کد خبر: ۷۱۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 26 February 2019

بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در دی‌ماه 97 را منتشر کرد که مطابق آن، کردستان در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، بدترین وضعیت را در میان همه‌ استان‌های کشور دارد؛ این شرایط در حالی در کردستان رقم خورده که معاون اقتصادی استاندار این روزها به جای اندیشیدن و پیدا کردن راهی برای یک «استعفای آبرومندانه!» در حال رسانه‌گردی است!

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش دی‌ماه 97 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن استان‌های کردستان، کهگیلویه ‌و بویراحمد و چهارمحال‌ و بختیاری، به ترتیب و با آمار 16، 15.5 و 14.4درصد، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند؛ میانگین این شاخص در کل کشور 10.6درصد اعلام شده است.

پیش از این و در 4 ماه متوالی شهریور، مهر، آبان و آذر 97 هم وضعیت کردستان در حوزه چک‌های برگشتی تعریفی نداشت و در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، در ماه‌های مورد اشاره، یک استان، وضعیتی بدتر از کردستان داشت؛ حالا اما، کردستان بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد؛ به زبان بسیار ساده و عامیانه، از این بدتر نمی‌شود!

در گزارش بانک مرکزی، علت برگشت خوردن 97.4درصد تعداد چک‌ها در کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از دیدگاه کارشناسان حوزه اقتصاد، اهمیت آمار چک‌‌های برگشتی به آن دلیل است که افزایش یا کاهش این آمار گویای میزان رکود در بازار و اقتصاد است، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و نمادی برای اعتماد بازار است؛ وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

نمایندگان مردم کردستان در مجلس در این چندماه و با وجود تحلیل‌های منتشره درباره آمارهای رسمی اقتصادی، هرگز به اقدامی مؤثر در استفاده از ابزار نظارتی در اختیار خود برای پاسخگو کردن سکان‌دار اقتصاد کردستان دست نزده‌اند؛ به گمان نگارنده، آقایان دچار اشتباه محاسباتی در ارزیابی مقبولیت مردمی «فیروزی» هستند!

البته که نمی‌توان معاون اقتصادی استاندار را مسئول همه مشکلات اقتصادی در کردستان دانست اما در عین حال هم نمی‌توان پذیرفت که او در رقم خوردن مشکلات استان یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان نیست، اگرچه خودِ او در بحث مشکلات اقتصادی برای هرچیزی نقش قائل باشد برای عملکرد خودش نقشی قائل نیست!

همه اینها به کنار! نگاهی به صفحات رسانه‌های استان در ماه‌ها و بویژه چند هفته اخیر مخاطب اهل رسانه را متوجه یک نکته می‌کند! رسانه‌گردی آقای معاون! در همه جلساتش با گردانندگان رسانه‌های حامی و همسو اما، یک امر بدیهی مغفول است؛ انگار نه انگار که ناخدای کشتی بلازده حوزه اقتصادی کردستان، همین جناب «فیروزی» است.

آقای معاون! لابد می‌دانید کردستان در نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد! نمی‌دانید؟ از بدتر شدن محیط کسب و کار کردستان در پاییز 97 نسبت به پاییز 96 و تابستان 97 چیزی شنیده‌اید؟ این آمارهای رسمی و خیلی بیشتر از اینها به نظر می‌رسد مرتبط با حوزه مدیریتی شماست؛ نیست؟ نمی‌دانید چکار کنید، درست است؟ کسی به شما مشاوره داده که با مصاحبه‌سازی می‌توانید از پاسخ‌گویی فرار کنید؟ راه خوبی نیست، بهتر است چند جمله متفاوت هم بشنوید!

جناب معاون! جان کلام ما این است؛ شما علاوه بر کنار رفتن از مسئولیت باید محاکمه شوید؛ بهتر نیست استعفا بدهید و درباره این چند سال مسئولیت، پاسخ‌گویی پیشه کنید، هنوز هم دیر نیست؛ اصلاً چطور است بروید درباره هرآنچه انجام داده‌اید برای دستگاه‌های نظارتی یا محاکم قضایی توضیح دهید؛ پند «سعدی» علیه‌الرحمه است نه توصیه ما که شما نخواهید بشنوید!

به سکندر نه ملک ماند و نه مال
به فریدون نه تاج ماند و نه تخت
 
بیش از آن کن حساب خود که تو را
دیگری در حساب گیرد سخت
 
کردستان در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، بدترین وضعیت را در میان  همه‌ استان‌های کشور دارد/آمار تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در کردستان 5.4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است/معاون اقتصادی استاندار کردستان نمی‌خواهد به جای رسانه‌گردی، به فکر مسئولیت‌پذیری و استعفا باشد؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
محفل نحس ...، همانند جغدان بدیمن، ویرانى را با خود به کردستان آورده اند
عقاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
شما که واقعیت‌هایى را که نوشتم منتشر نکردید لاقل متن زیر را منتشر کنید

فیروزى متشکریم ، دمت گرم ، کردستان تا حالا فرزندى خادم تر و برومند تر از تو بخود ندیده ،
فیروزى در تاریخ این سرزمین ، نامت ثبت و ماندگار شد، استاد اسدى ( مارادونا )! متشکریم
تقدیمى از طرف تحصیلکردهاى بى کار کردستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار