تقویت بدنه خودروها و فضا پیماها همواره یکی از دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان بوده، موضوعی که جوان ایلامی با اختراع خود آن‌را تا حد زیادی حل کرده است.
کد خبر: ۸۰۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 07 December 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ امروزه در صنایع مختلف، به‌ویژه در صنعت خودروسازی، به‌منظور کاستن از وزن قطعات و کاهش مصرف سوخت، استفاده از مواد سبکی مانند آلیاژهای آلومینیوم افزایش یافته‌است. این آلیاژها در دمای اتاق شکل‌پذیری پایینی دارند. برای رفع این مشکل، شکل‌دهی در دماهای بالا پیشنهاد شده‌است. شکل دهی آلیاژ های سبک و تجاری همچون آلومینیوم و منیزیم به دلیل سردی در دمای محیط، نیاز به دمای بالا دارد در مجموعه قالب مزبور مکانیزمی جهت آب بندی به کار گرفته شده است که بتوان دما را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

شکل‌پذیری آلیاژهای سبک یکی از موانع اصلی کاربرد گسترده آنها در قطعات بدنه و ساختار خودرو و حتی در مراحل بالاتر فضاپیماها به‌شمار می‌رود. آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم نرم نیستند و در دمای اتاق به دلیل ساختار کریستالی‌شان شکل‌پذیری پایینی دارند. بنابراین، فرآیندهای شکل‌دهی معمول این آلیاژها شامل اکستروژن و فرج گرم، ریخته‌گری و ماشینکاری می‌شود.

حال جوان ایلامی موفق به ساخت قالب هیدرو فرمینگ ورق در دمای بالا شده که در جای خود بسیار ارزشمند است. کاربرد این اختراع در صنایع هوافضا و خودرو سازی بوده و با استفاده از این روش می‌توان کیفیت ساخت بدنه و سایر قطعات شکل داده شده را به صورت قابل توجهی بهبود داد.

بهبود ساخت بدنه با استفاده از اختراع قالب هیدروفرمینگ

 سعید یعقوبی مخترع جوان ایلامی گفت: تاکنون از این اختراع یک رساله دکتری و چند مقاله چاپ شده و در مرحله چاپ در مجامع بین المللی استخراج شده است.

وی افزود: به دلیل انجام کار تحقیقاتی و امکان نظر سنجی ساخت و تولید محصولات با کیفیت این مجموعه در این مرحله با ابعاد آزمایشگاهی ساخته شده است.

این مخترع ایلامی تصریح کرد: با توجه به بازار هدف مشخص و با پشتیبانی و حمایت‌های مالی و معنوی می‌توان تولید محصولات با استفاده از این تکنولوژی را در ابعاد واقعی جهت ارائه به مشتریان در دستور کار قرار داد.

حمایت از کالای ایرانی در گرو حفظ نخبگان کشور است 

با نگه داشتن نخبگان و استعدادهای برتر در کشور و با استفاده از توانمندی شعار حمایت از کالای ایرانی خواهیم توانست کشور را از وجود کالاهای خارجی بی‌نیاز کنیم چرا که حمایت از کالای ایرانی در گرو حفظ نخبگان کشور است.

رهبر انقلاب در سخنان خود همواره نخبگان و جوانان را یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور می‌دانند و این قشر کمال گرا و مستعد را در حوزه تولید،کار و تلاش را سرآمد می‌دانند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار