باز هم چوب حراج به اعتبار اطلاع‌رسانی رسمی دولت در کردستان؟
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار، دیروز صراحتاً به آلوده بودن آب شرب شهری بیجار به نفت اذعان کرد؛ جالب است که پیش از اعلام نظر رئیس شبکه بهداشت شهرستان، آبفا کردستان خبر آلودگی آب شرب بیجار را تکذیب کرده بود! فرماندار بیجار هم که سابقه اتهام‌زنی قابل پیگرد قانونی به رسانه‌ها در کارنامه دارد در این فقره، سکوت اختیار کرده است!
کد خبر: ۷۸۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 23 September 2019

به گزارش تابناک کردستان، پنجشنبه، 29 شهریورماه، اخباری مبنی بر آلودگی آب شرب بیجار به نفت توسط مردم گزارش شد؛ آبفای کردستان، عصر روز شنبه، 30 شهریورماه ظاهراً در واکنش به موضوع، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت در استان، برخی اطلاعات درباره «طعم بد و آلودگی آب شرب شهر بیجار» را زیر سؤال برده و اعلام کرده «خبر صحت نداشته» است.

تا اینجای کار ظاهراً مشکلی وجود ندارد! اما موضوع آنجا جالب می‌شود که خبرگزاری دولتی ایسنا در کردستان، یکشنبه، 31 شهریورماه، کمتر از 15 ساعت پس از تکذیب «طعم بد و آلودگی آب شرب بیجار» توسط آبفا کردستان، در خبری از قول مدیر آبفا در شهرستان بیجار می‌نویسد «روز جمعه ۲۹ شهریور ساعت ۸ صبح از آلوده شدن آب شرب به نفت مطلع شدیم».

این موضوع نیاز به تفسیر ندارد! دارد؟ آبفا کردستان ساعت 8 صبح روز جمعه 29 شهریورماه از «آلوده شدن آب شرب شهر بیجار به نفت» مطلع شده و ساعت 18 روز شنبه 30 شهریورماه «آلودگی آب شرب شهر بیجار» را تکذیب کرده است! شرم‌آور نیست؟ این کار اگر چوب حراج زدن به اعتبار اطلاع‌رسانی رسمی دولتی در کردستان نیست، چه می‌تواند باشد؟

هر دو خبر را خوشبختانه دو خبرگزاری دولتی در کردستان منتشر کرده‌اند و این بار دست دولتمردان کردستان برای فرار از  زیر بار مسئولیت، با اتهام‌زنی به رسانه، بسته است؛ این بار، رسانه منتقد هیچ نقشی در ماجرا ندارد تا به «جفا در حق مردم»، «ظلم به استان»، «سیاه‌نمایی‌»، «تصویرسازی نامناسب از استان»، انتشار «خبر کذب»، «شانتاژ»، «تضعیف دولت در کردستان»، «بازی در زمین دشمن» و «دشمنی با نظام و مردم» و از همه اینها بدتر دریافت هزینه از «آمریکا و دشمنان نظام» متهم شود.

آبفا کردستان که به باور ما، کارنامه قابل دفاعی در حوزه اطلاع‌رسانی ندارد، به وجه اطلاع‌رسانی دولت در استان ضربه‌ای تازه وارد کرده است؛ باید منتظر ماند و دید استاندار کردستان که اخیراً بیش از گذشته نسبت به موضوع اطلاع‌رسانی ادارات و سازمان‌های دولتی کردستان حساسیت نشان می‌دهد در قبال این «رسوایی اطلاع‌رسانی»، مدیریت آبفا کردستان را بازخواست خواهد کرد یا خیر؟ ما که بعید می‌دانیم!

اما این همه ماجرا نیست! مشکلی مرتبط با حوزه سلامت عمومی در بیجار به وجود آمده است و مردم انتظار پاسخ‌گویی دارند؛ حالا کسی نباید بپرسد «فرماندار بیجار کجاست»؟ چرا خبری از «علی‌اکبر ورمقانی» درباره موضوعی با این اهمیت در پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری بیجار به چشم نمی‌خورد؟

«ورمقانی» مگر همان فرمانداری نیست که درست یک ماه قبل (30 مرداد 98) در اظهاراتی غیرحقوقی و البته قابل پیگرد قانونی، انواع اتهامات بی‌پایه و اساس را تلویحاً نثار رسانه منتقد در کردستان کرد؟ او که آن روز معتقد به استفاده از ظرفیت رسانه برای بیان عملکرد! بود حالا کجاست؟ مگر نه اینکه او حالا باید مسئولیت آنچه در بیجار اتفاق افتاده را بپذیرد و حداقل درباره موضوع به مردم توضیح دهد؟

راستی؛ کسی باید جناب ورمقانی را متوجه کند که او شأن اظهار نظر درباره وجود یا عدم وجود فساد در کردستان را ندارد و اظهارنظر در این باره در صلاحیت دستگاه قضا و مشخصاً هیئت ویژه‌ای از دستگاه‌های نظارتی استان با محوریت سازمان بازرسی و عضویت سازمان تعزیرات، دیوان محاسبات، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه و ناجا که با دستور رئیس محترم قوه قضائیه در پایان سفر به کردستان تشکیل شده، است و نماینده عالی دولت در بیجار بهتر است به جای اظهارنظرهای غیرمسئولانه، به مطالبات به‌حق مردم شریف بیجار رسیدگی و برای مثال به سؤالات درباره مشکل اخیر بیجار پاسخ دهد.

درباره عملکرد ورمقانی در سقز و بیجار سؤالات و گفتنی‌هایی هم هست که به بعد موکول می‌کنیم.

اثبات آلودگی آب شرب بیجار به نفت؛ سکوت فرماندار و تکذیب آبفا کردستان

اثبات آلودگی آب شرب بیجار به نفت؛ سکوت فرماندار و تکذیب آبفا کردستان

اثبات آلودگی آب شرب بیجار به نفت؛ سکوت فرماندار و تکذیب آبفا کردستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار