مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: ایثار و از خود گذشتگی مردم کردستان در اوایل انقلاب و دوران جنگ تحمیلی که در ۲ جبهه با ضد انقلاب و گروهک‌ها و ارتش متجاوز بعث عراق مقابله می‌کردند، مثال‌زدنی است
کد خبر: ۸۵۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 19 May 2020

ایثار مردم کردستان در جنگ تحمیلی مثال‌زدنی است 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: ایثار و از خود گذشتگی مردم کردستان در اوایل انقلاب و دوران جنگ تحمیلی که در ۲ جبهه با ضد انقلاب و گروهک‌ها و ارتش متجاوز بعث عراق مقابله می‌کردند، مثال‌زدنی است.

سردار ذبیح‌ الله مالکی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استکبار در جبهه‌ داخلی نیز در کردستان گروه‌هایی را فعال کرده بود که مردم این استان با ایثار و رشادت و جانفشانی با آنها نیز مقابله می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان پنج هزار و ۴۰۰ شهید بومی تقدیم انقلاب کرده است، یادآور شد: تعدادی از روستاهای مرزی استان هم بمباران شیمیایی شد که بر اثر آن ۴۷ نفر شهید و ۹۴۱ نفر مجروح شدند و بر اثر بمباران شهرهای استان هم یک هزار و ۱۹۶ نفر غیر نظامی نیز شهید شدند.

سردار مالکی با بیان اینکه شهریور امسال با چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی مقارن شده است، افزود: به این مناسبت برنامه‌های متعددی در استان اجرا می‌شود که برای این کار ۱۷ کارگروه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها در ۱۰ شهرستان استان برگزار می‌شود، اضافه کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا اجتماعات آنچنانی تشکیل نخواهد شد و بیشتر فعالیت‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی انجام می‌شود البته این برنامه‌ها از خرداد تا اسفند شامل ۴۳ هفته برگزار می‌شود که یکی از برنامه‌ها در زمینه سالگرد آزادسازی خرمشهر است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان با اشاره به اینکه آزادی خرمشهر سرنوشت جنگ را تغییر داد، گفت: ابرقدرت‌ها در حمایت از رژیم بعث وارد عمل شده و به نوعی یک جنگ جهانی بود با اینکه تازه در کشور انقلاب روی داده بود و شرایط مناسب نبود اما دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.

سردار مالکی با ذکر اینکه به دنبال ایجاد موزه فرهنگی (باغ موزه) در استان کردستان هستیم که با همکاری ادارات زمینی آماده شده و کار عملیاتی را آغاز کرده‌ایم، تاکید کرد: طراحان بومی استان در حال طراحی این باغ موزه متناسب با فرهنگ استان هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال آماده‌سازی دانشنامه‌هایی در رابطه با اتفاقات دوران مقدس در کردستان هستیم، افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان سالانه اقدام به چاپ و انتشار ۵۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس می‌کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان اظهار داشت: تعدادی از یادمان شهدای استان کردستان در شهرهای بیجار، قروه و کامیاران نیمه تمام مانده و نیاز به اعتبار دارد.

سردار مالکی یادآور شد: امروز کردستان در مقایسه با گذشته در مسیر پیشرفت و آبادانی است و امروز مشاهده می‌کنیم که ۲۰ سد در استان ساخته شده، گاز به نقاط صفر مرزی رسیده و استان در حوزه راه با تحولاتی روبرو شده است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار