مدیر اجرایی نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز ۲۱ بهمن‌ بیان کرد: استقبال بی‌نظیر مردم از جشنواره فیلم فجر سبب شد که فیلم‌های برگزیده مردمی در روز پایانی این جشنواره در شیراز به سانس‌های فوق‌العاده برسد.
کد خبر: ۸۲۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 10 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محسن خباز اظهار کرد: فیلم درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان دوشنبه ساعت ۲۳ و سه‌شنبه ساعت ساعت ۲۰ در سالن آبی هنرشهر آفتاب اکران خواهد شد؛ همچنین فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت ۲۱بهمن‌ماه در ساعت ۲۳ و سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در ساعت ۲۲ در سالن نارنجی هنرشهر آفتاب بر روی پرده خواهد رفت.

وی فیلم روز صفر به کارگردانی سعید ملکان را از دیگر فیلم‌های سانس فوق‌العاده جشنواره برشمرد و گفت: این فیلم سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در ساعت ۱۹ در سالن نارنجی هنرشهر آفتاب اکران می‌شود و در ادامه فیلم مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی، ساعت ۱۸ روز ۲۲ بهمن در سالن آبی هنرشهر آفتاب دوباره نمایش داده خواهد شد، دوزیست اثر برزو نیک‌نژاد نیز در ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه بر پرده پردیس سینمایی گلستان و ساعت ۲۱ در سالن نارنجی هنرشهر آفتاب میزبان تماشاگران جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

اکران‌های روز ششم

در ادامه اکران فیلم‌ها و در روز ششم این جشنواره در شیراز سینمایی ابر بارانش گرفته، درخت گردو، دوزیست، روز صفر، شنای پروانه، تومان و لباس شخصی در سه مجموعه تالار حافظ، هنرشهر آفتاب و پردیس سینمایی گلستان اکران شد.

در حاشیه این اکران‌ها و پس از نمایش فیلم شنای پروانه، عباس بیاتی منتقد سینمااسقبال درباره اولین ساخته بلند کارگردان شیرازی محمد کارت عنوان کرد: صحبت کردن از یک فیلم خوب دلچسب است؛ به ویژه زمانی که از پیش‌زمینه فعالیت محمد کارت سخن می‌گوییم و درمی‌یابیم که فیلم‌های کوتاهش نیز برای مخاطب جذاب است.

وی ابراز کرد: شنای پروانه نشان می‌دهد، کارت تا چه اندازه باهوش و نکته‌سنج است و میزانسن سینمایی را می‌سازد.

بیاتی با بیان اینکه این کارگردان فکر اولیه را به‌خوبی پرورش داده است و در مجموع فیلمنامه خوبی نگاشته است، افزود: در عین حال نقطه‌ضعف‌هایی نیز در فیلم دیده می‌شود، مثلا اینکه گاه فیلم طولانی می‌شود؛ اما فارغ از این‌ها با توجه به چنیش صحنه درمی‌یابیم که کارگردان به خوبی‌ موفق شده زوایای خوبی را بسازد.

این منتقد سینما به مقایسه فیلم با روز بلوا ساخته بهروز شعیبی با شنای پروانه پرداخت و گفت: می توان گفت، درونمایه هر دو یک موضوع است؛ انسانی ساده‌دل که در دل ماجرایی مافیایی قرار گرفته که زندگی‌اش را تا تباهی پیش‌ می‌راند.

کشف حقیقت درونمایه مشترک دو فیلم متفاوت

وی ادامه داد: هر دو این فیلم‌ها از یک سنت پیروی می‌کنند و آن نیز جست و جو برای کشف حقیقت است که آن‌ها را به تلخی‌های زندگی می‌کشاند و نشان می‌دهد جامعه‌ای پرخشونت گرداگرد قهرمان داستان وجود دارد.

بیاتی روز بلوا را در نشان دادن این درونمایه ناموفق توصیف کرد و گفت: در فیلم شنای پروانه این طرح موفق از آب در آمده که نشان از دو فیلمنامه با دو ظرفیت متفاوت دارد.

اکران فیلم دوزیست ساخته برزو نیک نژاد نیز که هم در جمع پرفروش‌ها و هم در جمع بهترین فیلم‌های آرای مردمی شیراز قرار گرفته بود، امروز ادامه یافت.

محمود بهمنی منتقد سینما در حاشیه اکران این اثر به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم بسیار جدی تا اندازه‌ای خشن، اما در عین حال شیرین و متفاوت است.

وی افزود: تمام بازیگران با آنکه پیش از این عموما در فیلم‌های جدی نقش‌نمایی کرده بودند،‌طناز بودند.

بهمنی با اشاره به اینکه دوزیست در یک ساختمان محقر و کوچک شکل می‌گیرد، ابراز داشت: کار کردن در این لوکیشن دشوار است؛ اما نیک‌نژاد با استادی از پس کار برآمده و نماهای درشت و خوبی با رعایت ویژگی‌های لازم را در یک منزل به‌صورتی استادانه پرداخته است.

این منتقد سینما با اشاره به ضرباهنگ فوق العاده تند آمیخته به گفت‌وگوهای طنزآلود، بیان کرد: چنین موقعیتی در آغاز کار فیلم را به راحتی فضای کمدی می‌کشاند؛ درحالیکه یک درام اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز همزمان با سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۵ بهمن آغاز شد و تا ۲۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار