فرماندار کردکوی از لایروبی رودخانه قره سو و همه رودخانه های منتهی به آن خبر داد.
کد خبر: ۸۴۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ 05 May 2020

لایروبی رودخانه های منتهی به قره سو در کردکوی

فرماندار کردکوی از لایروبی رودخانه قره سو و همه رودخانه های منتهی به آن خبر داد.

قدمنان فرماندار کردکوی در این گفتگو، اظهار کرد: پس از سیلاب ۹۸، لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌های منتهی به رودخانه مهم قره سو در حوزه شهرستان کردکوی آغاز شد که تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

او با بیان اینکه طول لایروبی در این مرحله ۱۵ کیلومتر است افزود: لایروبی یک و نیم کیلومتر دیگر از رودخانه‌ها و کانال‌های شهرستان باقی مانده است.

او به کشاورزانی که رودخانه قره سو از کنار زمین‌های آن‌ها می‌گذرد توصیه کرد: در قسمت تاج رودخانه به اندازه یک مترو نیم تا ۲ متر خاک ریخته شده تا هم آب به داخل زمین‌های آن‌ها راه پیدا نکند و حریم رودخانه حفظ شود از این ضرورت دارد کشاورزان این حریم را حفظ کنند.

دهقان معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گلستان در مورد این رودخانه گفت: ۳۵ کیلومتر از رودخانه قره سو در شهرستان کردکوی قرار دارد.

او با بیان اینکه طول این رودخانه در قسمت دشت ۵۰ کیلومتر است افزود: این رودخانه از ارتفاعات جنوب شرق شهرستان گرگان
شروع می‌شود وبه خلیج گرگان می‌ریزد.

دهقان با بیان اینکه رودخانه قره سو از کنار روستا‌های حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی می‌گذرد افزود: این رودخانه از حاشیه روستا‌های مهترکلاته، زابل محله سفلی و علیا، قره تپه، حاجی آباد، اسلام تپه، خمبر آباد، محمدآباد شمالی، نیاز آباد و روستای قره سو عبور می‌کند.

او گفت: حوضه قره سو از نظر مساحت سومین حوضه آبریز استان گلستان است و ظرفیت تولید آب سطحی در حوضه قره سو حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است.

دهقان گفت: رودخانه‌های متعددی مانند، گرمابدشت، زیارت، انجیراب و غاز محله کردکوی از جنوب به شمال به این رودخانه متصل می‌شوند.

او افزود: رودخانه قره سو با جهت شرق به غرب وارد خلیج گرگان می‌شود و با توجه به اینکه شاخه اصلی قره سو در ۴ شهرستان مشترک است توجه به منافع مشترکش می‌توان به عنوان یک محور اصلی در ایجاد هماهنگی و همدلی بهره برداران برای حفاظت وبهره برداری بهینه از تمام ظرفیت‌های این رودخانه به وجود بیاورد.

این رود از یک سو مهم‌ترین منبع تغذیه‌کننده خلیج گرگان بوده و از سوی دیگر یکی از مراکز عمده تکثیر انواع ماهیان استخوانی نظیر ماهی کلمه، ماهی سفید، سیم، کپور و کفال است.

منبع/باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار