استاندار خوزستان در حاشيه بازديد حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوری از كارخانه خمیرمایه و الكل رازی:
استاندار خوزستان اظهار کرد: امسال با شرایط خوبی که از نظر آبی پیش بینی می شود برآورد شده است که ۲۱ هزار هکتار زمین های زراعی امسال به زیر کشت نیشکر برود که این میزان کشت سالانه در تاریخ استان خوزستان بی سابقه است و انتظار داریم با این کشت در سال آینده ۴۷۰ هزار تن تولید شکر تولید شود.
کد خبر: ۷۸۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 27 September 2019

غلامرضا شریعتی صبح امروز جمعه ۵ مهر ۹۸ در حاشيه بازديد حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوری از كارخانه خمیرمایه و الكل رازی با اشاره به برنامه انتقال زهاب نیشکر به دریا، گفت: در صنعت نیشکر از سموم شیمیایی برای دفع آفات گیاهی استفاده نمی شود و از،روشهای بیولوژیک استفاده میشود و میزان شوری زهاب نیشکر نیز کاهش یافته است.

به گزارش"تابناک"؛ شریعتی با بیان اینکه در حال حاضر از زهاب نیشکر استفاده بهینه ای صورت می گیرد، گفت: با مجموعه عملیات اصلاحی که در زهاب انجام می شود، از آن می توانیم برای آبیاری مجدد مزارع نیشکر استفاده کنیم و از این طریق به حفظ منابع آبی در استان کمک کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: طرح شورورزی یکی دیگر از مواردی است که با بهره از گیری از زهاب نیشکر انجام می شود و از این طریق گیاهانی نظیر گندم، برنج، جو، پنبه، کینوا و پرورش ماهی و میگو در استان انجام شده است.

وی افزود: کنترل کانون های ریزگرد و مقابله با ریزگردها نیز از جمله طرح هایی است که با استفاده از زهاب نیشکر و تبدیل این کانون ها از طریق آبیاری با زهاب به زمین هایی برای کشت گیاهانی که در طرح شورورزی قرار می گیرد، در دستور است که سبب افزایش تولید، اشتغال و درآمد زایی در استان خوزستان می شود.

شریعتی با اشاره به وقوع خشکسالی و پدیده سیلاب در سال گذشته گفت: این دو پدیده آسیب های زیادی به بخش کشاورزی و صنعت در شرکت توسعه نیشکر وارد کرد. در پدیده خشکسالی شاهد بودیم که دبی رودخانه کارون به کمترین حد خود رسید ، حدود ۱۲۰متر مکعب و این امر شرایط بسیار سختی را برای شرکت توسعه نیشکر ایجاد کرد.

استاندار خوزستان افزود: در دو سال گذشته تولید شکر در مجموعه توسعه نیشکر ۵۷۰ هزار تن شکر سفید بود که این رقم در سال گذشته به دلیل شرایط خشکسالی و سیلاب به ۳۲۰ هزار تن کاهش پیدا کرد که امیدواریم بتوانیم این کمبود تولید را در سال اتی جبران کنیم.

وی گفت: توسعه نیشکر حدود ۱۹ هزار نفر پرسنل دارد و معیشت ۱۰۰ هزار نفر در استان به این شرکت وابسته است و امسال با شرایط خوبی که از نظر آبی پیش بینی می شود برآورد شده است که ۲۱ هزار هکتار زمین به زیر کشت نیشکر برود که در تاریخ استان خوزستان این میزان کشت سالانه بی سابقه است و انتظار داریم با این کشت در سال آینده ۴۷۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم و در ۱۴۰۰ به ۷۰۰ هزار تن تولید شکر دست پیدا کنیم.

شریعتی یادآور شد: آسیب عمده به مزارع نیشکر در اثر خشکسالی ایجاد شد و سیل اثرات مخرب کمتری در مقایسه به خشکسالی بر مزارع نیشکر وارد کرد.

استاندار خوزستان گفت: امسال در استان خشکسالی نخواهیم داشت از این رو آب مورد نیاز برای آبیاری مزارع نیشکر در استان تامین می شود و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ مشکلی در تامین آب نیشکر نخواهیم داشت.

شریعتی گفت: شرکت توسعه نیشکر در بحث مقابله با سیلاب کمک های زیادی به مناطق سیل زده کرد و در جاه هایی حتی به مزارع خود آسیب رساند تا به مردم و مناطق سیل زده کمک کند و سیاست گذاران مجموعه نیشکر در سطح ملی و استانی توجه زیادی به منافع استان خوزستان دارند.

 وی اضافه کرد: دکتر ناصری و معاونین ایشان نیز از مجموعه استان و مدیران باتجربه و دلسوز هستند و امیدواریم نیشکر از بحران موجود به زودی خارج شود و در حال حاضر نیز ۱۰۰ هزار تن شکر زرد مورد نیاز کشور را وارد کردند که آن را برای عرضه به بازار و‌مصرف مردم تبدیل به شکر سفید میکنند .

وی ادامه داد: عمده طرح توسعه نیشکر تکمیل شده و فقط کاغذ سازی باقی مانده که به زودی با حمایت صندوق توسعه ملی انجام می شود تا شاهد جهشی در تولید کاغذ در کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار