مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان عنوان کرد:
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در هفته آینده با کمک داوطلبان این جمعیت خبر داد.
کد خبر: ۸۴۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱ 10 May 2020

دکتر علی خدادادی در نشست خبری که به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، با اشاره به چگونگی تشکیل صلیب سرخ جهانی اظهار کرد: تلاش یک بازرگان سوئیسی در سال ۱۸۶۲ و امدادرسانی در دوره جنگ بین آلمان و اتریش، زمینه تشکیل مجموعه صلیب سرخ جهانی شد. جمعیت هلال احمر ایران نیز در سال ۱۳۰۱ شکل گرفت و اکنون بیش از ۹۰ سال از قدمت آن می‌گذرد. جمعیت هلال احمر ایران یکی از توانمندترین جمعیت‌های هلال احمر دنیا، از نظر داوطلب، لجستیک و سازمانی است.

وی با اشاره به رویکردهای فرهنگی نظام اسلامی و نگاه ویژه به فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر، افزود: جمعیت هلال احمر در هشت سال دفاع مقدس، نقش پویا و فعالی داشت و در امدادرسانی و ارتباط اسرا با خانواده‌ها نقش مهمی ایفا کرد. جمعیت هلال احمر در تامین نیازهای دارویی رزمندگان و پیگیری حل مشکلات‌شان نیز نقش فعالی داشت و امدادگران زیادی در آن مقطع زمانی شهید شدند.

خدادادی بیان کرد: در حال حاضر علی‌رغم شرایط و موانعی که بعضا ایجاد می‌شود، جمعیت هلال احمر به یک سرمایه ملی و اجتماعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شده و در حوزه‌های بین‌المللی نیز نقش فعال و پویایی در بحران‌های جهانی ایفا کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به نقش این جمعیت در دو حرکت فرهنگی حج و اربعین حسینی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر توانسته با ظرفیت‌سازی و حضور فعال در خدمات امدادی و پزشکی نقش مهمی در این دو حرکت ایفا کند. این جمعیت به مجموعه بی‌بدیلی تبدیل شده که مجموعه‌های دیگر نمی‌توانند خلاء آن را پر کنند و عدم حضور آن اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اهداف، اصول و معیارهای جمعیت هلال احمر، گفت: مترقی‌ترین اساسنامه بین مجموعه‌های دولتی، اساسنامه جمعیت هلال احمر است. هیچ اساسنامه‌ای مانند اساسنامه جمعیت هلال احمر به حفظ کرامت انسان، تسکین آلام، ترویج نوع‌دوستی و حمایت از سلامت انسان‌ها که اصول جمعیت هلال احمر هستند، تاکید نکرده است.

خدادادی ادامه داد: بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، داوطلب‌محور بودن، فعالیت بشردوستی، یگانگی و جهان‌شمولی از دیگر اهداف جمعیت هلال احمر هستند؛ یعنی هلال احمر مرز نمی‌شناسد و در همه عرصه‌ها می‌تواند حضور پیدا کند و خارج از مرزها به فعالیت خود ادامه دهد و میزبان افراد دیگری باشد. همان گونه که در سیل سال گذشته شاهد کمک‌های بشردوستانه از کشورهای مختلف بودیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: مهم‌ترین فاکتور جمعیت هلال احمر، سرمایه اجتماعی است. ما بدون سرمایه اجتماعی، نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم. تمام ابزار و توان‌مان به نیروهای داوطلب و سرمایه اجتماعی برمی‌گردد که باید از آن صیانت کنیم و آن را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی منجر به افزایش تاب‌آوری می‌شود، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شود و به ما کمک کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به دلیل تنگناهای مالی و اعتباری که با آن روبرو هستیم، نگاه جمعیت هلال احمر به تاب‌آوری معطوف شده است.

خدادادی با اشاره به تاثیر اطلاع‌رسانی صحیح، خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه‌های اجتماعی ما، رسانه‌ها هستند. رسانه با اطلاع‌رسانی سریع می‌تواند به افزایش فعالیت، کمک‌رسانی و اطلاع‌رسانی در بحران‌ها کمک کند. اگر رسانه‌ها به وظایف خود عمل نکنند، انتشار اخبار کذب افزایش می‌یابد و شاهد تشویش اذهان عمومی خواهیم بود.

وی بیان کرد: با آموزش، پیش از بحران و حین بحران تاب‌آوری افزایش می‌یابد بنابراین در همه بحران‌ها با لحاظ کردن آموزش می‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم. آموزش یکی از ضرورت‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به پیشگیری و کاهش خطرپذیری شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به مولفه‌هایی که حین بحران منجر به افزایش تاب‌آوری می‌شوند، تصریح کرد: اگر در زمان بحران جذب داشته باشیم و نیروها را پای کار بیاوریم، رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد. پاسخ‌دهی به موقع و حضور در عرصه حادثه نیز بسیار اهمیت دارد و باعث اطمینان خاطر مردم می‌شود. ارائه خدمات ویژه به آسیب‌دیدگان روحی نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به مشکلات روحی که برای آسیب‌دیدگان در بحران‌ها ایجاد می‌شود، گفت: در این شرایط باید وارد عمل شویم زیرا مسائل روحی بسیار مهم‌تر از مسائل دیگر است.

خدادادی تصریح کرد: تشکیل خانه‌های هلال روستایی نیز برای کاهش خطرپذیری و حضور به موقع در عرصه، تاثیرگذار هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در حال حاضر آسیب‌های زیادی جوانان ما را تهدید می‌کند که برخی از آن‌ها دشمن‌ساز و برخی از داخل در حال شکل‌گیری هستند؛ اعتیاد و طلاق برخی از این آسیب‌های اجتماعی هستند. اگر فضای مجازی نیز درست مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی بیان کرد: بخشی از فعالیت جمعیت هلال احمر در حوزه جوانان در خصوص آسیب‌های اجتماعی است که در این زمینه برنامه‌هایی داریم و در این راستا بر اجرای برنامه ۲۰۲۰ صلیب سرخ سازمان جهانی زمینه تاکید شده و با همکاری سایر نهادها در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

خدادادی تصریح کرد: در کنار خدمات امدادی، نیازمند توانمندسازی جامعه و جوانان هستیم. در حوزه امداد و نجات باید افراد جامعه توانمند باشند. در حال حاضر میزان آمادگی جامعه در سطح کشور ۱۵ تا ۲۵ درصد و ضریب خطرپذیری جامعه ۸ از ۱۰ است در حالی که باید میزان آمادگی جامعه به ۵۰ درصد برسد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: در این راستا "طرح دادرس"، دانش‌آموز آماده در روزهای سخت و "طرح خادم"، خانواده آماده در مخاطرات را در برنامه داریم؛ اجرای این طرح‌ها باعث افزایش آمادگی می‌شود. برنامه ما این است که در کنار آموزش همگانی، آموزش تخصصی ویژه مربیان داشته باشیم و مربیان جمعیت هلال احمر آموزش‌های همگانی را ترویج خواهند داد.

خدادادی بیان کرد: نظام اسلامی معطوف به محرومیت‌زدایی است و نگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری به قشر محروم و مستضعف است. بنابراین با توجه به اینکه خوزستان دومین استان حاشیه‌نشین کشور محسوب می‌شود، نیازمند توجه ویژه‌ای است. در حاشیه شهرها، مردمی با فقر مطلق دارند زندگی می‌کنند و جمعیت هلال احمر با اجرای برنامه‌های توانمندزایی و محرومیت‌زدایی و ایجاد مرکز حرکت‌های جهانی برای اجرای برنامه‌هایی در راستای محرومیت‌زدایی اقدام کرده است. در این راستا همکاری‌های فرابخشی می‌تواند نقش هم‌افزایی در ارائه خدمات را داشته باشد. بنابراین اگر هماهنگی نباشد، انرژی ما هدر می‌رود.

وی بیان کرد: علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها و تامین نیروی انسانی، جمعیت هلال احمر خوزستان برای راه‌اندازی ۱۸ پایگاه امداد و نجات، تجهیز به لجستیک، آموزش دوره‌های جت‌اسکی و تجهیز ناوگان موتوری اقدام کرده‌ است. مجوز احداث ۱۸ پایگاه نیز اخذ شده که پنج پایگاه در سال گذشته تکمیل و راه‌اندازی شدند. در هفته جاری نیز پنج پایگاه در حال ساخت دیگر در محور دهلاویه، مسجدسلیمان - لالی، امیدیه - باوی، شوش - اندیمشک راه‌اندازی خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: ارائه خدمات پزشکی از دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر است. داروخانه جمعیت هلال احمر آخرین ایستگاه دردمندان است و سعی کرده‌ایم در زمینه تامین دارو و پرداخت هزینه‌ها به بیماران صعب‌العلاج کمک کنیم. مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان نیز یکی از بی‌نظیرترین مراکز در کشور است و بسیاری از مراجعه‌کنندگان با حداقل هزینه، اقلام مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

خدادادی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در مقابله با شیوع کرونا نیز تصریح کرد: در بحث کرونا، رویکرد اجتماع‌محور داریم و از طرفی نگاه‌مان به بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های محروم است که در این راستا از ابتدای سال، بیش از ۱۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است. همچنین در هفته جاری ۲۱ هزار بسته بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی کننده و بسته‌های معیشتی بین بیماران صعب‌العلاج توزیع می‌شود. در پایان ماه رمضان نیز، بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش در آسودگی خاطر مردم، بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از نیازهای جامعه تامین وسایل حفاظت فیزیکی است و استفاده از این وسایل، یکی از فاکتورهای مهم مقابله با کرونا محسوب می‌شوند. برای راه‌اندازی چنین کارگاه‌هایی نیز اقدام کردیم و در حال حاضر ۲۲ کارگاه تولید ماسک و دستکش در سطح خوزستان فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: بیمارستان قدیم آیت‌الله طالقانی نیز به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجهیز شده و در حال حاضر بیماران کرونا در این بیمارستان بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: هفته آینده نیز آزمایشگاه تشخیص کرونا با کمک داوطلبان جمعیت هلال احمر راه‌اندازی خواهد شد تا در زمینه بیماریابی نیز کمک کنیم.

خدادادی تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه، تشخیص ویروس است که در این راستا باید بیماریابی‌مان افزایش یابد تا ایزولاسیون بیماران و اطرافیان آن‌ها انجام شود. با انجام این کار می‌توانیم از فشاری که بر حوزه درمان وارد می‌شود، بکاهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در حال حاضر کادر درمان به دلیل طولانی شدن دوره کرونا، محدودیت ظرفیت و فشاری که به آنها وارد می‌شود؛ در حال رسیدن به مرحله ورشکستگی مانند سیل‌بندها هستند بنابراین باید مراقبت کنیم تا سیستم بهداشت و درمان به مرحله انهدام کشیده نشوند.

وی عنوان کرد: در زمان سیل، سیل‌بندها تا حدی ظرفیت داشتند اکنون نیز سیل‌بندهای ما همان مراکز بهداشتی و درمانی هستند که به دلیل طولانی شدن کرونا، خستگی، کمبود نیرو و ظرفیت، آسیب‌پذیر می‌شوند که در این شرایط، وضعیت بحرانی‌تر و آسیب‌پذیرتر خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به وضعیت بیماران خاص نیز بیان کرد: سالانه ۱۲۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور و ۶ هزار مورد جدید سرطانی در خوزستان داریم. بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت، سالمند و با نقص ایمنی نیز گروه‌های پرخطری هستند که اکنون کرونا می‌تواند زمینه‌ساز حذف این سرمایه‌های اجتماعی باشد.

خدادادی تصریح کرد: برای حفظ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از خطر ابتلا به کرونا و کاهش نگرانی آن‌ها از خطر مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک ویژه هلال احمر مجددا برای این گروه فعال خواهد شد تا به این مرکز مراجعه کنند و بیماری آن‌ها پیگیری شود.

وی عنوان کرد: اگر غافل شویم شاید مرگ و میر بیماران زمینه‌ای افزایش یابد. در حال حاضر موارد ابتلا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به دلیل عدم پیگیری یا دریافت دارو و مشکلاتی که دارند در حال افزایش است. همچنین زنان باردار که زایمان پرخطر، نیاز به سزارین و یا خطر سقط دارند، از گروه‌های پرخطر هستند که اگر از این گروه‌ها غافل شویم، مشکلات جدی رخ خواهد داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در حال حاضر سیستم بهداشت و درمانی در چند زمینه از جمله واکسیناسیون، بیماران زمینه‌ای، التور و موارد دیگر باید توجه کنند؛ به عنوان مثال اگر در زمینه التور اتفاقی رخ دهد، این نیروهای خسته و درگیر نمی‌توانند در زمینه این بیماری نیز اقدام کنند؛ بنابراین مردم باید به ما کمک کنند در غیر این صورت مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: شاید پیش روی ما مخاطرات جدی وجود داشته باشد و اگر مردم پای کار نیایند، قطعا با بحران عظیمی روبرو خواهیم شد. در بحران‌ها باید بدترین حالت را تصور کنیم در غیر این صورت نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. باید همه پای کار بیایند تا مردم را مجاب کنیم به مسئولیت اجتماعی خود فائق شوند و مسئولانه برخورد کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: جمعیت هلال احمر بنا دارد از ظرفیت‌های خود در حوزه آموزش امداد و نجات با انجام برنامه بهداشتی در راستای بیماریابی و کمک به قطع زنجیره ویروس کمک کند.

خدادادی بیان کرد: اگر فرد آلوده‌ای در محیط بسته حضور داشته باشد، کل محیط آلوده و زمینه انتقال ویروس ایجاد می‌شود که باید از حضور در اجتماعات پرهیز شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی پیک کرونا در فصل پاییز، گفت: در آینده به دلیل همراه شدن کرونا با آنفلوآنزا و بیماری‌های آینده، شاید تاثیرات سوء این ویروس بیشتر باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص تولید واکسن کروناویروس، بیان کرد: تولید واکسن حداقل ۱۲ ماه طول می‌کشد و در حال حاضر بیش از ۱۷۵ واکسن در حال گذراندن کارآزمایی بالینی هستند.

خدادادی با بیان اینکه بیماری‌های ویروسی دارو ندارند و داروهایی که تجویز می‌شود، تنها باعث خفیف شدن بیماری می‌شوند، تصریح کرد: برای مصون شدن از این ویروس باید ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت واکسینه مبتلا به ویروس شوند تا ایمنی جمعی رخ دهد اما در حال حاضر ۰.۵ درصد جمعیت کشور به کروناویروس مبتلا شده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار