مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در اسفند 97 را به تفکیک استان منتشر کرد
مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در اسفند 97 را به تفکیک استان منتشر کرد؛ کردستان باز هم همانند ماه‌های گذشته در هر سه گروه تورم نقطه به نقطه‌ کل خانوارها، خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد؛ این بحران ماه‌هاست که در کردستان ادامه دارد و با تداوم فعالیت تیم اقتصادی فعلی دولت در استان، هیچ چشم‌اندازی هم برای مهار آن وجود ندارد.
کد خبر: ۷۳۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 10 April 2019

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در اسفند 97 را منتشر کرد؛ کردستان در هر سه گروه «تورم نقطه به نقطه‌ کل خانوارها»، «تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری» و «تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی»، همانند ماه‌های گذشته بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد.

طبق گزارش منتشره، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 47.5 درصد و در کردستان 58.3 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 10.8 درصد بیشتر از میانگین کشور و 18.8 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اسفندماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.(نمودار شماره 1)

کردستان همچنان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در بین همه استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان در اسفند‌ماه، 76 درصد اعلام شد/آقای مسئول می‌بینید بحران تورم در کردستان با توسل به «بلوف درمانی» قابل حل نیست؟ + نمودار

در بخش دیگری از گزارش آمده که تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور 46.6 درصد و در کردستان 56.4 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای شهری ساکن کردستان به طور متوسط 9.8 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 18.1 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اسفندماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (نمودار شماره 2)

کردستان همچنان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در بین همه استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان در اسفند‌ماه، 76 درصد اعلام شد/آقای مسئول می‌بینید بحران تورم در کردستان با توسل به «بلوف درمانی» قابل حل نیست؟ + نمودار

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی کشور 52.7 درصد و در کردستان 64.7 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن کردستان به طور متوسط 12 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 22.4 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اسفندماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (نمودار شماره 3)

کردستان همچنان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در بین همه استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان در اسفند‌ماه، 76 درصد اعلام شد/آقای مسئول می‌بینید بحران تورم در کردستان با توسل به «بلوف درمانی» قابل حل نیست؟ + نمودار

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در کردستان 76 درصد و تورم نقطه‌ای مواد غیرخوراکی و خدمات هم 47 درصد اعلام شده است.

کارنامه دیگری برای تیم اقتصادی دولت در کردستان صادر و به دست چپ متولیان این حوزه در استان، داده شد؛ اصلاح نشدن نظام توزیع در استان و تداوم عدم نظارت مؤثر بر بازار کردستان، نتیجه خود را بار دیگر نشان داد؛ کجاست آقای مسئولی که «تنظیم بازار» کردستان را موضوع قابل حل می‌دانست؟ می‌خواهیم بپرسیم ردای گشاد مسئولیت را چه زمانی از تن مبارک خارج می‌کند؟ می‌خواهیم بگوییم دیدید بلوف‌زدن راه حل مشکل تورم کردستان نیست؟ و می‌خواهیم به عرض برسانیم دیدید رویکرد تاریخ مصرف گذشته ممانعت از حضور رسانه منتقد در جلسات تیم اقتصادی دولت در کردستان هرگز مانع روشن شدن واقعیت عملکرد شما برای مردم نخواهد شد؟

در ماه‌های اخیر، هرگاه درباره وضعیت غیرقابل قبول تورم در کردستان در مقایسه با سایر استان‌های کشور از متولیان حوزه اقتصادی استان سؤال شده، آقایان، غالباً فاصله از مرکز و استقرار در نوار مرزی را دلیل امر عنوان کرده‌اند، آنها هیچ‌گاه نمی‌گویند اگر این استدلال‌شان منطقی است چرا چنین وضعیتی برای مثال در کرمانشاه و آذربایجان‌غربی حاکم نیست؟ آنها لابد نمی‌خواهند ببینند که در تورم نقطه به نقطه اسفندماه، تنها 9 استان کشور وضعیتی بهتر از دو استان یادشده دارند و در این حال، وضعیت همه استان‌های کشور از کردستان بهتر است!

باز هم در قالب آمار اقتصادی، وضعیت کردستان با سایر استان‌های کشور مقایسه شد؛ باز هم مثل ماه‌های گذشته «هیچ» اتفاقی در استان نخواهد افتاد و بعید است کسی این افتضاح به بار آمده را، در عمل، پیگیری کند؛ اما این بار یک مسئله وجود دارد و آن، هم‌زمانی انتشار آمار با سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به کردستان است.

در شرایطی که بعید است در زمان سفر رئیس‌جمهور محترم به کردستان، رسانه منتقد در استان مجال طرح پرسش پیدا کند شاید بد نباشد اگر فقط یکی از 6 نماینده مردم استان در مجلس، تنها این سؤال مختصر را از حجت‌الاسلام روحانی بپرسد؛ «آقای رئیس جمهور! خبر دارید خانوارهای مظلوم روستایی ساکن کردستان در اسفندماه 97، 22.4 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اسفندماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
مدير ... و جعبه سياه استان مشغول رايزنى براى انتصاب مديركل راه و شهرسازى استان هستند خبرى از تورم و اقتصاد استان ندارند
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
على برکت الله ، ما در تمام شاخصها ، اول هستیم
فیروزى دوستت داریم ، .......
على برکت الله این بزرگواران که رکورد شکنى کرده اند حالا حالاها هستند، آبیدر تکان بخورد اینان از سر جایشان تکان نمى خورند
گل آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
شاغلام جان دوباره جو گیر شدى و اظهار فضل نمودى !
از قدیم گفته اند ≪ آسیاو کار خه وى اکات و چه ق چه قه دم و دیان خه وى اشکنه ≫≫
اینها کار خودشان را انجام مى دهند و کسى هم عارضشان نمى شود ، نتیجه اینکه ماموریتشان را درست انجام مى دهند و همه راضیند!؟ پس لطفا خفه شو !
جواد
|
United States
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
سلام . لطفا اعداد و ارقام همین شاخصی را که انتخاب کرده اید (قیمت مصرف کننده ) را در سالهای دولت قبل با این شاخص های امروز مقایسه کنید تا بدانید وضعیت تورم در آن سالها در استان نسبت به باقی استانها چگونه بوده و امروز در چه جایگاهی قرار دارد . البته در این دولت که اول هستیم و بیشتر از این امکان سقوط ندارد. بعنوان مثال همین شاخص را در اسفند سالهای 89 و 90 و 91 بررسی کنید تا دقیقا متوجه شوید چند پله سقوط کرده ایم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار