مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر استان یزد از ثبت 15 اثر فرهنگی و تاریخی استان یزد در فهرست آثار ملی منقول خبر داد.
کد خبر: ۶۹۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 30 December 2018

«سید مصطفی فاطمی» در اين باره اظهار کرد: يكي از آثار ثبت شده‌ي اخير استان مربوط به آثاری از گورستان توران پشت استان یزد شامل سنگ قبرهایی از جنس سنگ‌های رسوبی و آهکی متعلق به قرن پنجم تا یازدهم هجری قمری که مزین به خطوط کوفی و نسخ و طرح‌های گیاهی و هندسی هستند، بوده است.

وي از ديگر آثار تاييد و ثبت ملي شده‌ي استان به کتیبه کاشی مسجد چهل محراب از مساجد تاریخی شهر یزد، کتیبه سنگی آب انبار کلار میبد با تاریخ 1070 هجري قمري، دو زیلو با نقوش گیاهی و هندسی شامل زیلوی حصار رکن‌آباد شهرستان میبد و زیلوی شیخ احمد بلیمان، سنگ حنای حمام از جنس مرمر متعلق به دوره قاجار، سنگ کتیبه کلیسا با تاریخ 1928 میلادی و دو عقد‌نامه، اشاره كرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پايان خاطرنشان كرد: با ثبت این 15 اثر، تعداد آثار ثبت شده منقول استان یزد به 45 اثر رسیده است .

گفتنی است، اموال منقول به اموال فرهنگی اعم از مذهبی یا غیر‌مذهبی و قابل حمل و نقل گفته و اهمیت آنها نيز از نظر باستان‌شناسی، ما قبل تاریخ، تاریخی، ادبی، هنری یا علمی به وسیله‌ی هر دولت مشخص می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار