رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار گفت: در چند سال اخیر تکثیر قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت‌شده بیجار یک روند ثابت داشته است یعنی هرچند این روند کند است اما صعودی و رو به افزایش است و تعداد آنها در یک رنج قابل قبول و مناسبی وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 19 May 2020

روند صعودی تکثیر قوچ و میش ارمنی درمنطقه حفاظت شده بیجار 

علی‌اصغر هدایت‌زاده در این گفت‌وگو اظهار داشت: منطقه حفاظت شده بیجار با 32 هزار هکتار وسعت از سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کشور و به عنوان مهم‌ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: در آخرین مطالعات تفصیلی منطقه حفاظت‌شده بیجار، 23 گونه پستاندار، حدود 130 گونه پرنده و 12 گونه خزنده و تنوع مناسب پوشش گیاهی نشان از غنای تنوع زیستی آن دارد.

دو منطقه شکار ممنوع در بیجار

وی افزود: البته علاوه بر این منطقه حفاظت شده، شهرستان بیجار دارای دو منطقه شکار ممنوع شامل منطقه شکار ممنوع شهدای محیط‌بان و منطقه شکار ممنوع چنگ الماس است در واقع اداره محیط زیست شهرستان بیجار سه منطقه تحت حفاظت دارد که محیط‌بانان بصورت شبانه‌روزی در آنها گشت و کنترل انجام می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار ادامه داد: منطقه حفاظت شده بیجار، از لحاظ حیات وحش، غنی بوده و توده‌های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و انواع آبزیان در این منطقه وجود دارد.

 

روند صعودی تکثیر قوچ و میش ارمنی درمنطقه حفاظت شده بیجار 

قوچ و میش ارمنی بارزترین گونه منطقه حفاظت شده بیجار

وی تصریح کرد: تاکنون در منطقه حفاظت شده بیجار 19 گونه و 17 جنس در 10 خانواده پستانداران شناسایی شده است که به نظر می رسد تعداد پستانداران منطقه بیشتر از این باشد اما بارزترین گونه منطقه قوچ و میش ارمنی است که جمعیت قابل ملاحظه ای از آن در منطقه زیست می‌کند و به دلیل اینکه جزو گونه‌های بسیار آسیب‌پذیر است در سطح کشور تحت حفاظت قرار دارد.

هدایت‌زاده گفت: از دیگر گونه‌های شاخص خانواده پستانداران می‌توان به گرگ خاکستری،گرگ وحشی، گراز و شغال و... اشاره کرد.

شناسایی 85 گونه پرنده در منطقه حفاظت شده بیجار

به گفته وی، جمعیت زیادی از خانواده‌های مختلف پرندگان در منطقه حفاظت شده بیجار زیست می‌کنند که براساس اطلاعات موجود تاکنون 85 گونه متعلق به 25 خانواده در این منطقه شناسایی شده‌اند که از شاخص‌ترین پرندگان موجود در این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، لیل، پالابان،‌ شاهین، کبک چیل، باقرقره و ... اشاره کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار عنوان کرد: دو منبع تامین آب منطقه حفاظت شده بیجار یعنی رودخانه قزل اوزن و قم‌چقا در منطقه حفاظت شده بیجار محل مناسبی برای زیست، تخم‌ریزی و تغذیه آبزیان به خصوص ماهیان به وجود آورده است که از مهم‌ترین گونه‌های آبزی موجود در رودخانه قزل‌اوزن و رودخانه قمچقا می‌توان به سیاه‌ماهی معمولی، سیاه‌ماهی خالدار، عروس‌ماهی، سس ماهی کلفت‌لب، سس ماهی معمولی، ماهی اسپله، ماهی کولی، لاک‌پشت آبی، مارآبی و خرچنگ‌ گر اشاره کرد.

 روند صعودی تکثیر قوچ و میش ارمنی درمنطقه حفاظت شده بیجار

نگهداری و تکثیر قوچ و میش ارمنی در سایت تکثیر حیات وحش بیجار

وی به وجود سایت تکثیر و پرورشی در دو فاز ۴۰ هکتاری در منطقه حفاظت‌شده بیجار اشاره کرد و گفت: این دو سایت جهت احیاء و تکثیر قوچ و میش ارمنی که اندمیک شهرستان بیجار است و آهو که از سال 86 از دشت‌ سهرین زنجان به اینجا آمده است در این منطقه احداث شده‌اند و در صورت زادآوری گونه قوچ و میش ارمنی و بالا رفتن تعداد، به زیستگاه‌های منطقه حفاظت شده انتقال پیدا خواهند کرد.

هدایت‌زاده با بیان اینکه بیش از 45 پستاندار از جمله آهوو قوچ و میش ارمنی در این سایت نگهداری می‌شود تصریح کرد: هدف از ایجاد این منطقه، تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض، تامین ذخیره ژنتیکی این نوع گونه‌ها، انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیست، فرهنگ‌سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوسیستم پستانداران موجود در سایت از جمله آهو، گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی است.

روند صعودی تکثیر قوچ و میش ارمنی درمنطقه حفاظت شده بیجار 

وی ادامه داد: تمامی محدوده 40 هکتاری این سایت، فنس‌کشی شده و قابلیت نفوذ از خارج را ندارد، بنابراین گونه‌های موجود در این سایت از نظر حمله گوشت‌خواران و حتی دسترسی شکارچیان در امان بوده و توسط محیط‌بانان با دوربین‌های مدار بسته پایش می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر تکثیر این نوع گونه‌ها یک روند ثابت داشته است یعنی هرچند این روند کند است اما صعودی و رو به افزایش است و تعداد آنها در یک رنج قابل قبول و مناسبی وجود دارد.

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار، پوشش گیاهی غنی، افزایش نزولات جوی، دمای مناسب هوا، امنیت غذایی و آرامش وحوش موجب امیدواری شده است که در سال جاری شاهد تعداد بیشتری از دوقلوزایی میش ارمنی در این منطقه باشیم.

وجود سه پاسگاه زیست محیطی در منطقه حفاظت شده بیجار

وی افزود: منطقه حفاظت شده به لحاظ تشکیلات اجرایی برای حفاظت دارای سه پاسگاه زیست محیطی شامل یک واحد سر محیط‌بانی در روستای صلوات آباد و دو واحد محیط‌بانی در روستای چشمه سنگین و قم‌چقا است که مامورین اجرایی به طور شبانه‌روزی در این پاسگاه‌ها مستقر بوده و منطقه را بصورت مستمر مورد گشت و کنترل قرار می‌دهند.

روند صعودی تکثیر قوچ و میش ارمنی درمنطقه حفاظت شده بیجار 

تشدید گشت و کنترل در فصل زادآوری حیات وحش

وی تاکید کرد: با توجه به فصل زادآوری حیات‌وحش در منطقه، گشت و کنترل و پایش‌های مداوم ماموران اجرایی یگان حفاظت در مکان‌های حساس منطقه به منظور افزایش ضریب حفاظتی وحوش در این فصل تشدید می‌شود.

هدایت‌زاده گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده بیجار هوشیارتر از همیشه، مناطق تحت مدیریت را حراست و کنترل می‌کنند و از سودجویی و فعالیت‌های خلاف قانون شکارچیان غیرمجاز و افرادی که مبادرت به زنده‌گیری نوزادان حیات وحش می‌کنند جلوگیری خواهند کرد.

منبع/ فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار