مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از تلاش برای جلوگیری از اپیدمی شدن کشت برنج در استان و فاجعه های حاصل از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر 5 هزار چاه غیرمجاز داریم که برای گر کردن آنها محدودیت های بسیاری داریم.
کد خبر: ۸۴۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 11 May 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ،بهرام درویشی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:محوری ترین اساس و زیربنای توسعه آب است، اگر می بینید در بحث آب سختگیری می کنم این است که آب هم می تواند ثروت بیاورد و هم موجب فقر بشود. بسیار مهم است که بدانیم آب چیست و به عنوان یک کالای رایگان به آن نگاه نکنیم یعنی برویم دنبال استاندارد سازی و تطبیق منابع و مصارف، که ثروت ایجاد می شود. عملکرد نادرست ما می تواند فقر آب و نهایتا فقر مالی بیاورد. کشت برنج در استان کرمانشاه دارد فاجعه درست می کند.

وی افزود: کشت برنج به جز دو استان شمالی در کل کشور ممنوع است مگر به روش خشکه کاری، و واقعیت این است نظام سیاسی و اداری استان قائل به تجاوز افراد نیست و اختلاف نظری وجود ندارد، ما در کشور طرحی به نام طرح ملی سازگاری با کم آبی داریم که برای تطبیق منابع و مصارف آب است، سازگاری با کم آبی می گوید کسانی که در مناطقی حضور دارند که منابع آب نیست و معیشت شان بر کشاورزی است دولت ها باید برایشان معیشت جایگزین فراهم کنند، سازگاری با کم آبی برنامه اش این است که در دوره ی چند ساله منابع آب مانند قبل شود، هیچ کجای قانون ننوشته است کسی نمی تواند از جایی به جای دیگر برود و کشاورزی کند، ما در طرح سازگاری با کم آبی الگوهای جامعی داریم و سازمان جهاد کشاورزی به خوبی با ما همراهی می کند، سخت ترین مسئولیت ها بر گردن سازمان جهاد کشاورزی است ما اکنون نگران اپیدمی شدن برنج هستیم و مراقبت می کنیم تا مشکلی پیش نیاید.در مجموع سازمان جهاد کشاورزی در کارگروه طرح سازگاری با کم آبی عضو فعالی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای در خصوص بحث نرده گذاری و حفاظت چم بشیر تصریح کرد: تجربه نشان داده تعدد کارگروه ها اثر بخشی ندارد، ما یک کارگروه جامع به نام طرح سازگاری با کم آبی داریم که همه موارد را شامل می شود. (در حال حاضر 1770 کیلومتر رودخانه در استان داریم 200 کیلومتر از آنها داخل شهر است) کسی که بستر حریم دولت را رعایت نمی کند(3027 مورد تجاوز به حریم بستر دولت داریم)چه لزومی دارد دولت چندین کیلومتر نرده گذاری برای رسیدگی به عملکرد غلط متخلفین انجام دهد. بعد از بررسی جریان سیل فهمیدیم خیلی از خانه ها در حریم رودخانه بوده است و معتقدیم اساسا دولت نباید به آدم‌های متجاوز خسارت بدهد، از جمیع جهات به لحاظ حقوقی این مسائل به گردن دولت نمی افتد، البته  ما محدوده ی اعلام شده ای که دادستان به ما اعلام کرد را نرده کشی کردیم. در واقع ساماندهی هر کیلومتر رودخانه 25 میلیارد تومان هزینه می برد.

این مسئول در خصوص پروژه آبشوران ادامه داد: آنجا نهایتا پیاده راه شد، به نظر من اگر لازم باشد تا مسجد آیت الله بروجردی و وزیری  این را باید ادامه داد و همه رسانه ها باید در این زمینه به ما کمک کنند  از علما اجازه گرفتیم و برای اجرای بخش هایی از پروژه مسجد آیت الله بروجردی را تعطیل کردیم، همانطور که می دانید حرکت آبشوران کند است و در برخی نقاط از زیر کار می کنیم و طرح جامعش را دنبال می کنیم، در خصوص برنامه برای پوشش آبشوران ما قانونا حق پوشاندن آبشوران را نداریم و بهتر است فضا سازی کنیم تا قابل استفاده باشد، قسمت باقیمانده ابشورانهم تا 40 یا 50 روز آینده کامل بسته می شود، ما در سال گذشته 1 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب کسری آب داشتیم که با این بارندگی 150 تا نفوذ داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به شرط حیات و وجود اعتبار همه ی سدها را آبگیری می کنیم، بیان داشت: اگر امسال پیشنهادی که در لایحه بودجه 99 که در قانون نیامد، سد شرفشاه و زمکان را می توانستیم بهره برداری کنیم، اما در خرداد آنها را وارد مدار می کنیم   و در خصوص چاه ها حدود  17 هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز داریم بین 11 تا 12 هزار تا از آنها مجاز و برنامه دار است، اکنون حدود 5 هزار تا چاه غیر مجاز در سطح استان داریم و از مهر ماه به آنطرف نمی توان چاه ها را پر کرد، محدودیت ما در این مورد بسیار است.

درویشی ادامه داد: در خصوص دو قلوهای آب سردسیری و گرمسیری باید گفت ما به لحاظ دستور العمل های شورای عالی امنیت ملی مجاز به طرح موضوعات در حوزه های مرزی نیستیم، وقتی حرف از اجرای پروژه می زنیم، پروژه چند پیوست دارد. یکی از کارهای مهم ما شناسایی طرفیت های آب منطقه ای بود خصوصا در حوزه گردشگری متاسفانه در کرمانشاه خیلی استفاده نمی شود سرمایه گذاران که می آیند ایده های بکری ندارند اما تاکنون 9 تا موافقت اصولی در حوزه آب صادر کردیم. آنها را شناسایی کردیم و در حوزه حقوق دولت بود که از آن جمله سیستم حدنگار را داریم اجرا می کنیم.

وی در پایان گفت: در سال 98، 223 میلیارد بودجه به ما تخصیص دادند که آن را دریافت کردیمو بحث دفاع از حقوق بیت المال، شفاف سازی. واگذاری به بخش خصوصی برایمان مهم است، شرکت ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی مهم وظیفه تامین آب شرب را از طریق استحصال و مهار دارد.

 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار