از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا معاون اقتصادی استاندار و صدا و سیما
کد خبر: ۶۹۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 26 December 2018

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اخیراً گفته «کردستان آخرین استان کشور از نظر دریافت تسهیلات بانکی است»؛ پس از آن در یک برنامه مثلاً پرسش‌محور سیمای مرکز کردستان هم با حضور معاون اقتصادی استاندار کردستان، همین مضمون تکرار شد؛ این آمار را آقایان از کجا آورده‌اند؟!

به گزارش تابناک کردستان، بهرام نصرالهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، یکشنبه هفته جاری در جلسه‌ای گفته: «کردستان در کنار سیستان‌وبلوچستان آخرین استان کشور از نظر دریافت تسهیلات بانکی است».

یک روز بعد هم در سیمای مرکز کردستان (بخوانید حیاط خلوت دولت در کردستان) و در یک برنامه مثلاً پرسش‌محور ولی یک‌طرفه به نفع برخی منصوبان دولت در کردستان با حضور حسین فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، همین مضمون تکرار شد؛ البته در برنامه یادشده، غیر از این موضوع، بحث‌های غیرکارشناسی و سطحی دیگری هم مطرح شد که در یک فرصت مناسب به آن اشاره خواهیم کرد.

اما جدیدترین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار بانکی درباره مبلغ تسهیلات، گویای واقعیتی غیر از آن چیزی است که توسط مسئولان ارشد کردستان اعلام یا در برنامه‌ غیرکارشناسی سیمای مرکز استان به مخاطب ارائه شد.

دایره آمارهای استانی اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود در حوزه آمار بانکی که در تاریخ 20 آذرماه 97 منتشر شده، «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان شهریور 1397» را مشخص کرده است.

وقتی در کردستان آمار بانک ‌مرکزی ملاک اعلام مبلغ‌ تسهیلات نیست!

بنا بر آنچه بانک مرکزی اعلام کرده بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده 8867422 میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد، معادل 46205 میلیارد ریال است.

پس از استان کهگیلویه و بویراحمد که کمترین مبلغ تسهیلات مربوط به آن استان است، استان‌های ایلام با 50373 میلیارد ریال، خراسان جنوبی با 53925 میلیارد ریال، خراسان شمالی با 56636 میلیارد ریال، سیستان‌وبلوچستان با 66743 میلیارد ریال و کردستان با 73343 میلیارد ریال قرار دارند؛ این یعنی وضعیت 5 استان کشور در مبلغ تسهیلات از کردستان بدتر است؛ البته ذکر یک نکته همین‌جا ضروری است که هدف این نوشتار به هیچ عنوان دفاع از عملکرد بانک‌های استان نیست چرا که این عملکرد اصولاً قابل دفاع نیست.

البته نگاهی به آمار اخیر بانک مرکزی و مقایسه آن با آمار مدت مشابه سال قبل گویای این امر است که در یک سال حضور «بهمن مرادنیا» در استان به عنوان استاندار، مبلغ تسهیلات در کردستان 10 هزار و 691 میلیارد ریال افزایش یافته که نکته‌ای مثبت و گویای تلاش نماینده عالی دولت برای بهبود عملکرد بانک‌ها در استان است، هرچند تا رسیدن به مطلوب در این بخش هنوز راه درازی در پیش است.

اما، جای طرح یک سؤال هنوز در این نوشتار خالی است! با استناد به کدام آمار رسمی اعلام شد که کردستان در بین 31 استان کشور رتبه آخر را در پرداخت تسهیلات بانکی کسب کرد؟! بخوانید.

هفته گذشته یک اینفوگرافی با عنوان «سرانه دریافت تسهیلات بانکی در استان‌ها» در فضای مجازی استان کردستان دست به دست شد که در آن کردستان و سیستان‌وبلوچستان با عنوان دو استان که «کمترین دریافت تسهیلات به ازای فرد» تا پایان شهریورماه 97 را داشته‌اند مشخص شده بودند.

داستان از این قرار است که تهیه‌کننده اینفوگرافی داده‌های منتشره در گزارش 20 آذرماه 97 بانک مرکزی به تفکیک استان را استخراج و مبلغ مربوط به هر استان را به تعداد جمعیت استان طبق آمار سرشماری سال 95 تقسیم و عددی به دست می‌آورد و آن را تسهیلات دریافتی به ازای فرد می‌نامد! یک شاخص بی‌معنی که در آمار منتشره بانک مرکزی هرگز اشاره‌ای به آن نشده است! مگر برای مثال، در کردستان، جامعه هدف یک میلیون و ششصد هزار نفری که جمعیت استان است از مبلغ تسهیلات اعلامی بانک مرکزی بهره‌مند شده‌اند که کسی بخواهد چنین آماری اعلام کند؟ مگر می‌توان جامعه هدف را غیر از کسانی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، تعریف کرد؟

القصه؛ عدم توجه مدیران ارشد اجرایی در استان کردستان به آمارهای رسمی و اعلام آمارهایی که در هیچ مرجع رسمی به آنها اشاره نشده با کمال تأسف و با وجود تذکر چندین باره موضوع همچنان ادامه دارد! کار صدا و سیمای مرکز کردستان هم که از نقد گذشته است! کسی چه می‌داند شاید هم فرصتی مغتنم برای نقد عملکرد مدیرکل‌اش فراهم شود؛ مثلاً چندماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار