رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛تابش: اصلاح‌طلبان منّتی بر سر آقای روحانی ندارند/واکنش مجلس به شکایت استاد دانشگاه آلمان از درازهی/طیبه سیاوشی: درباره ممنوعیت ازدواج کودکان فتوای مراجع را گرفته‌ایم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۹۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱ 24 December 2018
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
نماینده سراوان در بیمارستان بستری شد

محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز به دلیل حمله عصبی و تب شدید در بیمارستان طرفه تهران تحت درمان قرار گرفت.در همین رابطه پزشک معالج وی اظهار داشت: علت مراجعه این نماینده سکته قلبی نبوده است بلکه به علت تب بالای وی مورد معالجه قرار گرفت. وی افزود: با توجه به تب بالای وی نیاز به بررسی‌های عفونی وجود داشت که ساعتی پیش وی را به بیمارستان امام حسین (ع) تهران اعزام کردیم. پزشک معالج نماینده سراوان ادامه داد:‌ با توجه به بیقراری وی و تب او در حال حاضر در بیمارستان امام حسین به سر می‌برد.وی در پاسخ به این سوال که آیا دچار حمله عصبی شده است، عنوان کرد: بله؛ همراهان این نماینده می‌گفتند او خیلی عصبانی شده و حرص خورده است.
 
داماد خاتمی یا برادر عروس نوبخت؟

وحید ایمانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اخبار انتصاب داماد آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران ، در حساب توییتر خود نوشت: بعد از برنامه از آقای خاتمی پرسیدم علت واقعی انتصاب داماد شما در سازمان برنامه و بودجه چه بود؟ گفتند: داماد من برادرِ عروس آقای نوبخت است و این انتخاب هیچ ارتباطی به من ندارد.
 
تابش: اصلاح‌طلبان منّتی بر سر آقای روحانی ندارند

عضو ارشد فراکسیون امید مجلس گفت:حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی نبود صحنه سیاسی کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم‌می‌خورد.محمدرضا تابش، عضو ارشد فراکسیون امید مجلس (اصلاح‌طلبان) و خواهرزاده رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با تسنیم ، با بیان اینکه "برخی معتقدند حجت‌الاسلام حسن روحانی تقاضایی برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان نداشته است"، گفت: البته خود آقای روحانی نیز می‌داند اگر حمایت اصلاح‌طلبان نبود، صحنه سیاسی کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان منّتی بر سر آقای روحانی ندارند، افزود: اصلاح‌طلبان نیز توقع خاصی از رئیس‌جمهور ندارند.نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر اینکه آقای روحانی در حال جدا شدن از اصلاح‌طلبان نیست، ادامه داد: خود آقای روحانی هم می‌داند که حمایت اصلاح‌طلبان در رای و مدخلیت ریاست جمهوری وی نقش داشته است.عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: خط‌مشی و اظهارات آقای روحانی نیز بیشتر در راستای مقاصد و راهبردهایی است که اصلاح‌طلبان دارند.
 
احمد توکلی و خانواده لاریجانی فامیل از آب درآمدند

یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در توییتر قسمتی از کتاب خاطرات احمد توکلی در خصوص نسبت فامیلی اش با خانواده لاریجانی را منتشر کرد.فعال رسانه‌ای در توئیتر نوشت: احمد توکلی در کتاب خاطراتش می گوید: جد مادری من مرحوم آیت الله حاج سیدمحسن نبوی است که جد مادری آقایان لاریجانی ها هم هست. مادر آقایان لاریجانی‌ها، خاله مادر من و خاله همسرم می باشد.(ص 19)
 
نماینده سراوان عذرخواهی کرد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس از اشتباه نماینده سراوان حمایت نمی‌کند گفت که محمد باسط درازهی به خاطر اشتباه خود عذرخواهی کرده است. بهروز نعمتی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی پرونده آقای درازهی از ابتدا در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد معنایش این است که این پرونده باید در آنجا بررسی شود، تاکنون یک جلسه در این باره تشکیل شده و جلسات بعدی هم برگزار خواهد شد. وی اضافه کرد: آقای درازهی هم خودش عذرخواهی کرد و هم قائل به اشتباه خود است و مجلس هم از این اشتباه حمایت نکرده است.
 
روایتی از پاسخ رهبر انقلاب به نگرانی آیت الله جنتی

حجت الاسلام سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: روزی خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم. در آن جلسه آقای جنتی در رابطه با مسائل اقتصادی خیلی ابراز نگرانی کرد، اما ایشان تبسمی کردند و گفتند: «آقای جنتی، نگران نباشید، إن‌شاءالله از این مرحله عبور خواهیم کرد»./فارس
 
واکنش مجلس به شکایت استاد دانشگاه آلمان از درازهی

سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: مراجع قانونی باید نسبت به شکایت پروفسور آلمانی از نماینده سراوان تصمیم‌گیری و اعلام موضع کنند.میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بررسی سرقت علمی محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان از "ولفرام بوگارد" استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در کمیسیون آموزش مجلس، اظهار کرد: چنین مساله‌ای در کمیسیون آموزش مطرح نشده و موضاعاتی که جنبه شخصی دارند در کمیسیون‌ها بررسی نمی‌شوند.وی افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید به دغدغه‌های اصلی کشور رسیدگی کنند، لذا مراجع قانونی کشور باید نسبت به شکایت پروفسور آلمانی از این نماینده تصمیم‌گیری و اعلام موضع کنند.گفتنی است؛ اخیرا با بالا گرفتن حواشی نماینده مردم سراوان، «ولفرام بوگارد»، استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان که مدعی شده این نماینده از او سرقت علمی کرده است و گفته که «شکایت از ⁧ درازهی ⁩ را پیگیری خواهم کرد. ما در کشورمان مورد مشابهی درمورد یک وزیر داشتیم که بخاطر سرقت علمی برکنار شد».
 
بحران کله‌پاچه‌ای!
 
کمبود دام نه‌تن‌ها قیمت گوشت را جهشی بالا برده است که نرخ هر دست کله‌پاچه در برخی نقاط تهران به ٢٠٠‌هزار تومان هم رسیده است و همین موضوع موجب شده است که بسیاری از طباخی‌های تهران شیفت ناهار و شام‌شان را تعطیل کرده و به صبحانه بسنده کنند. حالا کمبود کله‌پاچه موجب شده است که قاچاقچیان رو به قاچاق عجیب کله‌پاچه بیاورند و از آن طرف مشتری‌های ارزان‌ترین اقلام کله‌پاچه‌فروشی‌ها یعنی سیرابی و شیردان بیشتر از گذشته شود.

واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به اتفاقات مجلس
 
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: اخیرا در مجلس اتفاقی افتاده که شکل خوبی نداشت و نگران‌کننده بود اگر با ادبیات خوب برخورد می‌کردیم جلوی مشکلات بعدی گرفته می‌شد؛ نباید با خشونت و استفاده از ادبیادت نامناسب برای خود، مسئله درست کنیم. این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید با کسی آمرانه سخن گفت: بلکه با ادبیات خوب و محترمانه می‌توان قلب‌ها را جذب کرد، افزود: با زبان و گفتار خوب و ادبیات محترمانه می‌توان همه را جذب کرد و جلوی اتفاقات بعدی را گرفت. طبق اعلام رئیس اتحادیه کله‌پاچه و سیراب و شیردان در حال حاضر هم ٣٠‌درصد از واحد‌های صنفی درخواست ابطال پروانه و خروج از این شغل را دارند. از طرف دیگر افزایش نرخ دلار باعث شده است که فعالان این حوزه تمرکز خود را روی صادرات دام بگذارند؛ چون دیگر فروش دام به طباخی‌ها سود چندانی ندارد بلکه صادرات آن است که توجیه اقتصادی و سود سرشاری را به دنبال دارد. در واقع شرایط به گونه‌ای است که این روز‌ها پرورش‌دهندگان دام سود بیشتری از صادرات دارند و همین موضوع باعث کاهش عرضه کله‌پاچه و حتی سیراب و شیردان به طباخی‌ها شده است.

طیبه سیاوشی: درباره ممنوعیت ازدواج کودکان فتوای مراجع را گرفته‌ایم
 
طیبه سیاوشی در گفتگو با ایلنا، درباره رد طرح کودک-همسری در کمیسیون قضایی گفت: این طرح رد شده است و گزارش رد آن را هم در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد و بر اساس آئین‌نامه پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما یک اصلاحیه حداقلی را درباره ممنوعیت ازدواج کودکان زیر۱۳ سال ارائه دادیم و اصلا بحث افزایش سن ازدواج را مطرح نکردیم که متاسفانه رأی نیاورد. وی ادامه داد: گفته می‌شود این کار خلاف شرع و عرف است، زیرا دختران بعد از ۹ سالگی می‌توانند با رأی دادگاه و، ولی قهری ازدواج کنند. سیاوشی درباره نظر مراجع تقلید درخصوص این طرح گفت: قبلا در خصوص این طرح با مراجع دیدار داشتیم و فتوای آن را هم گرفته‌ایم قطعا تمام تلاش خودمان را برای به کار خواهیم بست.

واکنش رئیس بسیج جامعه زنان به ماجرای «نامزدی با شهدا»
 
مینو اصلانی (رئیس بسیج جامعه زنان) در گفتگو با ایلنا در واکنش به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه برخی دختران بسیجی برای ارتباط روحی بیشتر با شهدا به نامزدی آن‌ها در می‌آیند، گفت: تاکنون چنین موضوعی را نشنیده‌ام، اما به هر حال معتقدم انسان در هر مورد باید به عقل خود رجوع کند و عقلانیت اقتضا می‌کند، همه افرادی که پیرو شهدا هستند و در مسیر زندگی‌شان از آنان الهام می‌گیرند، از سیره و وصایایشان استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی به نوعی توهم است و در مسیر عقلانیت نیست، گفت: آن چیزی که مسلم است، مردم و بویژه جوانان با تاسی از شهدا اتفاقات بسیار خوبی را برای کشور رقم زده‌اند، به طوری که قله‌های علمی و ورزشی را فتح کرده‌اند و در دفاع از کشور و حرم اهل بیت گام برداشته‌اند و نکته مهم این است که جوانان با بهره‌گیری از راه و رسم شهدا و بهره‌گیری از سیره آنان و عمل به وصایایشان این مسیر‌ها را طی کرده‌اند. رئیس بسیج جامعه زنان خاطرنشان کرد: حال اگر کسی چنین ادعایی کند، باز هم تاکید می‌کنم به لحاظ عقلانی قابل قبول نیست و ادعای نامزدی با یک شهید موضوع بسیار عجیب و غیرعقلانی است. مسیر نامزدی و ازدواج یک مسیر کاملا مشخص است و این کار با هیچ عقل سلیمی قابل درک نیست. اصلانی با بیان اینکه مطرح کردن چنین مسائلی در جامعه دامن زدن به یک سری توهمات و روانپریشی‌ها است، تصریح کرد: این افراد دچار نوعی روانپریشی هستند و باید با یک روانشناس در این زمینه صحبت شود، چراکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ شهادت و شهید ندارد و هرکسی می‌شنود، تعجب می‌کند. وی ادامه داد: این افراد به نوعی مشکلات روانی و افسردگی دارند و ممکن است با سر مزار یک فرد معمولی نیز چنین ادعایی را مطرح کنند. یک نوع اختلالات فکری و روحی باعث بروز چنین رفتار‌هایی می‌شود.

واکنش آیت الله علوی گرگانی به حضور زنان در ورزشگاه‌ها
 
آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای موسسه فتوح اندیشه اظهار داشت: انتظاری که از این موسسه داریم این بوده که تا حدی مباحث این موسسه را در مرحله عمل پیاده کند. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه متأسفانه حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که با نظام اسلامی همخوانی ندارد، گفت: برگزاری جلسات مختلط دختر و پسر و یا حرکاتی که در ورزشگاه‌ها دیدیم که می‌گویند که زن و مرد قاطی شوند مسائلی بوده که زیبنده جامعه اسلامی نیست. وی با اشاره به وظیفه ابلاغی مسئولان بر اساس آیات قرآن کریم گفت: ما وظیفه‌داریم که احکام مردم را در مقام عمل بیاوریم و برای آن‌ها تبیین کنیم، اندیشه‌هایی که در موسسه فتوح اندیشه نشر پیدا می‌کند بسیار خوب است، اما باید در نظام اسلامی احکام و مشکلات بررسی شوند و به مرحله عمل برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار