از گلایه‌های مالی هیئت‌های ورزشی تا اذعان به تلاش و پیگیری مدیرکل
رؤسای هیئت‌های ورزشی کردستان امروز در دیدار با استاندار و نماینده مردم سنندج در مجلس، گلایه‌های خود بویژه درباره کمبودهای مالی را مطرح و در عین حال همه کسانی که در جلسه سخن گفتند به نوعی به تلاش‌های مدیرکل ورزش و جوانان اذعان کردند؛ شاید برگزاری چنین جلسه‌ای برای بررسی مشکلات حوزه جوانان ضروری باشد.
کد خبر: ۶۸۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹ 14 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، عصر امروز جلسه‌ای با عنوان «مراسم تجلیل و گردهمایی هیأت‌های ورزشی استان کردستان با حضور مرادنیا، استاندار کردستان، علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس و شماری از رؤسای هیئت‌های ورزشی استان در استانداری برگزار شد.

ترجیع‌بند سخنان همه کسانی که به عنوان نماینده بخشی از جامعه ورزشی کردستان در جلسه مذکور سخن گفتند کمبود اعتبار، نبود حامی مالی و ضعف زیرساخت‌های ورزشی در کردستان بود؛ تقریباً همه سخنرانان، از استاندار و نماینده گرفته تا ورزشکاران و پیشکسوتان در عین اشاره به کاستی‌ها، به نوعی از حمایت‌ها و تلاش‌های پیگیرانه حامد جولایی، مدیرکل ورزش و جوانان کردستان تقدیر کردند.

حامد جولایی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان در این جلسه به پیشرفت‌های حوزه ورزش استان در سال‌های اخیر با وجود کمبودهای مالی و ضعف زیرساخت‌ها اشاره و اظهار کرد: 43 بار میزبانی مسابقات قهرمانی کشور در چند سال اخیر در کردستان، نمونه‌ای از کارهای انجام شده است که با وجود ضعف در زیرساخت‌ها موضوعی با اهمیت است.  

وی با بیان اینکه حوزه ورزش کردستان در مسیر پیشرفت قرار دارد، گفت: در کردستان 150 پروژه ورزشی نیمه‌کاره وجود داشت که 120 پروژه را در چند سال اخیر تکمیل کردیم و تا دهه فجر امسال هم حدود 8 پروژه دیگر تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان به برخی مشکلات حوزه ورزش کردستان اشاره و تصریح کرد: تکمیل سالن 6 هزار نفری و خوابگاه 400 نفری مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه ورزش کردستان هستند.

وی نبود حامی مالی را هم از مشکلاتی دانست که دامن‌گیر همه رشته‌های ورزشی کردستان است و گفت: سه شرکت عمده صنعتی در استان کردستان، هیچ حمایتی از ورزش استان نمی‌کنند.

جولایی حضور کردستان در لیگ‌های برتر کشوری را ضعیف عنوان کرد و درباره دلیل این امر افزود: حضور در لیگ برتر نیازمند حمایت مالی است در حالی که این مهم در کردستان وجود ندارد.

اکبر جوهری، رئیس هیئت بوکس استان کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه ممکن است سخنانش سبب رنجش خاطر مسئولان شود و به همین خاطر پیشاپیش پوزش می‌طلبد، خطاب به استاندار کردستان اظهار کرد: ورزشکار در واقع یک هنرمند است و هر هنرمندی هم صاحب قدر و منزلت است ولی با کمال تأسف طبق یک ادبیات نانوشته، نه در کردستان که در سراسر کشور، یک ورزشکار آنطور که باید به آن جایگاهی که شایسته آن است نمی‌رسد.

وی گفت: در عصر حاضر، ورزش صرفاً برای سلامتی جسم و روح انجام نمی‌شود بلکه ورزش در حال حاضر وارد صنعت، اقتصاد و سیاست شده و غرور ملی است؛ انتظار از جامعه ورزشی افتخارآفرینی جوانان است ولی در مقایسه با سایر کشورها، عنایتی که به ورزشکاران وجود دارد در کشور ما دیده نمی‌شود که این یک درد است که جامعه ورزش با آن دست به گریبان است.

رئیس هیئت بوکس استان کردستان در توضیح اظهاراتش تصریح کرد: اگر حرکتی در حوزه ورزش انجام و چهره‌ای ملی پوش، بویژه در استانی مانند کردستان به جامعه معرفی شود، به دلیل قابلیت‌های فردی ورزشکار است.

وی با تقدیر از خدمات مدیرکل ورزش و جوانان کردستان گفت: اگرچه جولایی، مدیری سخت‌کوش، متعصب به حوزه ورزش و خود عضوی از خانواده ورزش استان است اما مدال‌آوری جوانان کردستان در میادین ورزشی نه در سایه یک برنامه‌ریزی مدون و نه در سایه عنایت مدیران ارشد استان به حوزه ورزش بلکه با قابلیت فردی و نبوغ خود جوانان محقق شده است.  

جوهری با طرح این سؤال که آیا تاکنون به این درد توجه شده که چرا طلوع و غروب عمر یک ورزشکار ما کوتاه است؟ افزود: آیا تاکنون به این امر توجه کرده‌ایم که چرا در یک استان دیگر کشور یک ورزشکار برای بیش از یک دهه صاحب پیراهن تیم ملی شده ولی در استان ما شاید عمر ملی پوشی یک ورزشکار به سه سال هم نرسیده باشد؟

وی در توضیح دلیل این موضوع اظهار کرد: علت امر آن است که کردستان از نظر اقتصادی و مکنت مالی یک استان کم‌بنیه است؛ زمانی که یک جوان ناشناس در سایه ورزش به یک اسم و مقام می‌رسد انتظار جامعه از او بیشتر می‌شود و وقتی نتواند به این انتظار پاسخ دهد این امر به یک مشکل تبدیل و چه‌بسا یک جوان را به سمت و سوی مشکلاتی از قبیل اعتیاد بکشاند.

رئیس هیئت بوکس استان کردستان با اشاره به ضرورت توجه به جوانان مدال‌آور گفت: دیده شده جوانانی از این استان صاحب مدال‌های ملی شده‌اند اما دریغ که از آنها تجلیلی به عمل آمده باشد؛ هرچند که نباید فراموش کرد که دست هیئت‌های ورزشی هم در کمک مالی به ورزشکاران بسته است.

وی با اشاره به جلسه خصوصی با استاندار کردستان درباره مشکلات موجود در حاشیه شهر سنندج افزود: آقای مرادنیا در آن جلسه عنوان کرد که شما این افراد را شناسایی کنید بنده از جیب خودم به آنها کمک می‌کنم و من معتقدم اینچنین دیدگاه ارزشمندی که نماینده عالی دولت در استان دارد باید برای مردم بازگو شود.

جوهری تصریح کرد: ورزشکار یک سرمایه است و برای نگهداری این سرمایه نیاز به پرداخت هزینه است؛ ما به جای ساختن فضای ورزشی برای اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی ابراز شادمانی می‌کنیم و این یک درد است.

وی گفت: بودجه ورزشی در بسیاری از ممالک دنیا جزو بالاترین بودجه‌های سازمانی است اما دریغ که در کشور ما بودجه ورزش جزو کمترین بودجه‌ها است؛ مجلس باید به این موارد عنایت داشته باشد.

رئیس هیئت بوکس استان کردستان افزود: خطه غرب کشور خطه‌ای قهرمان‌پرور است و اگر در این خطه عنایتی به ورزشکاران وجود داشته باشد، غیرت و تعصب آنها می‌تواند منجر به کسب افتخار برای این دیار شود.

سیداحسن علوی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه ورزش یک امر فرابخشی است اظهار کرد: انتظار داریم شورای عالی ورزش در استان فعال شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ورزش کردستان نبود اسپانسر است و دلیل نبود حامی مالی هم فقدان ثروت و سرمایه‌گذار در استان است؛ شاید هم فرهنگ کمک به حوزه ورزش آنچنان که باید در کردستان جا نیافتاده باشد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: یک پیشنهاد برای کمک به حل برخی مشکلات مالی حوزه ورزش استان آن است که یک درصد ارزش افزوده معادن استان به این حوزه اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به کمبود سرانه فضای ورزشی در کردستان تصریح کرد: سرانه فضای ورزشی استان 35 سانتی‌متر است و این در حالی است که میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور 65 سانتی‌متر است.

علوی گفت: تاکنون بیش از 3 میلیارد ریال به ورزش استان کمک کرده‌ام اما این کار سازمان یافته نبوده است؛ امروز هم برای هریک از هیئت‌های ورزشی استان 10 میلیون ریال کمک در نظر گرفته‌ایم.

وی به کمبود خوابگاه‌های ورزشی استان اشاره کرد و افزود: خوابگاه‌های ورزشی اگر در استان هم وجود داشته باشد برازنده کردستان نیست و این مشکل باید حل شود.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات فراوانی در استان وجود دارد، اظهار کرد: بحث کمبود اعتبار در همه بخش‌ها وجود دارد و ما متوجه این امر بویژه در حوزه ورزش هستیم اما انتظار هم داشتیم که در کنار بیان مشکلات برخی موفقیت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان در بخش ورزش برشماری می‌شد.

وی گفت: از آنجا که محتوای جلسات توسط رسانه‌ها به جامعه منعکس می‌شود لازم است نکات مثبت هم در جلسات مطرح شود تا این کار باعث ایجاد امید و نشاط در جامعه شود.

استاندار کردستان به یکی از مسائل مطرح شده در جلسه اشاره و تصریح کرد: در همین جلسه موضوع را پیگیری کردم و اعلام شد که 700 میلیون ریال کمک به جشنواره اسب کُردی پرداخت شده است؛ ما در بحث وعده‌ای که می‌دهیم حساسیتی ویژه داریم و خود را متعهد به پیگیری می‌دانیم.

وی به ضرورت همکاری برای حل مشکلات استان اشاره کرد و گفت: لازم است از ظرفیت‌های نمایندگان مردم در مجلس برای حل مشکلات ورزش استان استفاده شود.

مرادنیا با اشاره به یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه درباره استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی دستگاه‌های دولتی افزود: استعلامی درباره تعداد سالن‌های ورزشی ادارات استان انجام می‌شود و در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی، آن دستگاه‌ها که دارای امکانات هستند مکلف می‌شوند حداقل دو سانس در هفته سالن‌های خود را در اختیار ورزشکاران  قرار دهند.

وی با اشاره به ظرفیت ورزش برای ایجاد شور و نشاط در جامعه اظهار کرد: برای نیل به این مهم از ورزش‌های فوتبال و بسکتبال استان به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

استاندار کردستان به موضوع مشکلات تیم‌های ورزشی افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند اشاره کرد و گفت: برای کمک به این تیم‌ها اعتباری در نظر می‌گیریم.

وی افزود: با وجود همه مشکلات مالی 2 میلیارد و پانصد میلیون ریال اعتبار برای کمک به هیئت‌های ورزشی استان در نظر گرفته شده که از مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌خواهیم این مبلغ را نه به طور یکسان بلکه بر اساس ظرفیت‌ها بین هیئت‌های ورزشی استان توزیع کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار