درخت‌های سرو و کاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشکیل می‌دهند و از دیدنی‌ترین قسمت‌های آن است.
کد خبر: ۸۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 30 January 2020
مکان های دیدنی شیراز

باغ دلگشادر شیراز از آن باغ‌هایی است که هرچه قدر شلوغ باشد هم می‌شود در کنار آن درخت‌های بهار نارنج، اولین عمارت کلاه‌فرنگی، آن حوض زیبا و باغچه‌های گل‌کاری شده‌اش، گشت و کلی حظ برد. یکی از مکان های دیدنی شیراز که وقتی قدم در آن می‌گذاری واقعاً دلت باز می‌شود،

باغ موزه شیراز

باغ دلگشای شیراز

هرچند می‌گویند باغ نارنجستان قوام است که عطر بهارنارنج‌هایش هوش از سر هر گردشگر می‌برد؛ اما جالب است به شما بگویم که باغ دلگشا چیزی کم از آن ندارد. مانند باغ ارم هم زیباست. در فاصله ۵ دقیقه‌ای سعدیهواقع شده است. آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری می‌شود از اینجا هم می‌گذرد. کهن‌ترین باغ شیراز است و در فصل بهار عطر شکوفه‌های سه هزار درخت بهار نارنج آن در این باغ می‌پیچد. شاهانه است. آبنما و فواره دارد. جوی‌هایش به سبک باغ ایرانی طراحی شده و نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران را در دل خود جای داده است.

باغ دلگشای شیراز

نورپردازی بسیار زیبای مجموعه، آن را به یکی از مکان‌های دیدنی شیراز برای قدم زدن در شب تبدیل کرده است. کلاه فرنگی امروز، به عنوان موزه تغییر کاربری داده است که در جشنواره گل‌های شمعدانی در فصل بهار حسابی می‌درخشد.

دیدنی‌ترین قسمت‌های باغ دلگشا

قسمتی از باغ که به کوشک یا همان کلاه فرنگی می‌رسد پر است از آبنماها و جوی‌های آب. اینجا فقط بهار نارنج ندارد، درخت‌های سرو و کاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشکیل می‌دهند و از دیدنی‌ترین قسمت‌های آن است.

عمارت کلاه فرنگی ، در بخش جنوبی سه طبقه و در بخش شمالی دو طبقه است. به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده و یک تالار بزرگ و چهار شاه نشین دارد. داخل آن با دیوارهای آینه‌کاری شده و نقاشی‌های رنگ‌روغن و سقف‌هایی چوبی تزئین شده است. گچ بری‌های گل و بته زیبایی دارد و روی گچ‌بری‌ها هم اشعاری از شوریده شیرازی، شاعر قرن سیزدهم به خط نستعلیق نوشته شده است.

ساعت بازدید از باغ دلگشای شیراز

موزه دلگشا

یکی از مکان های دیدنی شیراز همین عمارت باغ دلگشا‌ است که امروزه به موزه تبدیل شده. وسایلی مانند سکه‌های مختلف، قرآنی از پوست آهوی دوره سلجوقیان، تمبر، کبریت و ۵۰ رادیوی قدیمی و حتی رادیویی نفتی در آن قرار داده شده است.

تاریخچه

عده‌ای معتقدند پیشینه باغ به دوره ساسانی و پیش از اسلام برمی‌گردد و برخی آن را به دوره زندیه نسبت می‌دهند. اما دوره کریم خان زند که دوره آبادانی به خصوص در شیراز بود، بناها و عمارت‌های زیادی و به طور خاص باغ دلگشا هم به شکوفایی رسید. در سال ۱۳۳۶ نواب رضا قلی میرزا باغ را خرید و عمارت کلاه فرنگی وسطش را بنا کرد. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی شیراز

ساعت بازدید از باغ دلگشای شیراز

هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید به دیدن این مکان دیدنی شیراز بروید.

ساعت بازدید از موزه باغ دلگشای شیراز: از  ۹ صبح تا ۹ شب.

 

باغ موزه شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار