انتقاد به‌حق «مرادنیا» در کارگروه رفع موانع تولید و ارتباط آن با آمار اشتغال کردستان
استاندار کردستان در جلسه اخیر کارگروه رفع موانع تولید استان عنوان کرده «نشستن و ناله سردادن گرهی از مشکلات واحدهای صنعتی حل نمی‌کند»؛ اشاره «مرادنیا» باید به جلسات بیهوده تیم اقتصادی دولت در استان باشد؛ جلساتی که یک بازده! آن سقوط 10 پله‌ای جایگاه کردستان در سهم اشتغال بخش صنعت در مقایسه با سایر استان‌ها ظرف یک سال است.
کد خبر: ۷۱۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 04 February 2019

سقوط 10 پله‌ای جایگاه کردستان در سهم اشتغال بخش صنعت در مقایسه با سایر استان‌ها ظرف یک سال/آقای استاندار! تیم اقتصادی دولت در کردستان اگر جز «نشستن و ناله‌سردادن» کاری بلد بود انجام می‌داد

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران نتایج جامع طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97 را منتشر کرده است.

تفکیک و تحلیل اطلاعات منتشره در گزارش یادشده در ارتباط با کردستان در حوصله این نوشتار نیست اما با توجه به جلسه دو روز قبل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و انتقاد به‌حق استاندار کردستان در آن جلسه درباره مشکلات واحدهای صنعتی و رویکرد مدیران ارشد استان و نیز با در نظر گرفتن آمار رسمی منتشره درباره اشتغال استان رمزگشایی از سخنان «مرادنیا» ضروری به نظر می‌رسد. 

مطابق آمار رسمی، سهم اشتغال کردستان در بخش صنعت در پاییز 96، 27.4 درصد بوده است و کردستان در مقایسه با سایر استان‌ها در سهم اشتغال این بخش، حائز جایگاه بیستم در کشور بوده است؛ به عبارت دیگر در سهم اشتغال بخش صنعت در پاییز 96، 11 استان کشور وضعیتی بدتر از کردستان داشته‌اند.

تیم اقتصادی دولت در کردستان یک سال «مثلاً» تلاش کرده است؛ جلسه برگزار کرده و رسانه مورد وثوق این تیم در استان مفاد «تقریباً هیچ» دورهمی‌ها را به مخاطب تحویل داده است که درباره رسانه مجیزگوی تیم اقتصادی دولت در کردستان و نوع و میزان حمایت‌های انجام شده از آن رسانه هم، اسناد غیرقابل انکاری در دست است که به وقتش منتشر خواهیم کرد، مقدمات کار هم انجام شده است!

نتیجه عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان از پاییز 96 تا پاییز 97 حالا منتشر شده است؛ برای نمونه، سهم اشتغال کردستان در بخش صنعت از پاییز سال گذشته تا پاییز امسال از 27.4 درصد به 24 درصد رسیده است.

نیازی به هیچ تحلیلی نیست، نتیجه عملکرد یک‌ساله تیم اقتصادی دولت در کردستان کاهش 3.4 درصدی سهم اشتغال استان در بخش صنعت بوده است؛ اگر در پاییز 96 در سهم اشتغال بخش صنعت، 11 استان کشور وضعیتی بدتر از کردستان داشتند حالا تنها یک استان در این حوزه وضعیتی بدتر از کردستان دارد!

اما دو روز قبل، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به روال غیرشفاف کار تیم اقتصادی دولت در کردستان با حذف رسانه منتقد برگزار شد؛ نگاهی به خبر پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری درباره اظهارات «بهمن مرادنیا» در آن جلسه حاوی کدهایی است که ارتباط مستقیمی با تازه‌ترین آمار فصلی منتشره درباره اشتغال از سوی درگاه ملی آمار دارد.

«مرادنیا با انتقاد از عدم اجرایی شدن ۴۲ درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان»؛ «ما باید تصمیم بگیریم که چه راهی را برای ایجاد تحول در استان پیش بگیریم» و «استاندار کردستان رسالت مدیران ارشد استان را ارائه راهکار و پرهیز از بی‌تفاوتی نسبت به واحدهای تولیدی دانست» بخش‌هایی از اظهارات استاندار کردستان در جلسه 13 بهمن‌ماه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان است و شاه‌بیت اظهارات «مرادنیا» در آن جلسه هم این جمله است ««نشستن و ناله سردادن گرهی از مشکلات واحدهای صنعتی حل نمی‌کند».  

برداشت مخاطب از این اظهارات نباید چیزی غیر از این باشد: نزدیک به نیمی از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی نمی‌شود! تیم اقتصادی دولت در کردستان بعد از 5 سال هنوز تصمیم نگرفته چه راهی را برای ایجاد تحول در استان پیش بگیرد! مدیران ارشد اجرایی از بی‌تفاوتی نسبت به واحدهای تولیدی پرهیز نکرده‌اند! و سرانجام اینکه کار آنهایی که در دورهمی‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان حاضر شده‌اند «نشستن و ناله‌سردادن» بوده است!

با در نظر گرفتن اطلاعات منتشره در درگاه ملی آمار که برگ دیگری به کتاب قطور کارنامه غیرقابل دفاع تیم اقتصادی دولت در کردستان افزوده ثابت می‌شود که انتقاد‌های طرح شده توسط «مرادنیا» در آن جلسه واقعاً به‌حق بوده است اما نباید از این نکته هم غافل ماند که همراهان ناهمدل آقای استاندار اگر جز «نشستن و ناله‌سردادن» کاری بلد بودند تاکنون انجام داده بودند؛ این طور نیست؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نمیدانم آقای استاندار آن وسط می خواهد چه کاری انجام دهد؟
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
دم این چند نفر گرم که اقتصاد استان را دفن کردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار