گزارش بانک‌مرکزی از کل مانده‌تسهیلات و سپرده‌بانک‌ها به‌تفکیک استان در فروردین 98
بانک مرکزی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین 98» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات بانک‌های کردستان با وجود افزایش سپرده‌ها کاهش یافت؛ وقتی رویکرد مدیران ارشد استان در قبال بانک‌ها به «نصیحت» و «التماس» محدود است نتیجه‌ای غیر از این مورد انتظار نیست!
کد خبر: ۷۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 25 July 2019

به گزارش تابناک کردستان، بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین 1398» را اعلام کرد. 

طبق این گزارش، رقم سپرده‌ها در کردستان 116256 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 103241 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 80508 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان فروردین 98، 77.98 درصد منابع است. 

نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام مندرج در گزارش مذکور، همچنین گویای آن است که رقم تسهیلات جاری و غیرجاری در کردستان در پایان فروردین 98 هم، همانند اسفند 97، از 25 استان کشور کمتر است. 

اطلاعات منتشره نشان می‌دهد در حالی که رقم سپرده نزد بانک‌های استان کردستان در فروردین 98 نسبت به اسفند 97، 651 میلیارد ریال افزایش داشته اما با این حال، رقم تسهیلات 422 میلیارد ریال کاهش داشته است! 

نکته دیگری که در گزارش اخیر بانک مرکزی هم، مانند گزارش‌ ماه‌های قبل دیده می‌شود، رقم و درصد پایین تسهیلات در کردستان به نسبت برخی استان‌های دیگر کشور است؛ برای نمونه، رقم سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان فروردین 98در دو استان «کردستان» و «چهارمحال و بختیاری» رقمی تقریباً برابر و به ترتیب 116256 و 115226میلیارد ریال بوده است؛ یعنی رقم سپرده در کردستان در پایان فروردین 98، 1030 میلیارد ریال از چهارمحال و بختیاری بیشتر بوده است؛ حالا سؤال این است که چرا رقم تسهیلات استان چهارمحال و بختیاری در فروردین 98، 89763 میلیارد ریال و رقم تسهیلات کردستان 80508 میلیارد ریال بوده است؟ (با این توضیح که بانک‌های چهارمحال و بختیاری، 87.91 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 77.98 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند). 

درصد تسهیلات نسبت به منابع در کردستان ماه‌هاست که از عدد مشخصی (حدود 78 درصد) فراتر نمی‌رود؛ اینکه مدیران ارشد کردستان هم بخواهند با ابزارهایی چون «نصیحت» و «التماس» بانک‌های استان را مجاب به افزایش رقم تسهیلات کنند با عرض پوزش، مضحک به نظر می‌رسد و نتیجه این رویکرد هم، در گزارش بانک مرکزی که ماهانه منتشر می‌شود قابل مشاهده است! 

مادامی که عملکرد بانک‌های استان در بحث رقم سپرده و تسهیلات برای مردم شفاف‌سازی نشود، تغییر رویکرد بانک‌ها اتفاق نخواهد افتاد و به نظر می‌رسد اظهارات کم‌رمق مدیران ارشد کردستان هم در انتقاد از بانک‌های استان، چیزی در حد تعارف است.

رقم تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان فروردین 98، 80508 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان، 77.98 درصد منابع است/کاهش رقم تسهیلات بانک‌های کردستان با وجود افزایش سپرده‌ها نسبت به ماه قبل! + جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار