مریوان به عنوان سومین شهر پرجمعیت کردستان تنها یک غسالخانه بدون امکانات و آب گرم دارد که همین موضوع موجب شده مردم حاضر به غسل و تدفین اموات خود در این غسالخانه نباشند و غسل اموات در مساجد انجام می گیرد.
کد خبر: ۸۴۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 10 May 2020

مریوان شهر بی غسالخانه

مریوان به عنوان سومین شهر پرجمعیت کردستان تنها یک غسالخانه بدون امکانات و آب گرم دارد که همین موضوع موجب شده مردم حاضر به غسل و تدفین اموات خود در این غسالخانه نباشند و غسل اموات در مساجد انجام می گیرد.

مریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی در ۱۲۵ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کرستان قرار دارد.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، جمعیت کل شهرستان به ۱۹۵ هزار و ۲۶۳ نفر بوده که ۱۵۱ هزار و ۱۸۸ نفر آن را جمعیت شهری و ۴۴ هزار و ۷۴ نفر جمعیت روستایی این شهر را تشکیل داده اند.

براساس جمعیت شهر مریوان سومین شهر بزرگ استان کردستان محسوب می شود این طبیعی است در هرجایی اجتماعی وجود دارد زاد و ولد و مرگ و میر نیز وجود خواهد داشت.

بحث غسل و تدفین اموات از صدر اسلام و حتی قبل از آن وجود داشته است، مردم قبل ترها امواتشان را در منازل غسل و تدفین می کردند، با گذشت زمان و ایجاد غسالخانه در مساجد اموات در مسجد همان محل سکونت خود غسل و تدفین می شدند.

رفته رفته مسئولیت صفر تا صد کار مردگان و رهسپارشدنشان به خانه ابدی به دست سازمان آرامستان های شهرداریها افتاد و به همین منظور زیرساختهای مختلف برای پاسخگوی به نیاز جامعه در این خصوص ایجاد شد تا جایکه امروز با ورود به هر آرامستانی غسالخانه خواهران و برادران به صورت مجزا ایجاد و افرادی نیز به عنوان غسال رسالت آماده سازی مردگان برای رهسپاری به خانه ابدی را به عهده گرفتند.

آرامستان بهشت مصطفی مریوان با هدف ایجاد چنین زیرساخت ها و رفع مشکلاتی که در بحث تدفین مکان برای اموات در این شهر وجود داشت سالها قبل ایجاد شد.

فواد کریمی شهردار وقت مریوان سال 94 در مصاحبه ای اعلام کرده بود: متاسفانه در طول چند سال گذشته شهروندان مریوان و خانواده های افراد متوفی از وضعیت آرامستان این شهر اصلا رضایت نداشته و من به عنوان شهردار این شهر بابت این موضوع از شهروندان مریوان عذر خواهی می کنم.

وی گفته وی، آرامستان جدید در کمترین زمان ممکن در 12 هکتار با رعایت تمام استاندارد های لازم و قطعه بندی کامل، شامل نماز خانه، غسالخانه مجزا، سرویس بهداشتی و سیستم یکپارچه و طراحی منظم احداث خواهد شد.

غسالخانه آب گرم ندارد!

شهر جدید اموات مریوان احداث شد، غسالخانه هم در آن ساخته شد، البته غسالخانه ای بدون امکانات و تجهیزات لازم، غسالخانه ای که با گذشت چندین سال از احداث هنوز که هنوز است آب گرم ندارد!

همین نبود امکانات موجب شده مردم خیر این غسالخانه را ببخشند و کمافی سابق امواتشان را در مساجد غسل و تدفین و راهی خانه ابدی کنند.

در روزهایی که تلاش در راستای قطع زنجیره کرونا با شدت و حساسیت خاص دنبال می شود، غسل و تدفین اموات در مساجد و تجمع نزدیکان اموات به دغدغه جدی برای متولیان بهداشت شهرستان مریوان تبدیل شده تا جایکه مکاتبه پشت مکاتبه با دستگاه های مختلف برای جلوگیری از ادامه این روند را انجام داده اند.

اداره بهداشت مریوان بی خبر از نبود زیرساخت های لازم برای غسل اموات در مکان دیگری غیر از مساجد از مرکز بزرگ مریوان و اداره کل اوقاف این شهرستان درخواست کرده بودند که با متقاعدکردن روحانیون مانع از ادامه این روند در شرایط حساس امروز شوند!

وقتی غسالخانه قابل استفاده در مریوان وجود ندارد تکلیف مرده های که راهی خانه ابدی شوند و زنده هایی که نمی خواهند امواتشان بر زمین بماند واقعا چیست؟ امروز جمعی از مسئولان برای بررسی وضعیت موجود غسالخانه سری به آرامستان بهشت مصطفی مریوان زدند.

ضرورت بازسازی و توسعه غسالخانه بهشت مصطفی مریوان

ماموستا حق‌پناه مسئول مرکز بزرگ اسلامی مریوان در روند این بازدید اظهار کرد: به منظور رعایت اصول بهداشتی و همچنین عدم تجمع مردم در مساجد فعال سازی محلی مناسب برای غسل اموات شهرستان ضروری است.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود جوابگوی نیاز شهرستان با این جمعیت نیست و از سوی دیگر زیرساخت‌های لازم در غسالخانه موجود دیده نشده است.

به گفته وی، تهیه یک دستگاه آمبولانس برای حمل اجساد به غسالخانه از دیگر نیازهای این شهرستان است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: غسالخانه فعلی به دلیل نداشتن آب گرم و سایر مشکلات که در روند این بازدید ملاحظه شد نیاز به بازسازی و توسعه دارد.
وی گفت: شهرداری باید در خصوص رفع کمبود و توسعه آن در اسرع وقت اقدام کند و بعد از آماده سازی مرکز بزرگ اسلامی مریوان نیز نسبت به توجیه روحانیون برای خودداری از غسل و کفن و دفن اموات در مساجد اقدام کند.

جلوی تغسیل اموات در مساجد مریوان گرفته شود

حمید پرتویی رییس شبکه بهداشت و درمان مریوان نیز در روند این بازدید اظهار کرد: در مکاتبه ای که مرکز بهداشت مریوان با ادارات اوقاف و امورخیریه و مرکز بزرگ این شهرستان داشته ایم با این تصور که این غسالخانه آماده و نکات بهداشتی در آن رعایت شده است خواستار جلوگیری از غسل و تدفین اموات در مساجد شدیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان مریوان اذعان کرد: براساس ارزیابی که امروز در روند بازدید از این غسالخانه داشتیم، متاسفانه این مکان دارای نواقصی است که شهرداری مریوان باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع این مشکلات اقدام و گزارش کار خود را به مرکز بهداشت و مرکز بزرگ اعلام کند.
پرتویی اضافه کرد: باید این غسالخانه هرچه سریع‌تر فعال شود تا از تغسیل اموات در مساجد و شیوع بیماری‌های مختلف و تجمع در مساجد جلوگیری شود.

نماینده شهرداری مریوان نیز در این جلسه نسبت به رفع نواقص ضروری این غسالخانه در کوتاه ترین زمان اعلام آمادگی کرد و گفت: باید با بهره‌گیری از توان خیرین نسبت به تهیه محلی مجهز برای غسالخانه این شهر اقدام شود.

وی افزود: در کنار غسالخانه موجود، شهرداری مریوان نسبت به تهیه نقشه کارشناسی برای احداث یک غسالخانه درشان مردم این شهرستان اقدام خواهد کرد.

و اما...

در حالی که در برخی از شهرها غسالخانه جدا برای اموات کرونایی احداث و راه اندازی می شود شهر مریوان حتی برای اموات عادی غسالخانه ندارد، حال باید نشست و دید تعمیر و توسعه غسالخانه موجود که با وجود صرف هزینه هیچ خروجی برای پاسخگویی به نیاز این شهر ندارد آن هم در شرایطی که هر نوع تجمعی حتی تجمع های کوچک در شیوع هرچه بیشتر کرونا ویروس تاثیر بسزایی دارد تا چه زمانی طول میکشد!

منبع/ فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار