخی جلسات نامبارکی که در روزهای اخیر و به بهانه روز خبرنگار در استان برگزار شد وقت این جلسه به گزارش عملکرد یک مدیر دولتی اختصاص پیدا نکرد و همین، حسن پررنگ نشست بود.

بنای این نوشتار مجیزگویی «قربانی» نیست اما انصاف هم نیست در جایی که مجال سخن درباره شیوه تعامل یک مدیر دولتی با فعالان عرصه اطلاع‌رسانی فراهم باشد از بیان واقعیت‌ها چشم‌پوشی کرد؛ این رسانه بارها از عملکرد مجموعه آموزش و پرورش کردستان و شخص مدیرکل انتقاد کرده است؛ نمونه آن موضوع دوخت مانتو مدارس و آتش‌سوزی یک کلاس درس در بانه و ...؛ نه روابط عمومی آموزش و پرورش و نه شخص «قربانی» هیچ‌گاه در برابر انتقادها موضع خصمانه نگرفتند و ترشرویی نکردند؛ البته که از کارکنان یک دستگاه فرهنگی جز این هم انتظاری نیست.

در استانی با مشکلات زیرساختی فراوان در حوزه آموزش و پرورش وقتی طبق ارزیابی‌های انجام شده در قالب جشنواره شهید رجایی در سال 96 رتبه ششم کشور توسط آموزش و پرورش کردستان کسب می‌شود معلوم است که مجموعه در مسیری صحیح و رو به جلو در حال حرکت است حتی اگر مدیر و کلیت این مجموعه نتوانسته باشند پاسخ‌گوی همه انتظارات، بویژه انتظارات حداقلی و به‌حق معلمان زحمتکش باشند.  

آنچه در ادامه می‌آید اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در جلسه هم‌اندیشی با جمعی از مدیران رسانه‌های گروهی استان است.

رشید قربانی امروز اگرچه روز خبرنگار را به همه فعالان عرصه اطلاع‌رسانی کردستان تبریک گفت اما اظهار کرد: برگزاری نشست الزاماً به مناسبت روز خبرنگار نبوده و به دنبال برگزاری جلسه خبری و مسائل تشریفاتی مرتبط هم نبوده‌ایم.

وی گفت: هدف اصلی شخص بنده از برگزاری جلسه، تنها تقدیر از همکاری مؤثر و دلسوزانه خبرنگاران با مجموعه خدمتگزاران مردم در آموزش و پرورش کردستان بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در این جلسه بنا بر ارائه عملکرد و برشماری آنچه توفیقات آموزش و پرورش به شمار آید نیست و تمایل داریم نظرات فعالان عرصه خبر استان را برای بهتر شدن خدمت رسانی به همکاران و مهم‌تر از آن مردم جویا شویم.

وی به تأثیرگذاری خبر و اطلاع‌رسانی در مسیر نیل به توسعه اشاره کرد و گفت: در کتاب‌هایی که تا همین دو دهه قبل به رشته تحریر درمی‌آمد رسانه و خبر جایگاهی در میان شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها نداشت ولی در مقطع زمانی حاضر اوضاع بدان گونه نیست.

قربانی افزود: جوامعی که گسترش سطح اطلاع‌رسانی را در حد قابل قبولی باور کرده و پذیرفته‌اند این حوزه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع آنها نقش‌آفرینی کرده و علاوه بر آن، این حوزه به عنوان یکی از شاخص‌های دموکراسی، نمود پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی دموکراسی باشد مگر در آنجا رسانه‌های گروهی بتوانند نقش مؤثر خود را ایفا کرده و به رسالت خویش عمل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: در هر کشوری رسانه‌ها بتوانند شفاف و صادقانه مسائل را منعکس کنند این امر قطعاً می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و نیز توسعه آنها در بُعد امنیت کمک کند؛ اگر یک بررسی از وضعیت کشورهایی که کمترین میزان جرم و جنایت را دارند انجام گیرد حتماً یکی از نتایج، نشان خواهد داد که آنها در «اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه»، موفق عمل کرده‌اند.

وی به رویکرد کلی رسانه‌ها در کردستان اشاره کرد و افزود: رسانه‌های استان کردستان را عموماً رسانه‌هایی صادق می‌دانم؛ 90 درصد انتقادهایی که رسانه‌های استان در سال‌های اخیر به مجموعه آموزش و پرورش داشته‌اند به حق و درست بوده و حب و بغض در آن دخیل نبوده است؛ اگر جایی هم انتقادی به حق نبوده دلیل آن اطلاعات ناصحیحی بوده که به رسانه‌ها داده شده است.

قربانی اظهار کرد: آموزش و پرورش کردستان شنوای انتقادهای رسانه‌ها بوده و در حد امکان برای برطرف کردن مشکلات منعکس شده تلاش کرده است.

وی به موضوع مشارکت‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش واقعاً به کمک والدین برای پرداخت برخی هزینه‌ها نیازمند است اما تأکید ما همواره بر این بوده که برای دریافت کمک، اجباری در کار نباشد و کمک، تنها از والدینی اخذ شود که تمکن مالی داشته باشند و علاوه بر آن، خود مایل به کمک باشند؛ با این حال منکر انجام برخی تخلفات در این حوزه نبوده و نیستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: مطمئن هستم هرآنچه انتقاد به آموزش و پرورش کردستان در دوره مدیریت 3 سال و 8 ماه ما انجام شده دلسوزانه بوده و امیدواریم این نیت خیر در نقد سایر مجموعه‌ها توسط اصحاب رسانه لحاظ شود تا این کار در نهایت به ارتقای نظام اداری، توسعه کشور و رفاه مردم منجر شود.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه آموزش و پرورش کردستان در اغلب زیرساخت‌ها، در رده‌های پایین‌تر از میانگین کشوری جای دارد اما در حوزه عملکردی جایگاهی قابل قبول در کشور دارد و این امر نتیجه تلاش صادقانه همه همکاران ما در این مجموعه و فرهنگ بالای مردم این دیار است.

قربانی به موضوع تعطیلی مدارس به دلیل بارش برف و برودت هوا و نیز بروز پدیده گرد و غبار در مقاطع مختلف سال تحصیلی هم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در بحث تعطیلی مدارس به دلیل پدیده‌های جوی تنها نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد و در تصمیم‌گیری نقش چندانی ندارد؛ هواشناسی و محیط زیست وضعیت را اعلام می‌کنند و فرمانداران در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند ولی با این حال در غالب اوقات اعتراض‌ها و نوک پیکان انتقادها به تصمیم‌های اتخاذ شده در این باب، به ناحق به سمت آموزش و پرورش است که امیدواریم با اطلاع‌رسانی به عموم شهروندان نقش آموزش و پرورش در این پروسه به درستی روشن شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار