کد خبر: ۷۵۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 01 June 2019

دولت‌مردان کردستان چندماهی است، با شیبی ملایم، راهی را در حوزه اطلاع‌رسانی استان در پیش گرفته‌اند که به ترکستان است! پروسه، با حذف رسانه منتقد از جلسات دولت در استان آغاز شد، کار به حذف خودی‌ها از جلسات هم کشید و حالا وارد فاز مهندسی اخبار و کلی‌گویی درباره جلسات دولتی در استان شده است.

به گزارش تابناک کردستان، «به دنبال برقراری یک رابطه بسیار خوب با رسانه‌ها خواهم بود»؛ این جمله، شاه‌بیت اظهارات بهمن مرادنیا، استاندار دولت دوازدهم در کردستان، در نخستین مصاحبه رسانه‌ای پس از انتصاب در این سمت و در گفت‌وگو با تابناک بود.

آن روز 19 مهرماه 96 بود و امروز 11 خرداد 98 است؛ تقریباً نه تنها نشانه‌ای از «رابطه بسیار خوب» که اصولاً نشانه‌ای از «رابطه» آقای استاندار با رسانه‌ها در دست نیست؛ لااقل صاحب این قلم هرچه بیشتر می‌جوید کمتر می‌یابد!

رابطه نیم‌بند دولت و رسانه منتقد در کردستان در دوره استانداری «مرادنیا» خیلی زود از هم گسست؛ باور راقم این سطور آن است برخی از مدیران ناکارآمد استان، پس از ماه‌ها تلاش، استاندار جدید را قانع کردند که پای رسانه را از جلسات دولت در استان کوتاه کند؛ و این همان داستان «چشم اسفندیار» برای «بهمن مرادنیا» است؛ روزی تیر همراهان ناهمدل از این روزنه به کالبد استاندار فرو خواهد رفت!

جلسات شورای برنامه‌ریزی استان محرمانه برگزار می‌شود! پای رسانه از جلسات حوزه اقتصادی استان کوتاه است! نمایندگان افکار عمومی از حق قانونی خود برای اطلاع‌رسانی به جامعه محروم شده‌اند! تنها کلیاتی از جلسات که برگزارکنندگان مصلحت بدانند توسط روابط عمومی استانداری به افکار عمومی منعکس می‌شود؛ دود این رویکرد اما، تنها به چشم مردم نمی‌رود، آقایان هم از بی‌اعتبار کردن رسانه‌های شناسنامه‌دار متضرر می‌شوند؛ نمی‌شوند؟ بخوانید.

«ساعت ۱۸ چهارشنبه هفته گذشته، بنا به دعوت آیت‌الله حسینی‌شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان، جلسه هم‌اندیشی با حضور استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی استان برگزار شد»؛ این اظهارات را ایرنا ساعت 15 روز پنجشنبه 9 خرداد از قول «حسین خوش‌اقبال»، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان نقل کرده است.

در ادامه خبر منتشره از قول معاون استاندار آمده است «اختلاف نظرهایی بین تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در خصوص شیوه اجرایی فعالیت‌ها این رسانه در سطح استان به وجود آمد که موجب مشاجره لفظی تندی بین آنها شد».

انتشار این خبر در حالی است که کردپرس، ساعت یک بامداد پنجشنبه 9 خرداد یعنی حدود 14 ساعت قبل از مصاحبه معاون سیاسی امنیتی استاندار، خبری از آن جلسه با تیتر «درگیری فیزیکی مدیرکل صدا و سیمای کردستان با نمایندگان مردم در مجلس» و از قول شاهدان عینی منتشر و در متن خبر هم به مصدوم شدن نماینده قروه و دهگلان اشاره می‌کند.

همین خبر کوتاه، دستمایه اخبار بعدی در فضای مجازی می‌شود؛ شنیدیم «علوی»، نماینده سنندج وارد مشاجره با مدیرکل صدا و سیما شده است، شنیدیم نماینده قروه و دهگلان هم وارد ماجرا شده و به «امان‌اللهی» اهانت کرده است، شنیدیم «ابوالقاسم» از خجالت «علیمحمد» درآمده است؛ شنیدیم جانشین فرمانده سپاه کردستان میانجیگری کرده است، شنیدیم ...

ابتکار عمل دست فضای مجازی است؛ رسانه‌های رسمی هم نه جرأت دارند آنچه شنیده‌اند بنویسد و نه کسی آنها را از اصل ماجرا باخبر می‌کند؛ هنوز هم معلوم نشده چه اتفاقی در آن جلسه افتاده است؛ آنچه در فضای مجازی هم دست به دست شده حالا در ذهن مردم رسوب کرده است، چه راست بوده باشد و چه دروغ.

شیوه اطلاع‌رسانی دولت در کردستان در فقره اخیر، این معنی را به ذهن متبادر می‌کند که دولتمردان استان یک بار دیگر اطلاع‌رسانی و جنگ روانی را به فضای مجازی باخته‌اند! همان دولتمردانی که اعتباری برای رسانه‌های رسمی استان باقی نگذاشته‌اند.

دولتمردان در کردستان یا واقعاً نمی‌دانند چه می‌کنند و یا مشغول اسقاط وظیفه هستند؛ کاش آنها به این باور برسند که راه اقناع افکار عمومی تقابل با رسانه‌ها نیست؛ کلی‌گویی هم نیست؛ تنها راهش اعتمادسازی در میان مردم با کمک رسانه‌های خودی و غیرخودی است!

آقای استاندار! انگلیسی‌ها ضرب‌المثلی دارند با این مضمون: «تا حقیقت شلوار خود را بالا بکشد، دروغ نصف دنیا را طی کرده است!»؛ اگر می‌پذیرید، برای اطلاع‌رسانی در کردستان طرحی نو دراندازید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار