مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: 40 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری این استان اختصاص یافته است و در هفته درختکاری 34 پروژه آبخیزداری در 23 شهرستان استان با اعتباری افزون بر 25 میلیارد تومان دراین بخش به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۷۲۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵ 02 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مهرزاد بوستانی شنبه در نشستی خبری افزود: کارگاه های زیادی در این بخش وجود دارند که در حال تبدیل کردن چوب درختان به زغال هستند و برخورد با این کارگاه ها به صورت قانونی در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: در برخی از مناطق، سودجویان در منازل مسکونی نیز در حال تبدیل چوب به زغال به صورت غیر قانونی هستند که در تلاش هستیم مانع فعالیت آنها شویم.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.

** اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار به طرح های منابع طبیعی فارس
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: 40 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری این استان اختصاص یافته است و در هفته درختکاری 34 پروژه آبخیزداری در 23 شهرستان استان با اعتباری افزون بر 25 میلیارد تومان دراین بخش به بهره برداری می رسد.
وی یادآور شد: طرح های آبخیزداری نقش موثری در کنترل سیلاب ها و همچنین هدایت آب به آبخوان ها دارند ودر سال زراعی جاری (از مهرماه گذشته تاکنون) 180 میلیون مترمکعب آب باران با اجرای این طرح ها ذخیره شده است.
بوستانی اضافه کرد: 400 هزار اصله نهال در هفته درختکاری در استان فارس توزیع می‌شود و این نهال ها، گونه های بومی استان فارس خواهند بود.
وی با بیان این که استان فارس در طبقه بنندی منابع آبی کشور، استان خشک محسوب می شود، گفت: ترمیم پوشش گیاهی در استان در دستور کار است و بذرافشانی و نهال کاری دو برنامه اصلی برای حفظ پوشش گیاهی است و برنامه جنگلانه که توسط سمن های بخش خصوصی هر ساله انجام می‌شود تاکنون توانسته در هر سال دو هزار هکتار نهال کاری انجام دهد.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس درباره اعتبارات تخصیصی به نهال کاری طی سال جاری در استان فارس نیز اظهار داشت: اعتبار نهال کاری تاکنون هفت میلیارد تومان بود و 11 هزار هکتار در دو بخش جنگل و مرتع نیز نهال کاری و بذرکاری صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: دو هزار و 400 طرح مرتع داری در استان فارس اجرا شده است که سه میلیون و 600 هزار متر مربع مرتع را پوشش داده است .
بوستانی با اشاره به صدور سند تک برگ برای اراضی منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: 9 میلیون و 200 هزار سند زمین در این استان وجود دارد که تاکنون 210 هزار سند کاداستر تک برگ در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: طی ده ماهه امسال، سه هزار و 800 هکتار در استان فارس از متصرفان اراضی ملی خلع ید شده است و این اراضی به منابع ملی بازگشت.
با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه ای قدیمی صادر می شود.
بوستانی در پاسخ به پرسشی درباره وسعت آتش سوزی در منابع طبیعی فارس نیز گفت: طی سال 97 در حوزه آتش سوزی وضعیت خوبی داشته ایم و تنها 90 مورد آتش‌سوزی در سطح 380 هکتاراز اراضی استان به وقوع پیوسته است.
وی یادآور شد: در سال 93 که سال بدی از نظر آتش سوزی منابع طبیعی بود، نزدیک به312 مورد آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان رخ داد که در این حریق ها، 9 هزار و 800 هکتار از اراضی استان در آتش سوخت.

** تامین 99 درصد اب فضای سبز شهری شیراز به وسیله چاه
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز در این نشست خبری گفت: 99درصد تامین اب فضای سبز شیراز از طریق چاه انجام می شود و این حلقه های چاه آب نیز راه ارتباطی به یکدیگر ندارند البته آبخیزداری در ارتفاعات شیراز در دستور کار قرار گرفته و توانسته با مدیریت سیلاب ها نسبت به تغذیه سفره‌های زیرزمینی اقدام شود.
جهانبخش میرزاوند افزود: افزون بر 108 حلقه چاه آب در اختیار این سازمان قرار دارد و با توجه به کاهش سطح آب های زیرزمینی، افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب یکی از اصول اصلی فعالیت های این سازمان در تامین آب فضای سبز شهری است.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت های مردمی در حفظ فضای سبز شهری بیان کرد: جهت تحقق شعار 'شیراز، شهر انسان محور' باید شاخص ها تقویت شود و شاخص فضای سبز نیز مورد بازبینی قرار گیرد البته شیراز نسبت به سایر کلانشهرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: وجود ارتفاعات و فضای سبز شهری باعث شده تا شیراز نسبت به سایر کلانشهرها دارای وضعیتی مطلوب تر باشد.
میرزاوند تاکید کرد: 10 هزار هکتار اراضی پیرامونی شهر از طریق اداره منابع طبیعی به شهرداری ارائه شده است، این زمین ها کمربند سبز شیراز خواهند بود و تاکنون چهارهزارهکتار از این اراضی زیر کشت فضای سبز رفته و سالانه نیز 500 هکتار از این اراضی سامنادهی خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به تهیه نقشه های ماهواره ای از فضای سبز شیراز ، تاکید کرد:سرانه فضای سبز شهر شیراز 23.4 مترمربع است اما اگر سرانه فضای سبز تنها شامل فضای سبزعمومی باشد این آمار به 8 مترمربع میرسد.
به گفته این مقام مسئول، تکلیف قانونی در سرانه فضای سبز شهرها 10 مترمربع است.
در ایران، هر ساله 15 اسفندماه به عنوان روز درختکاری گرامی داشته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار