مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم سرانه فضای سبز مردم قم را محدود بیان کرده و استفاده از پساب را برای آبیاری فضای سبز در شهر قم را ضروری برشمرد.
کد خبر: ۶۵۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶ 09 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان در نشست خبری که در سالن همایش‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سازمان بررسی انتقادات و اعتراضات شهروندان و همچنین کنترل اخبار درباره فضای سبز قم است، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌ها در بحث ایمن‌سازی پارک‌ها و روشنایی پارک‌هاست که حدود 90 درصد پارک‌ها و بوستان‌ها در چند سال اخیر ایمن‌سازی شده است.

وی افزود: سرانه رشد کل فضای سبز در اختیار شهرداری قم تا پایان مردادماه بیش از 22 میلیون مترمربع بوده که از این میان بوستان‌ها و پارک‌ها 5226 هکتار، مناطق سبز جنگلی و کمربند سبز 17132 هکتار بوده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز هر نفر در قم بسیار کمتر از سهم خود است، ادامه داد: با توجه به جمعیت بیش از 1 میلیون و 200 هزار نغری استان، در کل برای هر شهروند 18 و نیم متر فضای سبز قرار وجود دارد که سرانه جنگلی 14 و نیم متر، سرانه فضای سبز شهری 4.23 متر و سرانه تفرجگاهی 2.31 متر است.

وی میزان زادوولد و مهاجرت در استان قم را بالا برشمرد و گفت: در سال 95 طبق مصوبه هیئت‌وزیران طرح جامع فضای سبز آغاز شد، که طبق قول هیئت‌وزیران 25 درصد مبلغ این طرح از سمت دولت به شهرداری پرداخت خواهد شد.

جوادیان با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده حداقل شهرداری از منابع آب شهری، خاطرنشان کرد: طبق آمار 1256 لیتر در ثانیه معادل 26 میلیون لیتر مکعب آب موردنیاز فضاهای سبز قم است که از این میان 544 لیتر از کل چاه‌های آب است.

وی عنوان کرد: برای به حداقل رساندن مصرف آب شهری و شرب 13 عدد مجوز چاه آب توسط آب منطقه‌ای دریافت کرده‌ایم که تجهیزات پمپاژ آب 3 چاه نصب و 2 چاه در حال نصب تجهیزات و مابقی در حال دریافت مجوزهای لازم هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به پیگیری‌های شهردار قبل در خصوص پساب شهری تصریح کرد: در آن زمان قرار بر واگذاری رایگان پساب به شهرداری بود اما به دلایلی این اقدام صورت نپذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه پساب تصفیه نشده برای مردم و محیط‌زیست بسیار خطرناک است، عنوان کرد: پروژه تصفیه‌خانه ثانویه که تصفیه‌خانه پساب شهری است قرار بود تا پایان سال 96 تمام شود اما به دلایل اقتصادی و ارزی اتمام این پروژه به تعویق افتاد.

جوادیان ادامه داد: این تصفیه‌خانه به روش تعلیق در تپه اعلایی نو قطار ساخته‌شده که از طریق تصفیه پساب در این تصفیه‌خانه امکان آبیاری فضاهای سبز کمربندی امام علی(ع) و بروجردی وجود خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: طرح مناسب‌سازی پساب، طرح جامع کمربند سبز، طرح جامع آب خام، گونه‌های سازگار با اقلیم شهر قم از جمله پروژه‌های تحقیقاتی این سازمان است.

وی با مقایسه باغچه سازی‌های سال گذشته و سال جاری گفت: در سال گذشته 90 کیلومتر با اعتبار 70 میلیارد ریال و در سال جاری 10 کیلومتر با اعتبار 20 میلیارد ریال باغچه سازی انجام شد.

جوادیان جایگزینی درختان دیگر را به جای درختان کاج و اکالیپتوس ضروری برشمرد و گفت: حدود دو سال است که درخت اکالیپتوس در قم کاشته نمی‌شود و بجای آن درخت‌های نارون، توت زینتی، اقاقیا، زالزالک را از جمله درختان جایگزین خواهند شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار