بهترین راهکار برای توسعه کشاورزی
با توجه به آب و هوای استان کردستان، مخاطرات جوی تهدیدی برای محصولات باغی استان به شمار می‌رود که توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این تهدید جدی است.
کد خبر: ۸۴۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 12 May 2020

 

با توجه به آب و هوای استان کردستان، مخاطرات جوی تهدیدی برای محصولات باغی استان به شمار می‌رود که توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این تهدید جدی است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشاورزان و نیاز به افزایش تولید و کسب درآمد بالاتر، لازم است در روش‌های تولید محصولات کشاورزی و باغی تغییراتی ایجاد شود که ایجاد گلخانه یکی از بهترین تغییراتی است که می‌توان در این حوزه ایجاد کرد.

نقش کشاورزی در اقتصاد امروزه مردم کردستان بسیار حائز اهمیت بوده و پر رنگ تر از گذشته شده است و استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه گلخانه‌ها و روی آوردن به کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند در رشد و توسعه کشاورزی استان نقش بسیاری داشته است.

لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در کردستان/ظرفیتی که ابتدای راه است

کشت در فضای کنترل شده گلخانه‌ای به سبب مناسب بودن شرایط محیطی به طور میانگین تا ۱۰ برابر بازده بیشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز را خواهد داشت.

همچنین در کشت گلخانه‌ای به دلیل رصد و کنترل دقیق آفات و بیماری‌ها خصوصاً استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش شدید مصرف سموم شیمیایی شاهد افزایش کیفیت محصول تولیدی هستیم که همین مساله موجب بازار پسندی محصول و افزایش قابلیت صادرات می‌شود.

مخاطرات جوی یکی از آسیب‌هایی است که هر ساله باغداران را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند و با توجه به آب و هوای منطقه کردستان، مخاطرات جوی تهدیدی برای محصولات باغی استان بشمار می‌روند و هر ساله بخشی از تولیدات باغی کردستان به دلیل همین مخاطرات از بین می‌رود.

از همین رو باغداران استان کردستان در سال‌های اخیر برای پیشگیری از این تهدیدها و در امان ماندن محصولات کشاورزی به توسعه کشت گلخانه‌ای روی آورده اند.

طی چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی در راستای توسعه و تقویت کشت گلخانه‌ای در استان کردستان صورت گرفته است ولی با توجه به ظرفیت‌های در اختیار، این استان هنوز در ابتدای راه است.

تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن محصولات باغی در کردستان

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی کردستان، با بیان اینکه کردستان استانی است با ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی، گفت: سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید می‌شود.

محمد مرادی اظهار داشت: متأسفانه هر ساله سرمازدگی، بارش باران‌های رگباری و تگرگ خسارت‌های زیادی را به محصولات باغی استان وارد می‌کنند و بخشی از این محصولات را از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه این شرایط کشاورزان کردستانی را به فکر استفاده از گلخانه انداخته است، افزود: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که گلخانه‌ها فقط می‌توانند برای کشت سیفی جات مورد استفاده قرار گیرند اما در حال حاضر تعدادی از باغداران کردستانی در گلخانه خود اقدام به باغداری کرده اند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: استان کردستان شرایط مساعدی برای کشت درختان هسته دار اعم از زردآلو و هلو دارد و در همین راستا نیز در یکی از گلخانه‌های این استان به جای سیفی جات این دو نوع درخت کاشت شده اند.

مرادی یادآور شد: تولید محصول نوبرانه و سالم از مزایای استفاده از گلخانه‌ها است و بیشتر درختانی که در خارج از محیط گلخانه قرار گرفته اند دچار آفت و بیماری شده اند اما درختان داخل محیط گلخانه هیچ آفتی ندارند.

 لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در کردستان/ظرفیتی که ابتدای راه است

وی با بیان اینکه همچنین چند سالی است که کشت توت فرنگی نیز در گلخانه‌ها در کردستان توسعه یافته، بیان کرد: در حال حاضر در استان بیش از ۲۱ هکتار واحد گلخانه‌ای داریم و روند استفاده از گلخانه‌ها در کشاورزی روندی توسعه‌ای دارد.

ارائه تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی برای کشت گلخانه‌ای

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در کشت گلخانه‌ای هزینه بر بودن راه‌اندازی اولیه است که دولت در راستای حمایت از بهره‌برداران بخش کشت گلخانه‌ای تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی با کمترین درصد بانکی یعنی هفت درصد و زمان بازپرداخت طولانی یعنی هفت سال پرداخت می‌کند.

مرادی اظهار کرد: برای اجرای این سیستم‌های گلخانه‌ای تسهیلات مناسبی نیز در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و از کشاورزانی که در فضای باز مشغول به باغداری هستند و افراد صاحب سرمایه درخواست داریم از کشت‌های تونل پلاستیکی بهره مند شوند و سیستم‌های گلخانه‌های خود را راه اندازی کنند.

وی افزود: هر چند استان کردستان یکی از استان‌های برتر در حوزه تولید محصولات کشاورزی است اما شرایط جوی استان طوری است که در زمستان نمی‌توانیم کشاورزی کنیم اما با راه‌اندازی گلخانه‌های مختلف می‌توانیم از این ظرفیت در جهت توسعه کشاورزی استان بهره بگیریم.

لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای در کردستان/ظرفیتی که ابتدای راه است

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در حال حاضر سالانه حدود چهار هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای در استان کردستان به عمل می‌آید که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام این آمار تا پایان امسال به هفت هزار و ۷۵۰ تن خواهد رسید.

هر چند که جهاد کشاورزی کردستان از ارائه تسهیلات ویژه برای توسعه کشت گلخانه‌ای خبر می‌دهد، ولی کشاورزان کردستانی و افراد سرمایه گذار از نوع حمایت‌های صورت گرفته رضایت ندارند و به همین دلیل نیاز است که حمایت‌ها در این بخش افزایش یابد.

منبع/ مهر 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار