گزارش بانک‌مرکزی از کل مانده‌تسهیلات و سپرده‌بانک‌ها به‌تفکیک استان در اسفند 97
بانک مرکزی به تازگی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اسفند 1397» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات در کردستان، از 25 استان کشور کمتر است؛ شفاف‌سازی در خصوص عملکرد بانک‌های کردستان در پرداخت تسهیلات، ضرورتی است که انگار مغفول مانده است.
کد خبر: ۷۵۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴ 01 July 2019

به گزارش تابناک کردستان، بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اسفند 1397» را اعلام کرد.

طبق این گزارش، رقم سپرده‌ها در کردستان 115605 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 102662 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 80930 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان اسفند 97، 78.83 درصد منابع است.

نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام مندرج در گزارش مذکور، همچنین گویای آن است که رقم تسهیلات جاری و غیرجاری در کردستان در پایان اسفند 97، از 25 استان کشور کمتر است.

ماه قبل و پس از انتشار «گزارش بانک ‌مرکزی از کل مانده‌ تسهیلات و سپرده‌ بانک‌ها به‌ تفکیک استان در بهمن 97» و با هدف روشن شدن هرچه بیشتر موضوع تسهیلات بانکی در کردستان و مقایسه وضعیت حاکم بر استان با دیگر نقاط کشور، یک سؤال ساده و همه‌فهم در چارچوب گزارش بانک مرکزی خطاب به  مسئولان محترم استان مطرح و از آنها خواستیم «اگر چیزی برای پاسخ دادن دارند!» به سؤال ما پاسخی روشن و به دور از ابهام بدهند.

در آن مقطع پرسیدیم طبق گزارش اخیر بانک مرکزی، مبلغ سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان بهمن‌ماه 97 در دو استان «کردستان» و «چهارمحال و بختیاری» رقمی تقریباً برابر و حدود 100 میلیارد ریال است؛ سؤال این است که چرا بانک‌های استان چهارمحال و بختیاری در بهمن‌ماه سال گذشته 87.26 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 78.58 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند؟ (با این توضیح که در استان چهارمحال و بختیاری 87617 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و در کردستان مبلغ تسهیلات پرداختی 79151 میلیارد ریال بوده است).

تیم اقتصادی دولت در کردستان پاسخی به سؤال مطرح شده نداد! شاید هم حضرات چیزی برای پاسخ دادن در چنته نداشتند! به هر حال آن سؤال سر جای خودش باقی است!

حالا و هم‌زمان با انتشار گزارش تازه بانک مرکزی درباره تسهیلات پرداختی در استان‌های مختلف کشور، پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان در خبری اعلام کرده، استاندار کردستان، خواستار افزایش تسهیلات بانکی برای کردستان شده و گفته «با توجه به عقب ماندگی‌های کردستان، نیاز داریم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات فراتر از دستورالعمل‌ها اقدام کنند و نسبت مصارف به منابع خود را افزایش دهند».

خواسته استاندار کردستان البته که معقول و بجاست اما او دو سال است در مسند نماینده عالی دولت در استان این خواسته را بارها و بارها در جلسات مختلف تکرار کرده و تسهیلات در کردستان، تقریباً در حد همان 78 درصد منابع باقی مانده است!

تجربه نشان داده، این دست سخنان استاندار بر بانک‌ها کارگر نیست، با این وصف معلوم هم نیست چرا جناب آقای «مرادنیا» رویکرد خود را تغییر نمی‌دهد؟! حتماً استاندار کردستان بهتر از ما می‌داند بانک‌ها بر اساس کارکرد ذاتی خود، بیش از آنکه به فکر مردم باشند، به فکر کسب سود بیشتر برای خودشان هستند؛ اما شاید یک راه حل ساده بتواند بانک‌های استان را مجبور به تغییر رویکرد کند.

بهترین راه‌حل در دسترس، فعلاً شاید شفاف‌سازی درباره عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات باشد، به این صورت که ماهیانه اعلام شود هر کدام از بانک‌های استان چند درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و آنچه احصا می‌شود به صورت گسترده از طریق رسانه‌ها به مردم کردستان اطلاع‌رسانی شود؛ یکی از نتایج این کار می‌تواند انتقال سپرده‌های مردم به بانک‌هایی باشد که در مقایسه با سایر بانک‌ها درصد بیشتری از منابع را تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

التماس از بانک‌ها بعید است تا قیامت به هیچ نتیجه‌ای منجر شود؛ واقعیت عملکرد بانک‌های کردستان را برملا کنید؛ مردم کارِ خودشان را می‌کنند!   

رقم تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان اسفند 97، 80930 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان، 78.83 درصد منابع است/چرا استاندار کردستان درباره نسبت ماهیانه تسهیلات پرداختی به منابع در هر کدام از بانک‌های استان، دستور شفاف‌سازی صادر نمی‌کند؟ + جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار