رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: اواخر اردیبهشت، جوجه لک لک‌ها در زیستگاه های استان به دنیا می‌آیند و در این زمان شمارش آنها هم آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۴۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 28 April 2020

جوجه‌ لک‌ لک‌ها اواخر اردیبهشت شمارش می‌شوند

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: اواخر اردیبهشت، جوجه لک لک‌ها در زیستگاه های استان به دنیا می‌آیند و در این زمان شمارش آنها هم آغاز می‌شود.

حیدر ویسی روز سه‌شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: لک لک‌ها با شروع فصل زمستان از کردستان خارج و به مناطق گرمسیری کشور مهاجرت می‌کنند و از اواخر اسفند هر سال، بار دیگر به استان بر می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه لک لک‌ها در تمام استان پراکنش دارند ولی تمرکز عمده آنها در مناطق مریوان و بانه است، اضافه کرد: روستاهای بیلو، دره‌تفی و قلقله در شهرستان مریوان و سویرو در بانه همه ساله میزبان بیشترین لک لک‌های مهاجر هستند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه تخم گذاری لک لک‌ها آغاز شده است، افزود: لک لک‌ها با توجه به تغذیه و سن هر دو یا سه روز یکبار بین ۲ تا چهار تخم می‌گذارند.

ویسی اضافه کرد: اکنون زمان حساسی است و نباید به این پرندگان استرس وارد شود به همین دلیل شمارش جوجه های آنها در اواخر اردیبهشت و همزمان با بدنیا آمدن جوجه ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای شناسایی مسیر مهاجرت لک لک ها هم از پنج سال پیش در استان اقدام به حلقه گذاری جوجه ها می‌شود، گفت: حلقه‌ها از نیکل ساخته شده و حاوی اطلاعاتی در ارتباط با مشخصات جغرافیایی، سن پرنده و نام حلقه گذار است که در قسمت پای پرنده کار گذاشته می‌شود.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار