رئیس کل بانک مرکزی در سنندج:
رئیس کل بانک مرکزی با تشریح نتایج سفر یک روزه خود به کردستان گفت: سفر در پاسخ به دعوت استاندار کردستان انجام شده و هدف از آن، در مجموع کمک به اعتلای هرچه بیشتر استان است و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد بهبود ظرفیت‌ها و اوضاع اقتصادی استان خوب کردستان باشیم.
کد خبر: ۷۱۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹ 16 February 2019

اتفاقات خوبی در کردستان خواهد افتاد/باید کاری ویژه برای کردستان انجام دهیم تا ظرفیت اقتصادی استان را بالا ببریم/تصمیمات ویژه‌ای برای شهرداری‌های کردستان گرفته شد که ظرف دو هفته آینده به نتیجه خواهد رسید/درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم/ابراز امیدواری همتی برای بهبود ظرفیت‌ها و اوضاع اقتصادی کردستان در هفته‌های آینده

به گزارش تابناک کردستان، عبدالناصر همتی عصر امروز و در پایان برنامه‌های فشرده سفر یک‌روزه به کردستان در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان شرکت کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک کردستان با این مضمون که «با توجه به آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی در خصوص کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها به مؤسسات اعتباری به تفکیک استان و اینکه کردستان در نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها استان چهاردهم کشور است و میزان این نسبت 80.21 درصد است و این در حالی که در استان‌های مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی که از نظر محرومیت وضعیتی شبیه به کردستان دارند نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌های به ترتیب 105.62، 100.31 و 99.98 درصد است، سؤال این است که چرا بانک‌های استان کردستان به میزان کمتری سپرده از منابع خود پرداخت کرده‌اند»، اظهار کرد: اولاً برخی از تسهیلات از مرکز پرداخت می‌شود، یعنی ممکن است این مورد را در عملکرد بانک‌های استان نبینید، برای مثال تسهیلات پتروشیمی کردستان از طریق بانک‌های مرکز پرداخت شده، بنابراین چون دفتر مرکزی آنها تسهیلات را دریافت کرده در عملکرد استان وجود ندارد.

وی گفت: اینکه پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در استان به هر دلیلی پایین بوده، نمی‌خواهیم درباره دلایل آن صحبت کنیم، ولی تصمیم ما این است که بتوانیم کردستان را بیشتر توسعه بدهیم، حجم تسهیلات را بیشتر کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم پروژه‌های خوبی را در کردستان راه‌اندازی کنیم و کمک شود تا رفاه و اشتغال کردستان بهبود پیدا کند.

وی به هدف سفر به کردستان اشاره کرد و با بیان این نکته که سفر در پاسخ به دعوت استاندار کردستان انجام شده است، گفت: احساس کردیم که کردستان از نظر اقتصادی ظرفیت لازم برای توسعه اشتغال را ندارد بنابراین معتقدم بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بانک‌های کشور که در خدمت مدیران آنها در این سفر بودیم به این جمع‌بندی رسیدیم که باید کاری ویژه برای استان کردستان انجام دهیم تا ظرفیت اقتصادی کردستان را بالا ببریم.

همتی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان افزود: در آن جلسه در مورد پروژه‌های پیشران استان بررسی‌های خیلی خوبی صورت گرفت، با توجه به اینکه طرح‌های خوبی وجود داشت و قرار شد طرح‌هایی که کوچک و متوسط هستند را سریع‌تر تأمین مالی کنیم، اعلام کردیم همه طرح‌هایی که تأمین مالی ریالی نیاز دارند را در اولویت قرار می‌دهیم و نیاز آنها را بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل تأمین خواهند کرد.

وی به برگزاری جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم اشاره و اظهار کرد: در آن جلسه هم مستمع اظهارات بازرگانان و تولیدکنندگان بودیم و امیدواریم بتوانیم در خدمت آنها باشیم و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی به حضور خود در جلسه با مدیران بانک‌های در کردستان هم اشاره کرد و گفت: در آن جلسه هم موانع واحدهای تولیدی استان مطرح شد با تصمیماتی که اتخاذ گردید قرار شد تا جایی که امکان داشته باشد برخی محدودیت‌ها برداشته شود همچنین قرار بر این شد که استاندار کردستان هم مشکلات واحدهایی که مشکل کارگری، چک برگشتی، مالیاتی و صورت‌های مالی دارند را برررسی و پیگیری کند و هرجا به کمک ما نیاز بود وارد عمل خواهیم شد؛ شرایط، شرایط ویژه‌ای است و به امید خدا اتفاقات خوبی در کردستان خواهد افتاد.

وی به جلسه دیگری با حضور شهرداران 10 شهر استان اشاره کرد و افزود: مشکلاتی در آن جلسه مطرح شد از جمله اینکه برخی شهرداری‌ها نتوانسته‌اند حتی حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند، برای شهرداری‌های استان کردستان هم تصمیمات ویژه‌ای گرفته شد که این تصمیمات ظرف دو هفته آینده به نتیجه خواهد رسید و تأمین مالی خوبی برای شهرداری‌های استان کردستان انجام خواهیم داد.

همتی تصریح کرد: هدف از این سفر، در مجموع کمک به اعتلای هرچه بیشتر کردستان است و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد بهبود ظرفیت‌ها و اوضاع اقتصادی استان خوب کردستان باشیم.

وی با اشاره به پایین بودن میزان سپرده‌ها نزد بانک‌های استان گفت: درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: چون وضعیت مالی در کردستان خوب نیست، میزان سپرده در بانک‌ها پایین است و به همین دلیل میزان تسهیلات هم پایین است و این پایین بودن تسهیلات عامل نامطلوب بودن وضعیت مالی شده است؛ ما این چرخه را خواهیم شکست و کمک می‌کنیم تا با استفاده از سایر منابع کشور، کردستان هرچه بیشتر توسعه پیدا کند.

وی به تقویت بازوی نظارتی در بانک‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: با همت مدیران بانک‌ها تلاش می‌کنیم تخلفات در بانک‌ها را به حداقل برسانیم، در هر کار خوب هم ممکن است نقصان وجود داشته باشد و باید آن نقصان را به حداقل برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار