کد خبر: ۸۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴ 28 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد غلام‌محمد زارعی شامگاه پنجشنبه در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به کار کشاورزی مشغول بودند.

نماینده بویراحمد و دنا با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اراضی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل دیم کشت می‌شود، بیان کرد: ۱۲ درصد باغات استان نیز دیم‌زار هستند.

وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث حقآبه بسیار مورد کم‌لطفی قرار گرفته و با وجود رودخانه‌ها و آب‌های جاری فراوان کمترین استفاده و سرمایه‌گذاری را از این نعمت خدادادی کرده‌ایم. علی‌رغم ۸۰ درصد کشاورزی دیم‌زار مردم تاکید دارند که به این کار ادامه دهند.

نماینده بویراحمد و دنا با بیان اینکه بستر اجتماعی در حوزه کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت خوبی برای کشاورزی وجود دارد و هر گونه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی سبب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

زارعی با اشاره به اینکه استان ظرفیت‌های بالای در بحث ایجاد باغات به شکل دیم داریم، اضافه کرد: با هزینه کمتری می‌توانیم باغات دیم را توسعه بدهیم ولی متأسفانه در این زمینه حداقل‌های اعتبار را نداریم.

وی ادامه داد: به طور مثال در منطقه دمچنار بویراحمد مردم پنج هزار هکتار زمین را برای کشاورزی مهیا کرده‌اند ولی برای تأمین اعتبار آن با مشکل مواجه هستیم.

نماینده بویراحمد و دنا گفت: مردم صدها هکتار باغ در مناطق سردسیری که بواسطه چشمه‌های آب، آبیاری می‌شدند، احداث کردند که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه‌ها با مشکلاتی مواجه شدند.

وی افزود: با مختصر اعتباری می‌تواند آب را از جاهای دیگر به این باغات برسانیم که انتظار می‌رود در این زمینه همکاری و کمک شود.

زارعی گفت: پروژه‌های آبیاری تحت فشار شهرستان بویراحمد و دنا به دلیل نبود تخصیص در حال تعطیلی هستند و یا تعطیل شده‌اند که امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی با حمایت‌های خود دغدغه‌های باغداران و کشاورزان را در این خصوص مرتفع نماید.

نماینده بویراحمد و دنا گفت: تلاش بشود که در سفر هیئت دولت مشکلات این کشاورزان با تأمین اعتبار برطرف شود.

زارعی با بیان اینکه مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا با طبیعت از قدیم تاکنون انس داشتند، افزود: در طول تاریخ مردم این شهرستان‌ها با آباد کردن زمین‌ها به کشاورزی و باغداری در خارج از محدوده پوشش جنگلی مشغول بودند. در سال‌های قبل عکس‌های هوایی گرفته شد و آن را ملاک، معیار و مبنا قرار داده‌اند و هر کشاورزی که خارج از این چارچوب است به او می‌گویند، شما بیاید و بروید دادگستری، زندان و جریمه دهید.

وی ادامه داد: این موضوع یک نگرانی عمومی و معضل اجتماعی است که با اجرای قانون رفع تداخل«ماده ۵۴» می‌توان این مسئله را رفع کرد و این نیازمند به اعتبار است. دولت باید کمک کند تا این مشکل تاریخی که اخیراً شدت پیدا کرده برطرف شود.

نماینده بویراحمد و دنا که با صدای بلند صحبت می‌کرد، افزود: کوه‌خواران و زمین‌خواران را با کشاورزان بیچاره اشتباه گرفته‌اند. کشاورز بیچاره سال‌های سال در زمین خود کشاورزی، درختکاری و کشت کرده، این فرد کوه‌خوار و زمین‌خوار نیست. نگرانی زیادی در این مسئله وجود دارد.

پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به زارعی

وزیرجهادکشاورزی دولت تدبیر و امید نیز با اظهار تاسف از برخوردی که با کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بویژه بویراحمد و دنا شده است، گفت: چراهنوز قانون رفع تداخل در این استان اجرایی نشده است؟

محمود حجتی افزود: نباید با کسانی که زمین‌های آباء و اجدادی خود را کاشت و محصول از آن برداشت می‌کنند اینگونه برخورد نموده و کسی حق ندارد سبب آزاردادن کشاورزان شود.

وی گفت: بیش از یک سال است که قانون ماده تداخل را ابلاغ و تاکنون به ما گزارشی مبنی بر مزاحمت برای کشاورزان و ا این قانون نداده بودند.

وزیرجهادکشاورزی با ابراز نگرانی خود از عدم اجرای قانون ماده تداخل در کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: از دکتر خادمی استاندار و آقای گوهرگانی مدیرحل جهادکشاورزی استان می‌خواهیم کارگروهی در این ارتباط تشکیل تا کشاورزان به مشکلی برنخورند.

حجتی افزود: از نظرما کسانی که زمین‌های پدرجدی خود را می‌کارند و از آن ارتزاق می‌کنند بلامانع بوده و مشکلی نیز ندارند و نباید از آن‌ها شکایت کرد.

وی گفت: یک پیرمرد کهگیلویه و بویراحمدی که روزنامه نمی‌خواند و قانون تداخل را آشنایی ندارد و این وظیفه مسوول و مدیر ما است که برای این پیرمرد کشاورز و زحمتکش مزاحمتی ایجاد نکند.

وزیرجهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید تاکید کرد که بایک عکس هوایی نباید مردم را به دادگاه کشاند و زندانی کرد.

حجتی افزود: مشکلی در می‌نه تداخلی‌ها نداریم و البته باید مواظب تجاوز‌ها به اراضی و عرصه‌های منابع طبیعی نیز بود.

وی گفت: تجاوز به اراضی با تداخل فرق دارد و از استاندار و مسوولان استانی می‌خواهیم پاسخ مناسب به دغدغه منظقی و درست آقای زارعی نماینده بویراحمد و دنا داده و از کشاورزان شکایت نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار