گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در زمستان 97 منتشر شد
نتایج گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در زمستان 97 که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر شده نشان می‌دهد کردستان پس از سیستان و بلوچستان و البرز بدترین وضعیت محیط کسب و کار را در میان استان‌های کشور دارد؛ این گزارش نکات جالب و خواندنی دیگری هم دارد.
کد خبر: ۷۴۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 04 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، در شرایطی که مساعد بودن بستر جذب سرمایه‌گذاری از نتایج مساعد بودن فضای کسب‌ و کار عنوان می‌شود، در روزهای اخیر، گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان 97 منتشر شده و نمره شاخص کسب و کار کردستان 6.50 اعلام شده است؛ در گزارش مذکور نمرات برای مؤلفه‌های مختلف بین صفر تا 10 لحاظ و نمره 10، نمایانگر بدترین وضعیت است.

نگاهی به نتایج گزارش نشان می‌دهد کردستان پس از سیستان‌وبلوچستان و البرز بدترین وضعیت محیط کسب و کار را در میان همه استان‌های کشور دارد؛ مقایسه نمره زمستان 97 کردستان در شاخص محیط کسب و کار با زمستان 96 هم نشان می‌دهد که وضعیت محیط کسب و کار استان در زمستان 97 بدتر شده است.

وضعیت کردستان در 19 مؤلفه پیمایشی مورد اشاره در گزارش منتشره، از میانگین کشور بدتر است! از آنجا که تحلیل کل گزارش در یک نوشتار، خارج از حوصله مردم به عنوان بخشی از مخاطبان رسانه است و نیز از آنجا که مسئولان اقتصادی استان هم به عنوان بخش دیگری از مخاطبان، کنترل اوضاع را از دست داده‌ و مصداق مثل «آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه صد وجب» شده‌اند، از تحلیل همه موارد مطرح در گزارش فوق‌الذکر اجتناب و تنها به ذکر چند نکته اکتفا می‌کنیم.

ماه‌هاست که کردستان در تورم نقطه‌ به نقطه بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد؛ این رسانه بارها درباره موضوع یادشده به ارائه تحلیل پرداخته و همواره از «معیوب بودن نظام توزیع کالا در استان» به عنوان یکی از دلایل ثبت بدترین وضعیت در تورم نقطه‌ای به نام کردستان نام برده است؛ حالا گزارش اتاق ایران، این امر را تأیید کرده است؛ در مؤلفه «ضعف نظام توزیع و مشکل در رساندن محصول به بازار»، تنها 5 استان کشور وضعیتی بدتر از کردستان دارند.

البته در مؤلفه «وجود انحصار، امتیاز و رانت در بازار» هم تنها 5 استان و در مؤلفه «وجود رقابت غیرمنصفانه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در بازار» هم تنها 3 استان وضعیتی بدتر از کردستان دارند.

کردستان در مؤلفه «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» بدترین وضعیت را در میان همه استان‌های کشور دارد؛ این ضعف یک موضوع ریشه‌دار است و ربطی به این چند سال ندارد؛ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انصافاً برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کارهای بسیار خوبی انجام شده است؛ اما مگر می‌شود از حوزه حمل و نقل کردستان سخن به میان آورد و فراموش کرد که این استان 7 ماه است «مدیرکل راه و شهرسازی» ندارد!

و اما، کردستان در مؤلفه «کمبود نیروی کار ماهر» هم بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد؛ ظاهراً متولی اصلی «تربیت نيروی کار ماهر» هم «اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای» است، نیست؟؛ همان جایی که «سیدجمیل احمدی» از تیرماه سال 1390 تاکنون جا خوش کرده است! آمار عملکردش در آموزش را هم که به دقیقه رسانه‌ای می‌کند! خبرگزاری «خبر خوب» هم که برای رضای خدا و عمل به رسالت حرفه‌ای در این موارد همیشه پای کار است!

حال دم‌خروس 8 سال آمارسازی در «تربیت نيروی کار ماهر» بیرون زده است؛ کردستان در «کمبود نیروی کار ماهر» بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد؛ «مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان» از سال 90 تاکنون چه می‌کند، خودش باید بگوید! شاید لازم باشد مدیران ارشد استان هم به این سؤال پاسخ دهند بجز درد قحط‌الرجال در این استان، در این شرایط، واقعاً چه توجیه دیگری برای حتی یک ساعت ادامه کار این مدیر 8 ساله دارند؟

می‌ماند یک سؤال از نماینده سنندج؛ آقای نماینده‌ای که برای عزل برخی مدیران استان (مثلاً ورزش و جوانان) که اصولاً مقایسه عملکردشان با عملکرد «مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای» قیاس مع‌الفارق است، ماه‌هاست به آب و آتش می‌زند؛ جناب «فرشادان» لازم نمی‌داند به جای آن مدیران، پیگیر عزل فوری «مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای» باشد؟ البته که پاسخ این سؤال منفی است! دلایل هم نزد «تابناک کردستان» محفوظ است؛ به وقتش مستندات قابل تأملی درباره عملکرد این نماینده را به تفصیل منتشر می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کردستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
دوست صمیمی جناب بیگلری نیز هستند.....مدیر کل محترم فنی و حرفه ای.....
حالا یک بار به دفترشون مراجعه کنید ببینیدچه کلاسی هم برای خودشون میزارن.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار