ادعای ایجاد شغل در کردستان تنها با 13 میلیون تومان تسهیلات!
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان مدعی شده سال گذشته با 65 میلیارد تومان تسهیلات، 4900 فرصت شغلی در کردستان ایجاد شده است؛ هر 13 میلیون تومان یک فرصت شغلی! باور اینکه با این مبلغ، آن هم تسهیلات بتوان چیزی ایجاد کرد که نامش شغل باشد سخت است، اما انکار نمی‌کنیم! فقط، مدعی اطلاعات دقیق شاغلان به همراه درآمد ماهیانه و شماره بیمه آنها را منتشر کند تا راستی‌آزمایی کنیم.
کد خبر: ۷۶۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰ 08 July 2019

به گزارش تابناک کردستان، یکشنبه هفته گذشته، نشستی تحت عنوان هم‌اندیشی اقتصاد مقاومتی با حضور معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد.

اینکه آن جلسه اساساً با چه هدفی برگزار شد و دستاورد قابل لمس آن در حوزه اقتصادی برای مردم کردستان چه بود، البته اگر دستاوردی داشته! موضوعی است که طبیعتاً باید توسط مسئولان ارشد برای افکار عمومی تشریح شود اما مرور اظهارات غیرقابل هضم یکی از سخنرانان جلسه حداقل وظیفه یک رسانه هم هست!

علی‌اشرف یوسفی‌قیاسی، مدیر امور شعب بانک ملی استان کردستان که عنوان دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان را هم یدک می‌کشد در ابتدای آن جلسه به نیابت از همه مدیران سیستم بانکی استان وعده داد «هیچ طرحی از بابت نداشتن سرمایه در گردش در کردستان تعطیل نشود»؛ لابد او و سایر مدیران استان انتظار دارند تولیدکنندگان هم این دست وعده‌های تکراری را حتی بدون لحاظ سابقه عملکردی بانک‌های کردستان باور کنند!

راستی، کافی بود در همان زمان، احدی از مدیران ارشد استان از یوسفی‌قیاسی می‌خواست به نیابت از همه مدیران سیستم بانکی کردستان توضیح دهد برای نمونه و فقط برای نمونه چرا در همین اسفندماه 97 و در شرایطی که مبلغ سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی در دو استان کردستان و چهارمحال و بختیاری، طبق اعلام بانک مرکزی، تقریباً برابر و به ترتیب 102662 و 101898 میلیارد ریال بوده، در کردستان 80930 میلیارد ریال یعنی 78.83 درصد منابع، تسهیلات پرداخت شده ولی در چهارمحال و بختیاری 89707 میلیارد ریال یعنی 88.03 درصد منابع (رقمی نزدیک به 9 هزار میلیارد ریال بیشتر از کردستان)، تسهیلات پرداخت شده است؟

اگرچه نگارنده با توجه به سابقه انتقاد از عملکرد بانک‌ها در کردستان چه از سوی مردم و چه از جانب مسئولان ارشد استان، برخی اظهارات آقای دبیر را با عرض پوزش چیزی بیشتر از تناقض‌گویی و بازی با الفاظ نمی‌داند اما برخی دیگر از اظهارات او هم باید راستی‌آزمایی شده و صحت و سقم آن به اطلاع افکار عمومی برسد.

مگر می‌شود کسی مدعی شود که سال گذشته در کردستان تنها با پرداخت 65 میلیارد تومان ناقابل تسهیلات، 4900 فرصت شغلی ایجاد شده (تقریباً هر 13 میلیون تومان یک فرصت شغلی!) و از کنار این ادعا به سادگی گذشت؟!

درست است که اینجا کردستان است و آماردهی و تشکیک در آمار رسمی! توسط برخی مدیرانش در این ماه‌ها حکایت شده است و به قول شاعر

هرکه خواهد گو بیا و هرچه خواهد گو بگو        کبر و ناز و حاجب و دربان بر این درگاه نیست

اما ما برای روشن شدن موضوع، آماده پیگیری و راستی‌آزمایی هستیم؛ خودِ مدعی و یا مسئولان ارشد کردستان اطلاعات دقیق 4900 فرصت شغلی را که اشاره شد به همراه رقم درآمد ماهیانه شاغلان و صدالبته کد بیمه آنها در اختیار رسانه قرار دهند تا در این خصوص با وسواس راستی‌آزمایی انجام شود.

میزان برای ما، در خصوص عملکرد بانک‌های استان، همان اطلاعات رسمی منتشره از سوی نهادهای ذیربط است؛ فعلاً آنچه برای نمونه در آخرین اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی در خصوص تسهیلات می‌بینیم آن است که برای مثال بانک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد و ایلام به ترتیب 105.60 و 100.46 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند در حالی که بانک‌های کردستان تنها 78.83 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند!

کوتاه سخن اینکه؛ هر آنچه را جناب دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان کردستان در جلسه یادشده مدعی شد با دقت پیگیری خواهیم کرد و هرجا میان حرف و عمل او و آنهایی که به نیابت از آنها سخن گفت ذره‌ای تناقض وجود داشته باشد بدون کمترین اغماضی برای افکار عمومی روشن‌گری خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار