انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور موجی از نگرانی و سؤال را در جامعه ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش تقاضا و گرانی دان این اتفاق رخ‌داده و مقصر آن وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و بانک مرکزی هستند که آن‌ها نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی و تصمیم گیری مناسبی در این زمینه داشته باشند. در یک فیلم جوجه‌ها را با بیل در کیسه‌های زباله می‌ریزند و در فیلم دیگر با کامیون به محلی برای دفن می‌برند و با بیل مکانیکی آن‌ها را درون چاله سرازیر می‌کنند. افزایش قیمت نهاده‌ها، کاهش شدید قیمت مرغ و در پی آن جوجه یک‌روزه دلیل این اقدام عنوان می‌شود. در ادامه اظهارات معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی که معدوم‌سازی جوجه‌ها را یک امر طبیعی در صنعت مرغداری می‌داند و گفته‌های نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور را که این امر را ناشی از گرانی نهاده‌های دامی می‌داند، می‌خوانید
کد خبر: ۸۴۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 19 April 2020
ماجرای معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه!
معدوم‌سازی جوجه طبیعی است
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه قرار نبوده است جوجه‌های یک‌روزه معدوم شوند، گفت: به دلیل افت قیمت جوجه‌هایی که در جوجه‌کشی باقی می‌مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی‌روند، برخی پرورش‌دهندگان جوجه مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد شده‌اند.
مرتضی رضایی روز شنبه درباره معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور گفت: گوشت مرغ با توجه به اینکه اصلی‌ترین پروتئین سبد مصرف خانوار است، تولید بالایی دارد به‌طوری‌که طبق آمارها در برخی ماه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن و سالانه بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزاران تولید گوشت مرغ داریم.
وی بابیان اینکه برای تولید این حجم، ماهانه باید ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تولید شود، اظهار داشت: پس از پایان ۴۵ روز همان میزان، گوشت مرغی مصرفی مردم تولید می‌شود. با توجه به شیوع بیماری کووید - ۱۹ و شرایط تعطیلی اماکن عمومی مثل دانشگاه‌ها، سلف‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها و غیره، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و همین امر باعث افت شدید قیمت مرغ شد. به‌طوری‌که امروز به‌طور میانگین مرغداران هر کیلوگرم مرغ تولیدی خود را سه هزار تومان کمتر از قیمت مصوب می‌فروشند که زیان سنگینی به این صنعت واردشده است.
وی یکی از راهکارهای آنی و فوری برون‌رفت از این چالش را کاهش تولید جوجه یک‌روزه که منها تولید گوشت مرغ است، عنوان کرد و گفت: طبق نظر ستاد تنظیم بازار قرار شد به‌جای تولید ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در ماه این میزان به ۱۱۵ میلیون قطعه کاهش یابد و بر همین اساس مرغداران موظف شدند تولید جوجه را کاهش دهند.
رضایی بابیان اینکه انتشار صحنه‌های معدوم‌سازی در فضای مجازی به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست، اظهار داشت: قرار نبود جوجه یک‌روزه معدوم شود. قرار بود طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای کاهش تولید، حجم تخم‌مرغ نطفه‌دار و تخم‌مرغ نطفه‌داری که در دستگاه جوجه‌کشی قرار می‌گیرد کاهشی شود یعنی قبل از اینکه به جوجه تبدیل شوند کاهش تولید پیدا کنیم. اما متأسفانه به دلیل افت قیمت جوجه‌هایی که در جوجه‌کشی باقی می‌مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی‌روند، مرغداران و پرورش‌دهندگان جوجه مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد شده‌اند زیرا نگهداری از آن‌ها نیز باعث انتشار آلودگی در محیط مرغداری می‌شود. این‌یک روال بسیار طبیعی در صنعت مرغداری در تمام دنیاست و جوجه‌هایی که به فروش نمی‌روند معدوم می‌شوند.
رضایی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف اکنون روزانه شاهد میلیاردها تومان ضرر صنعت مرغداری کشور هستیم.

شکایت از منتشرکنندگان فیلم
وی درباره انتشار فیلم معدوم‌سازی و جریمه‌دارشان احساسات مردم در این شرایط سخت گفت: اکنون نامه‌ای برای دادستانی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی آماده کرده‌ایم که به موضوع انتشار فیلم معدوم‌سازی در فضای مجازی ورود پیدا کنند که این افراد با چه اهدافی فضای روانی کشور را تحت تأثیر قرار داده‌اند. مردم عادی اطلاع تخصصی از روال موضوع معدوم‌سازی ندارند زیرا ماهانه سه میلیون جوجه تخم‌گذار خروس معدوم می‌شود و کسی فیلم نمی‌گیردم در شبکه‌های مجازی پخش نمی‌کند اما اینکه با چه نیت‌هایی این فیلم‌ها به شکل وسیع منتشرشده است جا دارد که دستگاه‌های نظارتی ورود مؤثری داشته باشند.
رضایی با تأکید بااینکه به‌طور حتم انتشاردهندگان این تصاویر مرغداران و تولیدکنندگان نبوده‌اند اظهار داشت: مرغداران تحت‌فشار هستند اما به دنبال این نیستند با این روش‌ها خود را موجه جلوه دهند.
وی گفت: اکنون روزانه بین یک هزار ۵۰۰ تا یک هزار ۶۰۰ تن مرغ مازاد داخل کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود تا ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد اما این‌که با چه نیتی و غرضی این فیلم‌ها منتشرشده برای ما جای شک و شبه دارد.
وی درباره خسارات ناشی از معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه و پرداخت آن به مرغداران افزود: پرداخت خسارت توسط بیمه شامل فرایند معدوم‌سازی مازاد تولید نمی‌شود و بیمه‌ها خسارت معدوم‌سازی ناشی از بیماری‌ها را می‌پردازند.

گرانی نهاده‌های دامی
حبیب اسدالله نژاد، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور،‌ در گفت‌وگو با ایلنا با تأکید بر اینکه مرغداران در حال حاضر نهاده‌های دامی را به‌سختی و باقیمت بالا تأمین می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم ذرت باقیمت 2 هزار و 400 تومان و هر کیلوگرم سویا باقیمت 3 هزار و 500 تومان به دست مرغداران می‌رسد. نکته قابل‌توجه این است که این نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی واردشده و قیمت مصوب ذرت یک هزار و 500 تومان و قیمت مصوب سویا 2 هزار و 450 تومان است.
اسدالله نژاد بابیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها دامی افزایش قیمت دان را به دنبال داشته است، افزود: قیمت هر کیلوگرم دان نیز از 3 هزار و 400 تومان گذشت درحالی‌که اگر نهاده‌ها باقیمت مصوب تأمین شود قیمت هر کیلوگرم دان نباید بیش از 2 هزار و 600 تومان باشد.وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر کیلوگرم دان آماده 800 تومان گران‌تر به دست مرغدار می‌رسد، اگر هر مرغ 2.5 کیلوگرمی در طول دوره پرورش 4.5 کیلوگرم دان مصرف کند قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغدار یک هزار و 400 تومان افزایش می‌یابد.اسدالله نژاد قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران را 5 هزار 600 تا 6 هزار تومان و قیمت تمام‌شده تولید را 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان عنوان کرد.آمار‌ها نشان می‌دهد روزانه در کشور 5 هزار و 500 تا 6 هزار تن مرغ تولید می‌شود با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که در حال حاضر مرغداران تا چه میزان زیان می‌دهند.
یکی از راه‌حل‌های تنظیم بازار و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان کنترل تولید است، راهکاری که به نظر می‌رسد انجمن جوجه یک‌روزه با معدوم‌سازی سعی در انجام آن دارد.
هرچند محمدرضا صدیق پور دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه معدوم‌سازی جدید جوجه در روزهای تأخیر را تکذیب کرده و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی را متعلق به گذشته می‌داند اما این هشدار را نیز داد که در صورت عدم کنترل تولید اقدام معدوم‌سازی راهکاری است که این انجمن چاره‌ای جز اجرای آن ندارد.
وی یادآور تأکید: در نامه‌ای که اکنون بانام دستور به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه منتشرشده ما به‌روشنی عنوان کرده‌ایم که تولیدکنندگان تولید جوجه یک‌روزه را متوقف کنند نه اینکه اقدام معدوم‌سازی شود.
صدیق پور تأکید کرد: هرچند به‌تازگی معدوم‌سازی انجام‌نشده اما در صورت مازاد تولید و عدم کنترل بازار چاره‌ای جز انتخاب این راهکار برای انجمن باقی نمی‌ماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار