شهرستان مرزی مریوان هر ساله پذیرای هزاران لک‌لک سفید در سه سایت بیلو، دره تفی و قلقله است.
کد خبر: ۸۴۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ 27 April 2020

 لانه گزینی لک لک‌های سفید بر بلندای درختان بلوط مریوان

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: همه ساله در روستای دره تفی میزبان حدود ۳۰۰ قطعه، روستای بیلو میزبان حدود ۴۰۰ قطعه و روستای قلقله نیز میزبان حدود ۷۰ قطعه لک‌لک سفید است که شروع به لانه گزینی و زادآوری می‌کنند.

ابراهیم همت بلند افزود:در روستای دره تفی بیش از ۵۰ لانه توسط مردم این روستا ساخته شده و لک‌لک‌های سفید مهاجر از این لانه ها به عنوان محلی برای جوجه آوری استفاده می‌کنند.

او یادآورشد:هر جفت سالانه ۲ تا سه جوجه پرورش داده و گاها در بعضی لانه ها چهار جوجه هم دیده شده است.

همت بلند افزود:غنای زیستی تالاب زریبار و دشت های مجاور امکان تغذیه هرچه بهتر و وفور منابع تغذیه ای را برای لک‌لک‌ها فراهم کرده و همین امر باعث افزایش تعداد و موفقیت در زاد آوری لک لک ها شده است .

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان گفت: اداره حفاظت از محیط زیست سالانه وضعیت سلامتی و زاد آوری لک‌لک‌های سفید را رصد و سرشماری می کند و تعدادی از جوجه ها را در لانه به منظور بررسی وضعیت مهاجرتی و مطالعه رفتاری حلقه گذاری کرده و حفاظت زیستگاه این پرندگان را در دستور کار دارد.

او بیان کرد: هم اکنون کلونی بیلو در سطح شکار ممنوع حفاظت می شود ودر سال های آینده با توجه به حضور لک لک ها، بکر بودن جنگل و تنوع گونه گیاهی و جانوری به سطح حفاظتی آثار طبیعی ملی ارتقا خواهد یافت و سایت بیلو جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان بزرگترین و مهمترین عامل تهدید کننده این پرنده را سیم های انتقال برق عنوان کرد و گفت: سالانه چندین مورد تلفات در اثر اصابت با سیم‌های برق در این شهرستان رصد می‌شود.

او گفت: وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

گفتنی است؛در زبان محلی به این پرنده (حاجی لق لق) می‌گویند و مردم استان کردستان حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می‌دانند و روستا‌های بیلو در مریوان و سویرو در بانه، میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان می‌باشند.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار