نداشتن کمربندی و تردد خودروهای سنگین از بافت تاریخی، معماری کهن عروس شهرهای ایران زمین را در معرض آسیب و خطر تخریب قرار داده است.
کد خبر: ۷۶۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷ 18 July 2019

شهرستان رامسر به واسطه طبیعت زیبای خدادادی همواره از دیرباز تاکنون در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است اما نبود زیرساخت‌های مناسب بویژه کمر بندی، روگذر و زیر گذر، عروس شهرهای ایران را رنج می‌دهد و ترافیک معضل دیرینه این شهر گردشگری است.

اگر چه در تمام این سال‌ها، معضل ترافیک رامسر پاشنه آشیل سخنان تمام مدیران محلی، استانی و ملی در نشست‌ها و جلسات بوده است، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این باره انجام نشده و همچنان بلوار زیبا و تاریخی معلم، بار این بی توجهی‌ها را به دوش می‌کشد.

بلوار تاریخی معلم رامسر که ساخت آن با معماری بی نظیر در کنار هتل قدیم، باغ سی و سه هکتاری و متل های ساحلی از سال ۱۳۱۴ آغاز شده و در تیرماه سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید، به نظر می‌آید در این سال‌ها به دلیل نبود کمربندی مناسب، کارکرد گردشگری آن رنگ باخته و در حالی محل عبور ماشین‌های سنگین شده که آرامش از آن رخت بر بسته است.

برای رفع مشکل ترافیکی رامسر در گذر این سال‌ها طرح‌های ملی و محلی چون احداث کنارگذر ساحلی که کلنگ آن در اواسط دهه ۸۰ به زمین زده شد و ساخت رینگ شهری از خیابان قائمیه به خیابان گلستان ارائه شد اما هر کدام از این طرح‌ها در میانه راه، نیمه کاره رها شده و به فرجام نرسیدند.

نادر سحر خیز رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر در گفت و گو با خبرنگار مهر بر این باور است که تداوم عبور ماشین‌های سنگین از بلوار تاریخی معلم رامسر رفته رفته به بافت تاریخی آن آسیب می‌زند.

رامسر به واسطه بافت تاریخی و دارابودن مجموعه هتل قدیم و جدید، کاخ موزه، باغ سی و سه هکتاری و بلوار معلم همواره به عنوان باغشهر زیبا مورد توجه گردشگران بوده و تبدیل به برندی در گردشگری شده و تردد ماشین‌های سنگین از منظر معماری سبب آسیب بلوار معلم می‌شود

وی گفت: رامسر به واسطه بافت تاریخی و دارا بودن مجموعه هتل قدیم و جدید، کاخ موزه، باغ سی و سه هکتاری و بلوار معلم همواره به عنوان باغشهر زیبا مورد توجه گردشگران بوده و تبدیل به برندی در گردشگری شده و تردد ماشین‌های سنگین از منظر معماری سبب آسیب به بلوار معلم می‌شود.

سحر خیز با بیان اینکه بافت تاریخی رامسر دارای حریم بوده و حفظ آن لازم الاجراست، افزود: بلوار تاریخی معلم باید محل تردد ماشین‌های گردشگری با رنگ‌های متنوع بوده و درشکه‌ها و تورگردانان با آرامش خیال گردشگران را جابجا کرده و با خاطری آسوده زیبایی‌های این محور را برای گردشگران توصیف کنند.

وی اضافه کرد: اما با وضعیت موجود و با ترافیکی که در ایام تعطیل در این بلوار ایجاد می‌شود، گردشگران تنها دغدغه خروج از ترافیک در این بلوار را دارند، در حالیکه تمامی قسمتهای این بلوار از معماری گرفته تا پوشش گیاهی آن قابل مطالعه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر تنها راهکار نجات بلوار تاریخی معلم را در ساخت یک کنارگذر دانست و افزود: رامسر شهری سودآور برای استان و کشور بوده و باید داشته‌های تاریخی آن محافظت شود.

ساخت کنارگذر ساحلی ضروری است

سعید صفاتی رئیس شورای اسلامی شهر رامسر هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بهترین و مناسب‌ترین راهکار خروج از گره کور ترافیک در این شهرستان را ساخت کنارگذر ساحلی دانست و گفت: با توجه به عرض بسیار کم رامسر و نزدیکی کوه و دریا، مکان مناسبی جهت ساخت کمربندی تقریباً وجود ندارد.

وی افزود: در گذشته ساخت طرح ملی کنار گذر ساحلی در رامسر آغاز که بنا بر دلایلی چون عوامل زیست محیطی و.. متوقف شد و اکنون پس از گذشت سال‌ها و بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد، می‌توان گفت تنها راهکار گذر از ترافیک همان کنارگذر ساحلی بوده که لازم است با بررسی‌های جدید در قالب طرحی نو و کارشناسی شده و با همت مسئولان ملی مجدداً اجرایی شود.

صفاتی با بیان اینکه احداث کمربندی در توان شهرستان نیست و اصلاً زمین مناسبی هم در رامسر جهت انجام این کار وجود ندارد، اضافه کرد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای تحت عنوان ساخت رینگ شهری خیابان قائمیه به خیابان گلستان به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر رامسر ادامه داد: در همان سال‌ها ی ۹۰ و ۹۱ باید املاک آن محور در جهت صلاح و صرفه شهرداری تملک می‌شد که این کار به هر دلیل انجام نشد و در گذر این سال‌ها کار تملک بخشی از اراضی انجام شده و بخشی دیگر نیز به دلیل وراثتی بودن ملک، به حال خود مانده است.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن این رینگ شهری به دلیل آنکه منطقه مذکور کاملاً مسکونی بوده و عرض آن نیز کم است، امکان تردد ماشین‌های سنگین وجود ندارد و تنها خودروهای سبک می‌توانند از آن محور عبور کنند، بنابراین اجرایی شدن این رینگ هم نمی‌تواند باری از دوش بلوار تاریخی معلم بردارد.

صفاتی تاکید کرد: بهترین راهکار برون رفت از ترافیک شهری و نجات بلوار تاریخی معلم از تردد ماشین‌های سنگین، احداث کنارگذر ساحلی استاندارد خواهد بود.

محمد آزاد فرماندار رامسر هم در نشست‌های مختلف همواره از نبود کمربندی در این شهرستان گردشگر پذیر و گره کور ترافیکی انتقاد کرده و خواستار راه حل مناسب برای رفع این معضل جدی شده است.

او بر این باور است که ترافیک رامسر بویژه در روزهای تعطیل رفته رفته برای مردم این شهرستان به بحرانی اجتماعی تبدیل می‌شود.

این در حالیست که صنعت گردشگری برای آنکه به درآمد پایدار رسیده و سودآوری داشته باشد، نیازمند زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب است، موضوع مهمی که شهرستان رامسر به مانند دیگر شهرهای غرب مازندران از آن بی بهره بوده و گردشگری ترین محور آن یعنی بلوار تاریخی معلم قربانی نبود زیرساخت‌های جاده‌ای است.

بر این اساس می‌طلبد مسئولان مرتبط از حرف درمانی گذر کرده و راه حل مناسبی برای رفع گره ترافیکی عروس شهرهای ایران اجرایی کنند.

 مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار