انتشار گزارش شاخص و درصد تغییر قیمت محصولات مرغداری‌های کشور
تنها یک روز پس از اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان مرکز آمار گزارشی تازه منتشر کرد و اظهارات «حسین فیروزی» را تحت‌الشعاع قرار داد؛ البته جناب معاون در آن جلسه دلیل گرانی در کردستان را سیاسی دانسته و تلویحاً آمریکا را مقصر این گرانی‌ها معرفی کرده است!
کد خبر: ۷۴۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 14 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران روز گذشته، شاخص کل قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور به تفکیک استان در زمستان 97 را منتشر کرد که طبق آن، این شاخص در کردستان 27.83 درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و 102.42 درصد هم نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، افزایش داشته است؛ تورم فصلی کردستان در این شاخص، 13.87 درصد بیشتر از میانگین کشوری و تورم نقطه به نقطه هم 23.04 درصد از میانگین کشور بالاتر است.

اگر بخواهیم وضعیت استان کردستان در گزارش اخیر مرکز آمار را با مثلاً استان قم مقایسه کنیم، به نتایج قابل تأملی خواهیم رسید؛ در حالی که قیمت محصولات مرغداری‌های صنعتی کردستان در زمستان 97 نسبت به پاییز 97، 27.83 درصد افزایش داشته این شاخص در قم نه تنها افزایش نداشته بلکه 6.93 درصد هم کاهش داشته و در شرایطی هم که قیمت محصولات مرغداری‌های صنعتی کردستان در زمستان 97 نسبت به زمستان 96، 102.42 درصد افزایش داشته این شاخص در قم تنها 23.01 درصد افزایش داشته است.

اما طبق آخرین سرشماری رسمی، استان قم حدود یک میلیون و 300 هزار نفر و کردستان یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد؛ همچنین طبق آمار منتشره در سال 97، قم 311 واحد مرغداری گوشتی و 174 واحد مرغداری تخم‌گذار دارد و کردستان ۷۳۴ واحد مرغداری گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم‌گذار و ۱۳ واحد مرغ مادر دارد؛ با مقایسه این آمار به نظر نمی‌رسد نیازی به توضیح باشد که کدام استان در صنعت مرغداری وضعیت بهتری دارد؛ نیازی هست؟

با لحاظ اطلاعات منتشره در گزارش تازه مرکز آمار، شاید بد نباشد نگاهی مختصر هم به اظهارات معاون اقتصادی استاندار کردستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان، تنها یک روز قبل از انتشار گزارش تازه مرکز آمار داشته باشیم.

«حسین فیروزی» در آن جلسه که باز هم بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده گفته «ما منکر گرانی‌ها نیستیم اما این مسئله که کردستان گران‌تر از سایر استانهاست صحت ندارد»؛ برداشت نگارنده از این بخش از سخنان جناب معاون این است «اطلاعات منتشره توسط درگاه ملی آمار که چندین ماه است کردستان را صدرنشین تورم نقطه به نقطه در کشور معرفی می‌کند واقعیت ندارد و با عرض پوزش دروغ است».

اما جناب معاون در بخشی دیگر از سخنانش در همان جلسه اظهار کرده «موضوع گرانی در کشور یک واقعیت است اما بسیاری از عوامل این گرانی‌ها، اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و نباید فراموش کنیم که ما درگیر جنگ رسانه‌ای و اقتصادی با آمریکا هستیم».

بلی جناب معاون؛ گرانی در کشور یک واقعیت است ولی شما برای روشن شدن ذهن مردم و برطرف شدن شبهه وادادگی تیم اقتصادی دولت در کردستان فقط به این سؤال پاسخ دهید که چرا افزایش قیمت محصولات مرغداری‌ها در استان قم در زمستان 97 نسبت به زمستان 96، 23.01 درصد ولی در کردستان 102.42 درصد بوده است؟ نمی‌خواهید که بگویید جنگ اقتصادی آمریکا با استان کردستان شدیدتر از استان قم است؟!

و اما؛ جناب «فیروزی» بسیاری از عوامل گرانی را سیاسی و نه اقتصادی عنوان کرده است؛ بعید است مقصود او سیاست ملی یا بین‌المللی بوده باشد چرا که تأثیر آنچه در این دو حوزه روی می‌دهد بر تمام استان‌های کشور طبیعتاً باید یکسان باشد؛ غیر از این است؟

بنابراین احتمالاً مقصود جنا‌ب‌شان این باشد که وی به عنوان متولی حوزه اقتصادی استان به جای پرداختن به مسئولیت‌های خود در حوزه اقتصادی، سرگرم امور سیاسی استان و دخالت در عزل و نصب‌ها در این حوزه است و به همین خاطر مسئولیت‌های اقتصادی خود را رها کرده است که اگر اینگونه باشد ضرورت دارد حالا که او بخشی از وظایف «حسین خوش‌اقبال» را تقبل کرده، معاون سیاسی استاندار هم در عوض بخشی از مسئولیت‌های معاونت اقتصادی را بپذیرد و در اسرع وقت پاسخگوی دلیل گرانی‌ها در کردستان باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
ببخشید بخشی را نه همه اختیارات معاون سیاسی را گرفته.
سالها بگذرد تا بدانیم فیروزی با ما چه کرده.
جن قدرت کور می کند .خاطرم هست فیروزی و نصرالهی زاده همواره با هم بودند .اما الان ...
نگویید بخاطر مردم است که خنده ام می گیرد.
حبیب
|
United States
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
واقعا باید به حال این استان گریست. خدا میداند این خبر را امروز برای هر کسی خواندم از غصه داشت دیوانه میشد. شما را به خدا قسم میدهم همین رویه روشنگرانه را ادامه دهید. موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار