سرپرست گمرکات استان ایلام گفت:
مرز بین المللی مهران در 85 کیلومتری ایلام در قبل از انقلاب اسلامی محروم بوده و فاقد هرگونه امکانات بود و در دوران جنگ تحمیلی در دوران حکومت رژیم بعث عراق زخم هایی از حملات دمنشانه صدامیان را بر تن خود جای داده است.
کد خبر: ۷۱۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲ 12 February 2019

مرز بین المللی مهران در 85 کیلومتری ایلام در قبل از انقلاب اسلامی محروم بوده و فاقد هرگونه امکانات بود و در دوران جنگ تحمیلی در دوران حکومت رژیم بعث عراق زخم هایی از حملات دمنشانه صدامیان را بر تن خود جای داده است.

با سقوط رژیم بعث در عراق و گسترش روابط ایران و عراق مرز مهران طی مصوبه هیات دولت در سال ۷۹ بعنوان مرز رسمی و مجاز زمینی شناخته شد و از سال ۸۲ مبادلات تجاری و بازرگانی میان ایران و عراق از طریق این مرز آغاز و به محلی برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی تبدیل شد و همین امر توسعه صادرات غیرنفتی ، توسعه همه‌جانبه منطقه، بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان، افزایش امنیت و اسکان جمعیتی، برقراری تعاملات سازنده با کشور همسایه و افزایش مبادلات تجاری، بازرگانی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال داشت .

به گزارش تابناک ایلام ؛ روح الله غلامی سرپرست گمرکات استان ایلام ضمن تبریک ایام الله دهه فجر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در ابتدی شکل گیری بازارچه و گمرکات استان ایلام ، در سال 82 برای اولین سال حدود 38 میلیون دلار کالا از مرز مهران صادر شد.

وی افزود: اما پس از سالها تلاش و فراهم کردن زیرساختهای لازم توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی از سال 82 تا کنون بیش از 12 میلیارد دلار صادرات از این مرز صورت گرفته است.

سرپرست گمرکات استان ایلام تصریح کرد: در ابتدای شکل گیری گمرکات استان ایلام در مرز مهران حدود ۱۰۰ نفر در این مرز فعالیت می کردند اما هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال به کار دارند که نشان دهنده توجه دولت به اشتغالزایی در این منطقه است.

غلامی اضافه کرد: برای استفاده بهتر تجار و تسهیل در خدمات دهی به آنان محوطه گمرک در گستره 16 هکتار تسطیح زیرسازی و آسفالت شد.

وی ادامه داد: ساخت 130 غرفه برای تبادلات اقتصادی بین تجار دو کشور، ساخت ساختمان اداری در دو طبقه با مساحت ۱۲۰۰ متر، ساختمان اداره استاندارد ، احداث مسجد ، ایجاد مخزن آب هوایی 60 هزار لیتری ، احداث یکی از بزرگترین سرویس های ارزیابی غرب کشور ، احداث و نصب ۷ دستگاه باسکول در محوطه تجاری گمرک ،سالن کنفرانس ، خرید و احداث ۷۴ منزل سازمانی ، خرید زمین محوطه تجاری ، از امکانات و خدمات ایجاد شده توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تسهیل در مراودات تجاری ایجاد شده اند .

سرپرست گمرکات استان ایلام به بحث 24 ساعته شدن فعالیت گمرکات اشاره کرد و گفت: برای 24 ساعته شدن فعالیت تجاری در محوطه گمرک تعداد 10 برج روشنایی احداث گردید . با توجه به فعالیت شبانه روزی در قسمت ترانزیت ، ایکس ری و مسافری کارمندان خدوم گمرکات استان ایلام به صورت شبانه روزی پای کار هستند.

غلامی گفت:با اجرای طرحهای الکترونیکی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی که میتوان گفت گمرک ایلام از پیشروان این طرح بوده انجام رویه های گمرکی به سهولت و سریعتر از قبل انجام میگیرد که خود در رضایتمندی تجار و بازرگانان موثر بوده و افزایش صادرات را در این مرز شاهد بوده ایم .

وی اظهار کرد: احداث و تجهیز گمرک مهران به دستگاه ایکس ری کامیونی در سال 92 بر رونق ترانزیت این مرز افزود: و ایجاد کلیه رویه های گمرکی اعم از صادرات ، واردات ، ورود و خروج موقت کالا،خروج و ورود موقت سواری و اتوبوس ، ترانزیت ، کارنه تیر به سهولت انجام می شود.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر ایکس ری کامیونی تعداد 10 ایکس ری چمدانی و پالتی جهت ارائه خدمات بهتر به زائران در پایانه مرزی مهران ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات با یک میلیارد و شصت میلیون دلار نسبت به ده ماهه سال گذشته رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است همچنین در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گمرکات استان ایلام در سال ۹۷ با رشد ۱۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته چیزی حدود 28 میلیارد ریال کشفیات داشته است.

غلامی افزود: درامد گمرکات استان ایلام با وجود صادراتی بودن ، نسبت به سال گذشته 66 درصد افزایش یافته و امسال به حدود 21 میلیارد ریال طی 10 ماه گذشته رسیده است.

مدیر کل گمرکات استان ایلام با بیان اینکه از نظر کیفی صادرات در مرز مهران رشد بالایی برخوردار است گفت: باتوجه به تحریم ها و نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی کالاهایی با کیفیت از این مرز صادر میشود .

وی عمده کالاهای صادراتی را، محصولات پلاستیکی، ظروف پلی اتیلن، محصولات کشاورزی ، مصنوعات فلزی ، قطعات و وسایل نقلیه ، ماشین آلات، دستگاه های برقی و مکانیکی، موزاییک ، سنگ آهن و پارچه عنوان کرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار