روزنامه دنیای اقتصاد: «کردستان در قله تورمی ایران در مردادماه قرار گرفته است»
ماه‌هاست موضوع تورم مضاعف در کردستان، از مباحث اصلی مطرح در رسانه منتقد استان است؛ واکنش مدیران ارشد کردستان به طرح مسئله اما، غالباً انکار موضوع یا در کمال تأسف طرح برخی مباحث غیرمرتبط بوده است؛ صاحب‌منصبانی که هنوز وجود تورم مضاعف در کردستان را قبول ندارند و موضوع را در حد «ادعای رسانه‌ای با هدف تخریب وجهه مدیران» تقلیل داده‌اند با خواندن این وجیزه شاید مسیری تازه برگزینند!
کد خبر: ۷۷۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 31 August 2019

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار در کشور، دوشنبه هفته گذشته، 4 شهریورماه جاری، گزارش «شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان – مرداد ١٣٩٨» را منتشر کرد.

هنوز هیچ‌کدام از مدیران اجرایی ارشد کردستان به این گزارش واکنشی رسمی نشان نداده‌اند، بد نیست دولتمردان استان، قبل از انکار مسئله و احیاناً حملات لفظی به قلم‌بدست و اتخاذ مواضع تکراری و بی‌نتیجه در قبال رسانه بازتاب‌دهنده گزارش مراجع رسمی انتشار آمار در کشور و از آن مهم‌تر حرکت در مسیر غیرسازنده گذشته که هرگز، نه به مهار تورم در استان کمکی خواهد کرد و نه تأثیری در اقناع افکار عمومی به نفع دولت خواهد داشت، در نوشتار حاضر اندکی تأمل کنند.

هنگامی که بحث تورم یا مباحثی از این دست، در یک مرجع رسمی اعلام آمار در کشور مطرح و گزارشی مرتبط با موضوع منتشر می‌شود؛ یک رسانه، بنا به وظیفه ذاتی‌اش گزارش را تحلیل می‌کند؛ موضع مدیران اجرایی در قبال تحلیل منتشره از دو حالت خارج نیست، یا بی‌اعتنا به انتظار افکار عمومی برای پاسخ‌گویی و ارائه توضیح در باب آنچه مطرح شده، از کنار آن می‌گذرند یا طبیعتاً واکنش نشان می‌دهند.

اگر مسئولان به موضوع بی‌اعتنا باشند که تکلیف روشن است؛ اما واکنش دولتمردان هم از دو حالت خارج نیست یا از اساس منکر مشکل می‌شوند و دست به توجیه می‌زنند یا با پذیرش آنچه مطرح شده، مسیری سازنده را برای گذر از بحران در پیش می‌گیرند. بخوانید.

در آخرین گزارش منتشره توسط مرکز آمار ایران درباره تورم، متأسفانه یک بار دیگر اعلام شده بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در بین استان‌های کشور مربوط به کردستان است.

روی سخن با آن دست از مدیران اجرایی محترمی است که خدای ناکرده بخواهند یک بار دیگر تورم مضاعف در کردستان را انکار و آنچه مطرح شده را در حد «تلاشی برای تخریب وجهه مدیران» تقلیل دهند؛ کسانی که در شرایط مشابه از این رویکرد ناصواب استفاده کرده‌اند نمی‌خواهند یک لحظه به میزان شعور مردم هم فکر کنند؟!

رسانه‌ای گزارش یک مرجع رسمی آماری را بازتاب می‌دهد و عملکرد شما زیر سؤال می‌رود؛ شما در پاسخ، خبرنگار را دشمن مردم کردستان! رانت‌خواری که دستش از منافع کوتاه شده! جیره‌خوار آمریکا! و ... خطاب و تهدید به کشاندن پای میز محاکمه می‌کنید؛ در این میان، موضع مردم چیست؟ هیچ فکر کرده‌اید که آنها ذی‌شعور هستند و بلافاصله دست به قضاوت خواهند زد و دم‌دست‌ترین راه هم مراجعه به رسانه‌های تخصصی در کشور، برای پی‌بردن به واقعیت است.

حالا اگر خواستید منکر گزارش اخیر مرکز آمار شده و آن را ساخته ذهن منتقد جا بزنید به این موضوع هم فکر کنید که ناظر بی‌طرفی، برای نمونه، سراغ «پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی کشور» برود و این جملات را، ذیل تیتر اصلی منتشره در روزنامه به تاریخ 7 شهریورماه جاری، درباره گزارش مرکز آمار بخواند؛ «بر اساس داده‌های مرکز آمار، استان کردستان با ثبت نرخ تورم ۱۲ ماهه 50.8 درصدی، در قله تورمی ایران در مردادماه قرار گرفته است»، «بازندگان اصلی بی‌ثباتی اقتصادی در طول یک سال اخیر، ساکنان استان‌های کردستان و ... بوده‌اند که طبق آخرین آمار، با تورم حدود ۵۰ درصدی سروکار دارند و در محدوده قرمز تورمی به سر می‌برند»، «محروم‌ترین استان‌های کشور، بیشترین ضربه را از تورم چشیده‌اند» و ...

با این تفاصیل، مدیران ارشد اجرایی استان ضروری است به این باور برسند که انکار واقعیت‌های اقتصادی کردستان نه تنها هیچ کمکی به حل بحران نمی‌کند بلکه ممکن است این تصور را در میان مردم ایجاد کند که برخی از مدیران ارشد استان و نیز چهره‌های سیاسی به جای دیدن مشکلات و چاره‌اندیشی برای حل آنها، در حال توجیه عملکرد خود هستند.

پرهیز دولتمردان از اتخاذ رویکردهای غیرسازنده، پیش‌نیاز عبور کردستان از مشکلات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار