عملکرد رئیس حوزه هنری کردستان در بوته نقد(1)
رئیس حوزه هنری کردستان خردادماه 95 در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان از تدوین 110 عنوان دانشنامه فرهنگ و تمدن با صرف یک میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار خبر داد؛ 29 ماه از وعده «مرادی» گذشته و وقتی از او درباره تعداد دانشنامه‌های چاپ شده سؤال کردیم مضمون جواب سؤال‌مان این یک کلمه بود؛ «هیچ»!
کد خبر: ۶۸۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 18 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، برشماری وعده‌های عمل نشده مسئولان، آنقدر حکایتی تکراری شده که دیگر تقریباً هیچ‌کس از خواندن آن متأثر نمی‌شود یا اصولاً کسی رغبتی به خواندن آن ندارد؛ با این حال یکی از وظایف رسانه یادآوری وعده‌های عمل نشده مدیران است و عدم توجه به این رویکرد هم، خدشه‌ای بر اصل موضوع وارد نمی‌کند.

یکی از مدیران فرهنگی استان کردستان که از بدو تأسیس حوزه هنری کردستان در سال 83 در این مجموعه فعالیت کرده، «امین مرادی» است؛ وی هم‌زمان با آغاز به کار حوزه هنری در کردستان به عنوان معاون اداری و مالی، کار خود را آغاز کرد؛ «مرادی» سرانجام اواخر مهرماه سال 1390 به عنوان سرپرست حوزه هنری استان کردستان معرفی و از آن زمان تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.

7 سال مدیریت یک فرد زمان خوبی برای نقد عملکرد است؛ نگاهی اجمالی به رسانه‌های مجازی و مکتوب در کردستان، یک ناظر بی‌طرف را به این نتیجه می‌رساند که تاکنون درباره شیوه عمل این مدیر تحقیقاً نقد قابل اعتنایی در رسانه‌های جمعی کردستان انجام نشده است و همین امر برای حوزه هنری کردستان و مدیریت آن یک آفت محسوب می‌شود؛ به همین دلیل این رسانه بنا دارد در نوشتارهایی عملکرد «مرادی» و مجموعه تحت مدیریت وی را به بوته نقد گذاشته و به قضاوت حرفه‌ای‌تر درباره حوزه هنری کردستان و رئیس این تشکیلات کمک کند.

یکی از وعده‌های رئیس حوزه هنری استان کردستان که با گذشت 29 ماه هنوز عملیاتی نشده وعده تدوین 110 عنوان دانشنامه فرهنگ و تمدن در کردستان است.

آنطور که روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گزارش داده، امین مرادی دوشنبه 17 خردادماه 95 در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان، گفته: «تدوین 110 عنوان کتاب دانشنامه فرهنگ و تمدن کردستان به عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های استان در دستور کار حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قرار گرفته است».

وی همچنین عنوان کرده: «اعتبار مورد نیاز برای تهیه 110 عنوان کتاب دانشنامه فرهنگ و تمدن استان کردستان یک میلیارد و یکصد میلیون تومان است که باید از حمایت‌های مادی و معنوی نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در راستای تدوین این دانش‌نامه تقدیر کرد».

حالا و 29 ماه پس از وعده داده شده نتیجه کار را جویا شدیم؛ وقتی درباره تعداد دانشنامه‌های چاپ شده سؤال کردیم، «مرادی» پاسخ داد «تعدادی از آنها زیر چاپ است»؛ و این یعنی هنوز دانشنامه‌ای چاپ نشده است.

درباره دلیل عملی نشدن وعده سال 95 رئیس حوزه هنری کردستان هم سؤال کردیم که «مرادی» با بیان اینکه «دانشنامه جزء وظایف ذاتی حوزه هنری نیست» پاسخ داد: «اعتباری که قرار بود به این بخش داده شود، داده نشد؛ قول‌هایی برای کمک به انجام آن کار داده شده و وعده داده شد که اعتبار ویژه برای کار لحاظ شود ولی اعتباری داده نشد؛ البته اکنون 10 عنوان آماده شده است؛ پژوهش، ویراستاری، طراحی و صفحه‌آرایی انجام شده و تا پایان سال فراخوان دوم را هم انجام می‌دهیم».

«مرادی» در پاسخ به این سؤال که اگر اعتبار وعده داده تأمین نشده است، اعتبار لازم برای 10 عنوانی که می‌گویید آماده است از کجا تأمین شده است، گفت: «از اعتبارهای اینجا و آنجا گرفته‌ایم»!

اینکه چطور وعده حمایت یک میلیارد و یکصد میلیون تومانی از یک پروژه فرهنگی داده می‌شود و عملیاتی نمی‌شود نیاز به واکاوی بیشتر دارد اما آنچه رئیس حوزه هنری «گرفتن از اعتبارهای اینجا و آنجا» برای پیشبرد یک پروژه‌ای فاقد اعتبار می‌نامد هم از منظر قواعد اداری، به نظر نمی‌رسد عاری از اشکال باشد؛ البته به دلیل عدم دسترسی به اسناد در این باره، فعلاً هیچ قضاوتی ممکن نیست؛ بنای این رسانه هم نه قضاوت درباره عملکردها که تاباندن نور به زوایای تاریک عملکردهاست و قضاوت به مردم واگذار خواهد شد.

درباره حوزه هنری استان کردستان و عملکرد «امین مرادی» با این مبنا که «فلسفه ایجاد حوزه هنری با وجود دستگاهی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ حوزه چرا باید باشد و چه کاری قرار است انجام دهد و انجام چه کاری در شأن حوزه نیست؟»، سؤالات و گفتنی‌هایی هست که در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار