مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت: با توجه به طرح فاصله‌گذاری هوشمند و مدیریت شیوع ویروس کرونا در فصل برداشت توت فرنگی ، حضور کارگران غیر بومی در بابلسر نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۸۴۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 30 April 2020

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت: با توجه به طرح فاصله‌گذاری هوشمند و مدیریت شیوع ویروس کرونا در فصل برداشت توت فرنگی ، حضور کارگران غیر بومی در بابلسر نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافت.

حمید رضا رحمانی روز پنج شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان اینکه این شهرستان رتبه اول تولید توت فرنگی را در سطح استان دارد گفت : امسال در شهرستان بابلسر ۷۵۰هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت توت فرنگی رفت که حدود ۴۰ درصد از مزارع توت فرنگی استان را تشکیل می دهد .

وی با اشاره به اینکه امسال فصل برداشت توت فرنگی با تداوم شیوع ویروس کرونا همزمان شده است ، افزود: به منظور شکست زنجیره انتقال و اجرای حداکثری فاصله گذاری هوشمند با همکاری کشاورزان میزان ورود کارگران غیر بومی برای برداشت توت فرنگی را کاهش دادیم .

رحمانی با بیان اینکه ستاد استانی مقابله با کرونا سهمیه ۵۰ درصدی برای شهرستان بابلسر جهت استفاده از کارگران غیر بومی در برداشت توت فرنگی نسبت به سال گذشته قائل شد، گفت: اجازه ما برای ورود افراد غیر بومی حتی از این سهمیه نیز کمتر بود.

به گفته وی سال گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ کارگر غیربومی به مدت ۴۵ روز در شهر بابلسر جهت برداشت توت فرنگی ساکن شدند که امسال به یک هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به اینکه این محصول پر طرفدار بهاره ، برای هر هکتار حدود ۱۵ تا ۲۰ کارگر نیاز دارد گفت: در حال حاضر روزانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر در مزارع توت فرنگی بابلسر مشغول کار هستند.

رحمانی ادامه داد: کارگران نیز در زمان برداشت محصول ضمن رعایت فاصله حداقل ۲ متری از یکدیگر، از ماسک و دستکش و ظروف بسته بندی و نگه داری تمیز استفاده می کنند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برداشت محصول با حضور ناظران بهداشتی انجام می شود گفت: یک نفر ناظر بهداشتی که توسط شبکه بهداشت آموزش دیده است هر روز تب سنجی کارگران را انجام می دهد و همچنین محیط را نیز ضدعفونی می کند.

وی همچنین به دیگر مصوبه تصویب شده در ستاد استانی کرونا اشاره کرد و گفت : طبق این مصوبه کارگران غیر بومی حق تردد در شهر را ندارند و محل اسکان آنها نیز حداکثر ۷ نفر در یک محل در حاشیه روستا یا در اتاق های داخل باغ است که این مساله توسط دهیاران روستا نظارت و کنترل می شود.

افزایش ۳۵ درصدی برداشت توت فرنگی

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه امسال شرایط آب و هوایی برای کشت توت فرنگی در بهترین حالت قرار دارد گفت: با توجه به افزایش ۱۰ درصدی سطح کشت این میوه پیش بینی می شود که تولید توت فرنگی در بابلسر امسال ۳۵ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امسال در هر هکتار بین ۱۵تا ۲۰ تن توت فرنگی برداشت می شود گفت : پیش بینی ما حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تن برداشت توت فرنگی در مزارع بابلسر است.

رحمانی به قیمت گذاری توت فرنگی در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو در بازار بابلسر ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است که به نظر نرخ معقولی می رسد و طبق گفته های کشاورزان نیز رضایت بخش بوده است.

برداشت محصول توت فرنگی در مازندران همه ساله از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

طبق آمار جهاد کشاورزی ، مازندران با سطح زیر حدود ۲ هزار هکتار ، پس از استان کردستان رتبه دوم تولید توت فرنگی را در کشور دارد. به طور متوسط برای برداشت توت فرنگی از هر هکتار بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نیروی کار لازم است. توت فرنگی حتما باید به صورت دستی چیده شود و هیچ روش مکانیزه ای برای آن وجود ندارد.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ۳۶۱ نفر بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان بستری هستند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار