تاملی بر حاشیه‌های توزیع بسته حمایتی
هم‌زمان با اجرای طرح توزیع بسته حمایتی برخی سودجویان از اطلاع‌رسانی پراشکال مسئولان نهایت بهره را برده و زیرساخت کلاهبرداری از بسیاری از مردم را فراهم آورده‌اند؛ نمونه‌ای دیگر از طرح‌هایی که قرار است گره از کار مردم باز کنند، اما آنقدر بد به اجرا در می‌آیند که بسیاری را به گره‌هایی جدید مبتلاً می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 18 February 2019

به گزارش تابناک کردستان، «چقدر زمان لازم است تا یک طرح و ایده به اجرا درآید؟»؛ این سوالی است که اگر مشترکاً از مسئولان و برخی سودجویان بپرسیم، به پاسخ‌های جالب توجه و قابل تاملی خواهیم رسید.

تولد هم‌زمان برخی طرح‌های کلان و شیوه‌های کلاهبرداری در کشورمان، رویدادی است که اگرچه پیدا کردن قدمتش چندان ساده نیست، اما نمونه‌های فراوانی از آن می‌توان یافت. نمونه‌هایی که تکرارشان نشان از اشکالاتی بنیادی و کلیدی دارد که ظاهراً قرار نیست دیده شده و رفع شوند.

اتفاقی که طی هفته‌ها و روز‌های اخیر، نمونه جدیدی از آن رونمایی شده و بسیاری را به مشکلاتی گرفتار آورده است؛ کلاهبرداری از مردم، هم‌زمان با اجرای طرح توزیع بسته حمایتی. سودجویی آن هم در ابعاد وسیع و نگران کننده از طرحی که هنوز در نیمه راه است.

اتفاقی که از روز‌های شروع این طرح می‌شد مقدمات وقوعش را دید. از زمانی که گفته شد متقاضیان دریافت بسته به فلان شماره پیامک بزنند و به فلان سایت بروند و... آنقدر این طرح حمایتی را پر اشکال آغاز کردند که بسیاری سر گردان شده و فرصتی طلایی برای ورود سودجویان فراهم آمد.

ورود فرصت طلبان به طرحی که قرار بود به سرعت اجرایی شده و پایان بیابد، اما نه تنها این گونه نشد، که معلوم نیست چه زمانی پایان خواهد یافت. این را می‌شود از سخنان امروز مدیرکل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی وزارت رفاه دریافت که گفته: «توزیع بسته حمایتی میان جاماندگان بسته حمایتی به محض تامین اعتبار آغاز می‌شود.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد هنوز اعتبار بخشی از طرح تامین نشده و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رقم خواهد خورد. آن هم در شرایطی که برخی سودجویان از اطلاع‌رسانی پراشکال مسئولان نهایت بهره را برده و زیرساخت کلاهبرداری از بسیاری از مردم را فراهم آورده‌اند. زیرساختی که بخشی از آن، دایر کردن سایت و سامانه ارسال انبوه پیامک بوده است.

ساز و کاری برای فریفتن مردم و کلاهبرداری از ایشان که طی روز‌های گذشته برخی رسانه‌ها کوشیدند در خصوص آن شفاف‌سازی کرده و مانع افتادن مردم به دام کلاهبرداران شوند و به موازات ایشان، پلیس نیز پیگیری‌هایی را به انجام رساند. اقداماتی که اگر اطلاع‌رسانی دقیق شیوه اختصاص و توزیع بسته‌های حمایتی صورت گرفته یا شیوه‌های دیگری برای انجام این طرح اتخاذ شده بود، بی‌نیاز از آنها می‌بودیم.

‌به عبارت بهتر، اگر از ابتدا استفاده از پیامک یا مراجعه به سایت برای اختصاص این بسته‌های حمایتی تجویز نمی‌شد، فرصتی برای سودجویان فراهم نمی‌آمد که نیازمند ورود پلیس و هشدار‌های رسانه‌ها در این خصوص باشیم. اشکالی که پیش از این هم به بسیاری از طرح‌های به اجرا در آمده توسط دولت‌مردان وارد شده است.

طرح‌هایی که قرار است گره از کار مردم باز کنند، اما آنقدر بد به اجرا در می‌آیند که بسیاری را به گره‌هایی جدید مبتلاً می‌کنند. طرح‌هایی که گویی میزان آمادگی سودجویان برای بهره برداری از آنها از میزان آمادگی مسئولان بیشتر است، به گونه‌ای که طرح به نیمه رسیده، شاهد شکل‌گیری سایت‌های کلاهبرداری و سامانه‌های ارسال انبوه پیامک‌های جعلی پیرامون آن هستیم.

به این اشکالات، شائبه بی‌اطلاعی مسئولان از اقشار نیازمند حمایت در شرایط اقتصادی این روز‌های کشور و فراخوان افراد با پیامک و مراجعه به سایت را هم باید افزود که در نوع خود بسیار قابل تامل است. وضعیت مبهمی که موجب می‌شود بسیاری از مردم با دریافت پیامک‌هایی که مضمون آنها بهره‌مند شدن ایشان از دریافت بسته‌های حمایتی و هدایت ایشان به سوی کلاهبرداران است، به دام بیافتند.

افرادی که خیلی زود به صف مال باختگان می‌پیوندند تا مشخص شود که بار دیگر مسئولان «چاه نکنده، منار دزدیده‌اند»؛ مسئولانی که تنها برای ایمن‌سازی شیوه توزیع بسته‌های حمایتی و اطلاع‌رسانی دقیق پیرامون آن، که حتی برای تامین بودجه اجرای کامل این طرح هم تدبیر اتخاذ نمی‌کنند!

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار