اگرچه سیلاب اوایل سال گذشته به بخشی از زمین‌های کشاورزی مازندران خسارت زد اما با تکمیل ظرفیت منابع آبی آببندان ها، سدها و افزایش دبی آب رودخانه‌ها سبب گسترش سطح کشت و تولید و جنب و جوش فعالیت‌های کشاورزی استان شده‌است.
کد خبر: ۸۳۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 22 March 2020

بارش سیل آسا روزهای اول سال قبل و بارندگی های مناسب بهاری و پائیزی در مازندران سبب شد تا آب ۱۰سد استان مازندران سرریز ، ظرفیت ذخیره آب در ۸۰۰ قطعه آببندان تکمیل ، روان آب و افزایش دبی آب ۱۲۰رودخانه بزرگ و کوچک دائمی و آب چاهها بالا بیاید و در نتیجه علاوه بر رونق پرورش و تولید انواع ماهیان گرم آبی و سرد آبی ، کشت و کار محصولات زراعی و باغی نیز گسترش بیابد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران بارندگی‌های مناسب سال قبل سطح زیر کشت محصولات زراعی از جمله شالی را تا ۱۰ هزار هکتار ، کلزا کاری را هشت هزار هکتار ، سویا ۲ هزار هکتاروعلوفه تا ۶هزار هکتار نسبت به سال ۹۷ بیشتر کرد.

همچنین بارندگی‌های مناسب سال قبل سبب باردهی بیشتر درختان مرکبات شده و برداشت انواع مرکبات دستکم با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ما قبل به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید.

توجه به توسعه کشت گلخانه ای ، اصلاح نژاد دام ،تکمیل پنج واحد زنجیره تولید طیور ، توسعه مکانیزاسیون و توجه به پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی مازندران سبب شد تا فرایند توسعه کشاورزی و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان محقق شود.

یکی از محورهای مهم برای توسعه کشاورزی در کنار سرمایه گذاری ها و توجه به زیر ساخت های دانش فنی و مهندسی کشاورزی با استفاده از نتایج موسسه و مراکز تحقیقاتی کشاورزی است که منجر به گسترش افزایش تولید و بهره وری در محصولات کشاورزی استان می شود. این مقوله مهم در سال های اخیر مورد توجه بهره برداران قرار گرفت به طوری که شاهد کم شدن فاصله تولیدات محصولات کشاورزی بین کشاورزان پیشرو و نمونه و میانگین تولید هستیم.

همسو با این رویکرد مهم طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، ضایعات مرکبات و برنج استان به عنوان ۲ محصول مهم که بیشترین تولید کشور در این خطه شمالی انجام می شود با کاهش حدود 50 درصدی نسبت به سالهای گذشته در سال قبل به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

یعنی اکنون با انجام انبار داری فنی که باغداران با همکاری کارشناسان ترویج انجام می دهند ضایعات مرکبات استان از حدود 20 درصد به کمتر از 10 درصد و ضایعات برنج هم از 15درصد به هفت درصد کاهش یافته است.

نقش مکانیزاسیون در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از جمله برنج با اختصاص ردیف بودجه مکانیزاسیون توسط دولت تدبیر و امید پررنگ شده است ، چراکه تنها در سه سال اخیر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل ردیف اعتباری مکانیزاسیون تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در استان مازندران جذب شد که یکی از نتایج آن کاهش ضایعات برنج از یک سوم میزان تولید به هفت درصد بوده است.

بر اساس آمار امروز علاوه بر این که ۳۰ درصد نشاء کاری و ۹۵درصد برداشت شالی در مازندران مکانیزه شده ، ۳۵۰ واحد شالیکوبی استان نیز نوسازی و مدرن شدند تا ضایعات به حداقل ممکن برسد.

شکسته شدن رکورد تولید برنج در سال رونق تولید

برنج کاری گل سر سبد محصولات کشاورزی مازندران است و بر اساس آمار رسمی سال ۹۸ سال رکورد تولید این محصول استراتژیک در استان نیز بوده است،یعنی یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک در این استان تولید شد که در واقع رکورد تولید این محصول راهبردی پس از ۲ دهه شکسته شد.

بیشترین میزان شلتوک تولید شده در مازندران طی دو دهه گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است که رکوردشکنی پارسال با افزایش حدود ۱۰ درصدی میزان تولید شلتوک در استان همراه بوده است و علت رکوردشکنی تولید برنج در سال پیش هم وجود آب فراوان ، افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول ، اضافه شدن ۱۱ هزار هکتاری سطح زیر کشت اول برنج و افزایش سطح زیر کشت دوباره نشا بوده است.

گستردگی فعالیت‌های کشاورزی در مازندران همواره با مشکلات زیادی مواجه است که طبق برنامه های کوتاه و بلند مدت هر ساله شاهد پیشرفت و توسعه آن هستیم تا به تولید پایدار در تولیدات کشاورزی برسیم، یقین کنید که مازندران قطب تولیدات کشاورزی ایران محسوب می‌شود و بخش مهمی از اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی استوار است.

توجه به آب ، خاک ، تولید و عرضه و صادرات محصولات مازاد بر مصرف کشاورزی در مازندران هر ساله طبق برنامه رو به پیشرفت است. یکی از راهبردهای مهم در کشاورزی مازندران ضریب کشت است و طبق اعلام رسمی کارشناسان ظرفیت ضریب کشت در استان می تواند تا ۲ درصد برسد ولی امروز ضریب کشت در مازندران ۱.۳ است که البته ۲ برابر ضریب کشت بسیاری از استان‌های کشور است.

زهکشی و تسطیح زمین ؛انقلاب کشاورزی مازندران

کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اصلاح و بهسازی و افزایش تراکم شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی عمومی، زهکشی زیر زمینی و تلفیقی اراضی کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و توسعه کشت‌های ثانویه و احیا، مرمت و بهسازی آببندان ها را چهار پروژه طرح جامع زهکشی اراضی استان معرفی کردند که به اعتقاد کارشناسان با اجرای کامل این طرح ها حداقل ۴۰ درصد درآمد کشاورزان افزایش می یابد.

در حال حاضر زهکش نبودن زمین‌های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر ، مهم‌ترین معضل توسعه کشاورزی استان مازندران است، چراکه کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن و شور شدن اراضی ، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی زراعی است.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید اجرای طرح زهکشی اراضی شمال کشور به عنوان مهم ترین برنامه های آب و خاک وزارت جهادکشاورزی دانست که از ۲ سال پیش که کشت برنج فقط در ۲ استان مازندران و گیلان مورد تاکید قرار گرفت و در قالب یک مصوبه دولت نیز ابلاغ شده ست.

همسو با برنامه وزارت جهاد کشاورزی اداره آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی مازندران نیز طرح جامع زهکشی اراضی استان را در گستره ۱۵۵ هزار هکتار واقع در ساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود در محدوده هفت شهرستان نکا، میاندرود، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و بابلسر و در ۴۲۷ روستا تهیه کرده است.

این طرح در چهار حوضه از رودخانه نکا رود تا تجن در سطح ۳۵ هزار هکتار، حوضه رودخانه تجن تا سیاهرود در سطح ۴۰ هزار هکتار، حوضه سیاهرود تا تلار در سطح ۴۰ هزار هکتار و از حوضه رودخانه تلار تا بابلرود در سطح ۴۰ هزار هکتار است.

در حال حاضر طرح تسطیح ،یکپارچه سازی و نوسازی در ۶۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان مازندران انجام شده است اما به دلیل نبود زهکش معضل ماندابی شدن این اراضی نیز حل نشده است.

هدف از زهکشی زمین‌های کشاورزی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است. زهکشی به خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه گفته می‌شود.
کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کنترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تأسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

از سر گیری فعالیت مجتمع مرغ لاین بابل

اختصاص ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار وزارت جهاد کشاورزی به مجتمع مرغ لاین" آرین "بابل سبب از سرگیری فعالیت این مجتمع در تولید مرغ‌های اجداد، مادر گوشتی و تخمگذار در سال گذشته شده است.

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین)از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شده است و همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.
کارخانه تولید کننده مرغ لاین( مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است .
هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.
این مجتمع ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید کل جوجه گوشتی کشور را دارد.

مرغ لاین بابل جزء پنج چرخه کامل طیور است که در پنج کشور دنیا وجود دارد اما به علت بی توجهی و عدم حمایت و واردات مرغ های اجداد به ویژه از نژاد راس ،مجتمع مرغ لاین بابل از رقبای خود عقب افتاده است و در سالهای اخیر به علت فرسودگی تجهیزات عملا این مجتمع از صحنه رقابت خارج و تولید بسیار کاهش و حتی متوقف شد.

مجتمع مرغ لاین بابل ظرفیت قطع وابستگی ایران از کشور بریتانیا را دارد و با توجه به مشکلات تحریمی، امروز همه مسئولان ارشد کشور به اهمیت سرمایه گذاری در این مجتمع پی برده اند.
در حال حاضر نژاد لاین " راس " مربوط به انگلیس، " هوبارد " مربوط به فرانسه و لاین " کاپ " نژاد مرغ آمریکایی است و این نژاد ها سالانه بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می دهد.
استان مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن مرغ ۱۱درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند.

مازندران در محور کشت و تولید استراتژیک ترین محصولات کشاورزی

کشت دانه روغنی به ویژه کلزا در مازندران در سال های اخیر به ویژه سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته است و طبق آمار جهاد کشاورزی سطح کشت به ۲۵هزار هکتار رسید.

اعلام بموقع خرید تضمینی کلزا از سوی شورای اقتصاد ، با قیمت مناسب انگیزه کشاورزان به کلزا کاری را دو چندان کرد و بارندگی های مناسب نیز وضعیت کیفی و مقدار تولید کلزا را نیز به همراه داشت.

طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در یک بازه ۱۰ ساله با افزایش میزان تولید دانه های روغنی ، حدود ۷۰ درصد روغن مصرفی و ۵۰ درصد کنجاله مورد نیاز در داخل کشور تامین شود و همسو با این رویکرد کشت این محصول در زمین های شالیزاری مازندران به عنوان کشت دوم نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

تولید آبزیان مازندران در سال رونق تولید از مرز ۱۰۰هزار تن گذشت

سرریز شدن آب ۱۰سد ، تکمیل ظرفیت ذخیره آب در ۸۰۰ قطعه آببندان ، دائمی شدن روان آب و افزایش دبی آب ۱۲۰رودخانه بزرگ و کوچک و بالا آمدن آب چاهها بر اثر سیل و سیلاب اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال، پرورش و تولید انواع ماهیان گرم آبی را در مازندران رونق داده است.

مهم ترین نگرانی پرورش دهندگان انواع ماهی گرم آبی در مازندران تا قبل از سال ۹۸ همواره در باره کم آبی و نفوذ خشکسالی بوده که با آمارهای رسمی تقویت می شد . مثلا طبق آمارهای رسمی طی ۱۰ سال اخیر میزان منابع آب استان تا ۱۵ درصد و آبدهی رودخانه ها تا ۲۰ درصد کاهش داشته که در مجموع باعث روند نزولی منابع آب و کاهش ۴۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب های زیرزمینی ‌و کاهش آبگیری آب بندان ها و سد ها شده بود اما سال گذشته این مشکل با بارندگی های مناسب بهاری مرتفع شد.
شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکز آبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار شیلاتی جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.
طبق آمار شیلات مازندران ، پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد. بنا بر این آمار سال گذشته علاوه برتامین مصرف انواع ماهیان پرورشی در داخل کشور، بیش از ۱۰ هزار تن انواع آبزیان مازندران به خارج ازکشور نیز صادر شد.
پرورش ماهیان گرم آبی از جمله کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک پشت سدها ، آببندان ها و مزرعه ها و پرورش ماهیان سرد آبی بویژه قزل آلا در حاشیه رودخانه های دامنه های البرز در استان مازندران انجام می شود.

اصلاح نژاد دام در مازندران

یکی از راهبردهای اقتصادی در کشاورزی مازندران اجرای احداث مرکز اصلاح نژاد دام با ظرفیت ۱۵ هزار راس گوسفند در منطقه پشتکوه چهاردانگه شهرستان ساری است که پارسال با جدیت پیگیری و عملیاتی شده است .

بر اساس این طرح در فاز اول این پروژه در ۱۵ هکتار با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. یعنی ازطریق واردات چندین راس قوچ نژاد چند قلوزای رومانف از کشور فرانسه اصلاح نژاد گوسفند در سطح گوسفندداری های استان انجام شد.

این طرح با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی مازندران برای پرورش گوسفند و در راستای افزایش چند قلو زایی و اصلاح نژاد گوسفند زل که تنها نژاد بی دنبه و غالب استان و کشور است از محل اعتبارات یارانه ای عملیاتی شد.
این طرح در سطح ۵ گله به تعداد یک هزار راس در شهرستان های ساری، سوادکوه، جویبار و آمل عملیات اصلاح نژادی گوسفند پس از هورمون تراپی و همزمان سازی انجام شده است.
استان مازندران به دلیل برخورداری از منابع خدادادی جنگل و مراتع سر سبز استعداد پرورش دام را دارد و دامداری سنتی یکی از مشاغل اصلی خانوارهای روستایی این استان بوِیژه در مناطق کوهپایه ای است.

آغاز به کار یگان حفاظت زمین در مازندران

تشکیل یگان حفاظت امور اراضی از مهر ماه سال پیش با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و با هدف ساماندهی و قانونمندسازی فعالیت گشت های اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و این یگان زیر نظر وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور اراضی کشور فعالیتش را در استان های مختلف کشور از جمله مازندران شروع کرد.

از آن جایی که تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران جزء عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع است، تجاوز و تصرف این عرصه ها و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی همواره از مشکلات جدی و دغدغه های ملی بوده است. با درایت و تدبیر دولت ، یگان حفاظت امور زمین از آبان ماه سال پیش در استان آغاز به کار کرد.

اگرچه همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید بر اساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی و بازرسی استان تغییر کاربری غیر قانونی زمین های کشاورزی و تصرف و تجاوز به عرصه های طبیعی استان مازندران به صورت چشم گیری حتی به نقطه صفر رسیده است اما ناهماهنگی برخی دستگاه‌های مرتبط با زمین، افزایش بی رویه شمار شهرها و محدوده های حریم شهرها و طرح هادی روستاها، تمایل شهروندان به خوش‌نشینی و ویلاسازی و همچنین گسترش بی رویه فعالیت سوداگران را شاهد هستیم.

در همین راستا شکل گیری یگان حفاظت امور زمین با داشتن اختیارات و امکانات و تجهیزات خاص و ویژه می تواند ماموریت های حفظ زمین کشاورزی و جلوگیری از تصرف و تجاوز را به درستی و با قدرت عملیاتی کند و علاوه بر آن قلع و قمع هایی که با حکم دادگاه همچنان اجرایی نشده است نیز عملیاتی شود.

تکمیل زنجیره تولید و توجه به بازار عرضه محصولات کشاورزی مازندران

زنجیره تولید یعنی این که همان اندازه که تولید می‌کنیم باید بازار را هم ببینیم و مسیر تا بازار مشخص باشد و در حال حاضر یکی از دغدغه های جدی کشاورزی در مازندران که بیشتر خرده کشاورزی است این است که وقتی تولید می‌کنیم نگران عرضه آن هستیم و این مقوله در طی سال های اخیر به ویژه سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند برای تحقق کامل زنجیره تولید باید بعد از مزرعه صنعت قرار داشته باشد و بعد از صنعت هم بازار دیده شود و اگر این سه پشت سر هم وجود داشته باشد می‌توانیم بگوییم زنجیره ما درست است، اما اگر هر جا مشکل داشتیم و از مزرعه مستقیم به بازار رفتیم چرخه ناقص است و به سبک میدان بارهای خودمان عمل کرده‌ایم.

کارشناسان در عین حال نیز توضیح دادند که اگر از صنعت بخواهیم بدون پشتوانه مزرعه به بازار برسیم، به سرنوشت استان‌هایی دچار می‌شویم که صنعت ایجاد کردند و ماده اولیه ندارند و این مقولات در کشاورزی مازندران در حال رسیدن به تعادل است.

همسو با این رویکرد ، پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی به عنوان تکمیل کننده زنجیره تولید در مازندران مورد توجه قرار گرفته است یعنی طبق اعلام رسمی مدیریت و برنامه ریزی استان ، متمرکز شدن بر بهره برداری از پایانه های صادراتی اولویت نخست بخش کشاورزی استان قرار گرفته است.

تولید سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که بییشتر آن مازاد بر مصرف استان و حتی کشور است نیاز به پایانه صادراتی دارد که در همین راستا چهار پایانه صادراتی گل و گیاه ، ماهیان خاویاری ، برنج و مرکبات که از دیر باز در حال ساخت است، در سال ۹۸ بخش هایی از این پایانه ها به بهره برداری رسید.

افتتاح فاز نخست بزرگ‌ترین پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی مازندران در عباس‌آباد

اگرچه این پایانه صادراتی که عملیات اجرایی آن ۱۴ سال پیش آغاز شده بود، اما فاز نخست پایانه صادراتی گل و گیاه عباس آباد با دارای چهار واحد انبار با ۱۰ هزار متر مربع ، یک سالن تخلیه و بارگیری با گنجایش ۱۰۰ دستگاه تریلی ، ۲ سردخانه زیر و بالای صفر هر یک با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ تن ، چهار سالن آزمایشگاهی و ۶۰ دفتر وی آی پی با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه سال گذشته به بهره برداری رسده است.

یکی از مزایای این مجتمع داشتن پنج دفتر اداری دولتی برای استقرار نمایندگانی مرتبط با صادارات و واردات به منظور تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم است. پایانه دارای یک واحد باسکول ۶۰ تنی است که به صورت برخط به سیستم گمرک کشور وصل است.

استان مازندران یکی از استان های جنوبی دریای خزر است که با برخورداری از ظرفیت های مناسب در تولید محصولات کشاورزی و باغی خصوصا تولید و صادرات گل و گیاه نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می کند.

مازندران خصوصا غرب استان با برخورداری از آب و هوا و اقلیم منحصر به فرد در کشور مناسب برای پرورش و تولید انواع گل و گیاه است به‌ گونه‌ای که در یک‌هزار و ۹۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران، انواع گل و گیاهان زینتی، آپارتمانی، شاخه بریده، درخت و درختچه پرورش داده می‌شود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد ، در حالی که ظرفیت صادرات این محصول فراتر از این مقدار است و در صورت رفع مشکلات و بسترسازی مناسب برای صادرات می‌توان به میزان صادرات این محصول اضافه کرد.

طبق آمار منابع رسمی ، سالانه حدود ۲۳۵ میلیون گل و گیاه زینتی و ۳۸ میلیون درختچه به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه ، گلدان ، بوته و پیاز تولید می شود.

درحال حاضر ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

افتتاح واحد سورتینگ برنج مرکز بین المللی تجارت و صادرات برنج در آمل

سال گذشته واحد سورتینگ برنج مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج آمل به همراه آزمایشگاه و ساختمان اداری و با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال با حضور رییس دفتر رییس جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.

پایانه بین المللی برنج آمل در زمینی به مساحت بیش از ۱۷۰ هزار مترمربع در حال ساخت است که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار متر مربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است،

فاز نخست این پایانه سالانه برای حدود ۳۵۰ هزار تن برنج و در فاز نهایی تا ۷۰۰ هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید ، فروش و صادرات ایجاد می کند.
ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر اهداف مهم ساخت مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است .

شکسته شدن قفل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مازندران

ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی مازندران در منطقه چپکرود جویبار که در زمینی به وسعت ۳۱ هکتار با ظرفیت سورتینگ و نگهداری ۳۳۰ هزار تن محصول در حال ساخت است از مهمترین طرح های کشاورزی مازندران در راستای تکمیا زنجیره تولید استان است.
فاز نختست این پایانه که برای تاسیسات نگهداری و ذخیره سازی ۳۰ هزار تن انواع میوه ، سبزی ، گوشت ، مرغ ، ماهی و سایر محصولات کشاورزی در انبارها و سردخانه های بالای صفر و زیر صفر دومداره ، بارانداز داخلی مدرن به مساحت هشت هزار متر مربع سرپوشیده با قابلیت کنترل حرارت و ۲۷ دهنه بارگیری مدرن ، برند سازی برای محصولات کشاورزی آماده بهره برداری است ، می تواند بخش زیادی از مشکلات بهره برداران در فروش محصولشان را بر طرف کند.

مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که تاکنون به دلیل نداشتن پایانه صادراتی محصول کشاورزی توفیق چندانی در امر صادرات این محصولات نداشت و پیش بینی می شود با راه اندازی پایانه صادراتی رماک درجویبار بخش زیادی از مشکلات این خطه شمال کشور در صادرات انبوه محصولات کشاورزی کاهش یابد.

ذکر این نکته ضروری است که وجود سه بندر، ۳۸۰ کیلومتر راه آهن و ۳۳۰ کیلومتر ساحل دریا به عنوان ظرفیت های استان برای صادرات محصولات کشاورزی است ضمن این که حدود ۱۰۰ نوع محصول کشاورزی و همچنین ۲۵ نوع گونه گیاهی همچون گل محمدی و گل گاوزبان ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن کیوی و بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی در مازندران تولید می‌شود که در هر یک از این محصولات مازاد بر مصرف و قابلیت صادراتی دارند.

افزایش ۲ برابری صادرات کیوی و مرکبات مازندران

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته صادرات ۲ میوه مرکبات ( پرتقال ) و کیوی به حدود ۳۰۰ هزار تن رسیده است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲ برابر بیشتر بوده است.

از این میزان حدود ۱۷۵هزار مرکبات و ۱۲۵هزار تن کیوی ه کشورهای حاشیه دریای خزر ، خلیج فارس و کشور هندوستان صادر شده است.

ورود پهپاد به کشاورزی مازندران

یکی از امکانات و تجهیزات به کار گرفته شده در بخش کشاورزی مازندران در سال گذشته پهپاد های سمپاشی بوده است کهاسال گذشته برای نخستین بار ۲ فروند پهپاد سمپاش در مزارع بابلسر مورد استفاده قرار گرفته است. این تجهیزات با کمک دولت درقالب تسهیلات مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

پهپادها متناسب با وضعیت کشاورزی و باغی مازندران با همکاری شرکت های دانش بنیان ساخته و به کار گرفته شده است و بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ۸۰ درصد از قیمت ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیون تومانی این پهپاد ها به صورت تسهیلات با سود ۱۵درصدی به متقاضیان پرداخت می شود.

هدف‌گیری تولید ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی

طبق اعلام رسمی برنامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی استان باید از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنونی به ۱۰ میلیون تن طی ۲ سال آینده افزایش یاید و این ظرفیت با ارتقا کمی و کیفی محصولات کشاورزی از روش سنتی به مدرن محقق می شود.

تولیدات محصولات سالم ، افزایش در واحد سطح، تولید محصولات هایتک و دانش محور از برنامه های جهاد کشاورزی مازندران است .

استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار