ضربه سنگین بی‌برنامگی‌به صنعت‌طیور
افزایش تولید بی‌برنامه و ورود دلالان به بازار مرغ، صنعت طیور گلستان را در آستانه ورشکستگی قرار داده و حالا چشم امید همه به صادرات است تا طوفان بی‌برنامگی، موج بیکاری به راه نیندازد.
کد خبر: ۸۴۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴ 27 April 2020

مازاد تولید مرغداران را زمین‌گیرکرد/بازار مرغ گلستان در قبضه دلالان

افزایش تولید بی‌برنامه و ورود دلالان به بازار مرغ، صنعت طیور گلستان را در آستانه ورشکستگی قرار داده و حالا چشم امید همه به صادرات است تا طوفان بی‌برنامگی، موج بیکاری به راه نیندازد.

برنامه‌ریزی مسئولان برای بازار شب عید و ماه مبارک رمضان دست از کار در نیامد و این بی‌برنامگی ضربه سنگینی به صنعت طیور گلستان وارد کرد و حالا برخی به صادرات چشم امید دارند تا بخشی از خسارات جبران شود.

گلستان دومین قطب تولید مرغ در کشور است و سال گذشته بیش از ۲۹۵ هزار تن مرغ در استان تولید شد.

در شرایطی که بیش از ۸۵ درصد مرغ تولیدی گلستان مازاد است و نیاز بازار تهران را تأمین می‌کند اما این روزها مرغ در گلستان خریدار ندارد و تقاضا به شدت کاهش یافته است.

هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در گلستان از ۱۳ هزار و ۹۰۰ در اسفندماه به هشت هزار تومان در فروردین ماه رسیده و حالا قیمت این محصول روی ۱۰ هزار تومان ثابت شده است.

گلستان با ۹۷۱ واحد مرغداری ظرفیت تولید ۲۹ میلیون قطعه مرغ در هر دوره ۴۵ روزه را داراست و اگر بی‌برنامگی در این حوزه ادامه یابد ورشکستگی صنعت طیور در استان دور از انتظار نیست.

تولیدکنندگان بی‌برنامگی مسئولان و ورود دلالان به بازار مرغ و دان را عامل اصلی شرایط کنونی بازار می‌دانند و معتقدند مصوبات نادرست ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۰ درصدی تولید را به همراه داشته و حالا دلالان و واسطه‌ها بر روی این بی‌برنامگی‌ها موج سواری می‌کنند.

یکی از مرغداران گلستانی در خصوص افزایش تولید مرغ اظهار کرد: مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار و اصرار به افزایش تولید به صنعت مرغداری کشور و به ویژه استان گلستان ضربه زده است.

 مازاد تولید مرغداران را زمین‌گیرکرد/بازار مرغ گلستان در قبضه دلالان

علی اصغر یاقوتی توضیح داد: نظر تشکل‌های صنفی بر این بود میزان تولید مرغ و جوجه یکروزه افزایش نیابد اما افزایش ۱۰ درصدی برای تامین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در جلسه تنظیم بازار مصوب شد.

وی از بی‌برنامگی‌ها در حوزه تولید و ورود دلالان و واسطه‌ها به بازار مرغ استان انتقاد کرد و گفت: شرکت پشتیبان ورود کرد تا با خرید مرغ مازاد از تولیدکنندگان، بازار را تنظیم کند اما بی‌برنامگی در اجرای آن موج می‌زد و نقش دلالان و واسطه‌ها در این حوزه پررنگ است.

این مرغدار گلستانی افزود: ۶۰ هزار قطعه ظرفیت تولید داشتیم و ۵۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد اما با وجود واسطه‌ها در بازار با کلی پیگیری تنها ۱۴ هزار قطعه را به شرکت پشتیبانی تحویل دادیم؛ در این دوره جوجه‌ریزی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‌ام و بعید است این خسارت قابل جبران باشد.

لابی قوی واسطه‌ها با کشتارگاه‌ها و شرکت پشتیبانی

وی شرکت پشتیبانی را عامل اصلی خسارت وارده به مرغداران گلستانی دانست و ادامه داد: از روز اول اتحادیه مرغداران و تولیدکنندگان مرغ در استان به شرکت پشتیبانی پیشنهاد دادند مرغ را از تولیدکنندگان خریداری کند و به شرکت تحویل دهد اما شرکت پشتیبانی همکاری نکرد؛ مرغداران نتوانستند مرغ را تحویل شرکت پشتیبانی بدهند چراکه لابی واسطه‌ها با شرکت پشتیبانی و کشتارگاه‌ها قوی‌تر از تولیدکنندگان بود.

یاقوتی با تأکید بر اینکه بعید است خسارت وارده به مرغداران گلستانی قابل جبران باشد، تصریح کرد: واسطه‌ها و دلالان بیشتر از تولیدکننده مرغ سود می‌برند چرا که رد پای آن‌ها را در خرید دارو، واکسن، دان مرغ، فروش و … می‌توان دید و در چرخه تولید، توزیع و فروش مرغ در بازار حضور پررنگی دارند.

وی با اشاره به اینکه مازاد تولید صنعت مرغداری کشور را نابود کرده است، خاطرنشان کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده اما برخی مسئولان برعکس آن عمل می‌کنند و جای حمایت از تولیدکننده، به دلالان و واسطه‌ها اجازه می‌دهند در بازار جولان بدهند.

یاقوتی تأکید کرد: اگر دولت از مرغداران حمایت نکند موج بیکاری فزاینده در راه است و از واحدهای تولید مرغ در استان جز خرابه چیزی باقی نمی‌ماند.

این مرغدار گلستانی بی‌برنامگی در تولید و حضور پررنگ دلالان در بازار مرغ را دلیل اصلی ضربه سنگین به صنعت مرغداری استان می‌داند و معتقد است شرکت پشتیبانی نه تنها کمکی به تولیدکنندگان نکرده بلکه خسارت‌ها را افزایش داده است، حالا چشم امید مسئولان به صادرات است تا مرغداری‌های استان را از قرار گرفتن در آستانه ورشکستگی نجات دهند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: حجم بالای تولید، شیوع بیماری کرونا که تعطیلی رستوران‌ها و لغو مراسم‌های عروسی و عزا را به همراه داشته و نبود متقاضی، باعث نوسانات قیمت مرغ در استان و کشور شده است.

حبیب ا… تاشی با بیان اینکه جوجه‌ریزی طبق برنامه و متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود، افزود: برای اینکه در بازار شب عید و ماه مبارک رمضان دچار آسیب نشویم، کمی تولید افزایش یافت اما با شیوع کرونا تقاضا کاهش یافت و عرضه زیاد شد.

مازاد تولید مرغداران را زمین‌گیرکرد/بازار مرغ گلستان در قبضه دلالان

 تعرفه کاهش یافت؛ زمینه صادرات فراهم است

وی توضیح داد: شرکت پشتیبانی برای کاهش خسارت به مرغداران ورود کرده؛ مرغ مازاد را خریداری کرد تا قیمت در بازار افزایش یابد؛ همچنین سن مرغ مادر را دو هفته پائین آورد تا کاهش تولید داشته باشیم و بازار کنترل شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با این توضیح که در دی و بهمن سال گذشته در ۹۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی انجام شد، ادامه داد: در دوره قبل (دی و بهمن) حدود ۱۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتیم و امسال افزایش کمی تولید در دستور کار نیست.

وی با تأکید بر اینکه صادرات مرغ از استان می‌تواند به کاهش نوسانات قیمت مرغ در بازار کمک کند، بیان کرد: سال گذشته تعرفه صادرات مرغ پنج هزار تومان بود اما امسال به هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است؛ اگر این شرایط باقی بماند مقدمات صادرات مرغ از استان فراهم است.

تاشی کاهش تقاضای بازار پس از شیوع بیماری کرونا را عامل اصلی نوسانات قیمت مرغ در روزهای اخیر می‌داند و چشم امید دارد تا با صادرات، بازار به تعادل نسبی دست یابد اما استاندار گلستان معتقد است این افزایش تولید، صنعت مرغداری استان را در آستانه ورشکستگی قرار داده و تولیدکنندگان باید همه جانبه حمایت شوند.

هادی حق شناس اظهار کرد: گلستان دومین قطب تولید مرغ کشور است و افزایش تولید مرغ، صنعت مرغداری استان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید مرغ در گلستان طبق برنامه بوده و افزایش خودسرانه تولید در این صنعت نداشتیم، افزود: افزایش تولید مرغ برای ورود به بازار شب عید و ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد اما هم‌اکنون متقاضی ندارد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه مشکل افزایش تولید مرغ و ورشکستگی مرغداران موضوع کشوری است و مختص گلستان نیست، تصریح کرد: صنعت مرغداری گلستان به شدت آسیب دیده و عمق فاجعه آسیب به مرغداران استان هنوز به طور کامل از سوی جهادکشاورزی آنالیز نشده است اما به طور قطع و یقین آسیب بسیار است.

مازاد تولید مرغداران را زمین‌گیرکرد/بازار مرغ گلستان در قبضه دلالان

حمایت همه جانبه از مرغداران

وی تأکید کرد: وقتی مرغ گران می‌شود در حمایت از مصرف کنندگان از مرغداران خواسته می‌شود قیمت را کاهش دهند؛ هم‌اکنون که مرغداران استان آسیب دیده‌اند باید به طور کامل از آنها حمایت کنیم.

حق شناس خاطرنشان کرد: به زودی جلسه‌ای با تولیدکنندگان مرغ در استان برگزار و برنامه‌ریزی می‌کنیم که شیوه حمایت از مرغداران استان چگونه باشد؛ یا تسهیلات جدید پرداخت می‌کنیم و یا بازپرداخت تسهیلات قبلی را به تعویق می‌اندازیم.

با وجود نوسانات قیمت مرغ در بازار و افزایش تولید، موج بیکاری کارگران واحدهای تولیدی مرغ در استان دور از انتظار نیست؛ یافتن راه حل مناسب برای نجات صنعت مرغداری گلستان از ورشکستگی کامل موضوعی است که باید به سرعت برای آن برنامه‌ریزی شود.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار