در موضوع کنترل و یا پیشگیری از آتش سوزی دو موضوع بسیار مهم وجود دارد "یکی اعتبارات و دیگری مدیریت" که در این دو موضوع لازم است استاندار به دو قرائت متناقض از مسئولین استان توجه ویژه داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 24 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سال هایی که بارش های استان نرمال یا فراتر از نرمال است ، ضمن خوشحالی معمول اما یک نگرانی پنهان برای روزهای گرم سال بوجود می آید! در چنین سال هایی وضعیت خوب پوشش مرتعی و جنگلی پتانسیل ایجاد آتش سوزی های گسترده را در  خود دارد که متاسفانه طی چند سال اخیر این پتانسیل به فعل در می آید و خسارات غیرقابل جبرانی را در عرصه محیط زیست بوجود می آورد! سریال آتش سوزی ها امسال همانند سال های قبل باز هم از گچساران شروع شد و خبر سوختن مراتع این شهرستان چند روزی است در صدر خبرها قرار گرفته است.
در موضوع کنترل و یا پیشگیری از آتش سوزی دو موضوع بسیار مهم وجود دارد "یکی اعتبارات و دیگری مدیریت" که در این دو موضوع لازم است استاندار به دو قرائت متناقض از مسئولین استان توجه ویژه داشته باشد.
لزوم توجه استاندار به دو گفته متناقض مدیریت بحران و امام جمعه گچساران / پول نیست یا هست و هدر می رود؟ / بیچاره زاگرس که در آتش می سوزد
 
بودجه و اعتبار نداریم!
اولین سخنان مربوط به وحید محمدی تبار ، مدیر کل مدیریت بحران است که یکی از مسئولین اجرایی استان است که در خصوص عملیات اجرایی مربوط به آتش سوزی وظیفه دارد و بی شک اشراف بیشتری بر مسائل بودجه ای و اعتبارات دارد .
وحید محمدی تبار اخیرا در گفتگویی که با برخی رسانه های محلی انجام داده است ، می گوید :  به اداره کل مدیریت بحران استان یک ریال اعتبار و بودجه در سال ۹۸ و ۹۹ تاکنون برای بحث آتش سوزی‌ها و حتی آموزش اختصاص داده نشده است و حتی هزینه‌های که در سنوات قبل در این عملیات‌ها نموده، بلاتکلیف مانده است.
ولی در عین حال بنا به وظیفه دینی و ملی و عرقی که نسبت به استان و منابع طبیعی و محیط زیست آن داریم، امسال نیز همچون سالهای گذشته در کنار نیروهای زحمت کش منابع طبیعی و محیط زیست و مردم خوب استان از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ممکن در جهت حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان استفاده خواهیم نمود و در کنار جنگل بابان و محیط بانان خواهیم ماند.
البته محمدی تبار معتقد است تنها راه کنترل و مدیریت آتش سوزی‌ها فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و همکاری مردم استان است.
لزوم توجه استاندار به دو گفته متناقض مدیریت بحران و امام جمعه گچساران / پول نیست یا هست و هدر می رود؟ / بیچاره زاگرس که در آتش می سوزد
 
پول های بادآورده ای که هدر می رود!
اما یکی دیگر از مسئولین غیر اجرایی استان سخنانی متفاوت از سخنان محمدی تبار مطرح می کند و معتقد است که پول هست و به هئر می رود!
امام جمعه گچساران در خطبه های نماز عید فطر به آتش سوزی های اخیر این شهرستان اشاره کرد و گفت: چرا برخی مناطق  این شهرستان همیشه دچار آتش سوزی می شوند، و اینکه چرا وضعیت اینگونه است خود جای سئوال دارد که به نظر می رسد مسوولان باید از قبل توجه، تدبیر و برنامه ریزی در این خصوص داشته باشند.
حجت الاسلام حجازی ادامه داد: به عنوان مثال در طول چندماه مبلغی را در نظر بگیرند برای همین جوانان بسیجی که هر وقت قرار است کرونا باشند همین بسیجیان هستند،هر وقت قرار است سیل و زلزله باشد همین بسیجیان هستند و هر وقت هم قرار است مناطقی هم دچار آتش سوزی شوند باز هم بسیجیان صادقانه و جهادگونه پای کار هستند درحالی که این ها هم جوانان متدین ، مذهبی و فاقد شغل هستند.
حجازی در ادامه تصریح کرد:هر گاه هم بحث اغتشاشات و نا آرامی در شهر پیش می آید باز هم همین بسیجیان هستند که سنگ، چوب و توهین و... می خورند در حالی که همین بسیجیان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با لب تشنه در کوه ها و ارتفاعات گچساران به سینه آتش می‌رفتند.
 امام جمعه گچساران ادامه داد:بسیجیان همیشه در وسط میدان هستند، پس مسئوولان و بقیه کجای کار قرار دارند.
وی افزود:  به نظر می رسد آقایان از این پول های بادآورده ای که به هدر هم می‌رود مبلغی برای کنترل این موضوعات آتش سوزی و برای کار ارزشمند بسیجیان کنار بگذارند.
حجازی گفت : باید انصاف داشته باشیم هرچند با این آتش سوزی ها چندین میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع  ما وارد می شود .
وی افزود : با اندکی هزینه می‌توان در امر پیشگیری از وقوع چنین مواردی جلوگیری کرد، اگرچه توقع این است که مسوولان تدبیری کنند تا چنین مشکلاتی نداشته باشیم  و از جوانان، بسیجیان و دیگر گروه ها که در مهار آتش سوزی در حال تلاش هستند تشکر و قدردانی می‌کنم.
لزوم توجه استاندار به دو گفته متناقض مدیریت بحران و امام جمعه گچساران / پول نیست یا هست و هدر می رود؟ / بیچاره زاگرس که در آتش می سوزد
 
پول نیست یا هست و هدر می رود؟ / بیچاره زاگرس که در آتش می سوزد
واقعیت مدیریت آتش سوزی مراتع و جنگل های استان سال ها است که به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و همواره این دو قرائت مطرح بوده است که عده ای که معمولا مدیران اجرایی بحران هستند اعتقاد به نبود اعتبار دارند و عده ای خارج از بدنه دولت اعتقاد به سوء مدیریت دارند!
به عنوان مثال بارها در در نشست های چالشی که در دستگاه قضایی با حضور مدیران بحران و دستگاه های مرتبط برگزار شده است از نوع نگاه مدیریت بحران استان انتقاد شده است و اعتقاد بر این بوده است که مدیریت آتش سوزی در استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد باید بسیجی وار و استفاده حداکثری از منابع محدود باشد .
در یکی از این جلسات که در زمان ریاست حجت الاسلام مزارعی بر دادگستری برگزار شد ، وی به شدت از نوع مدیریت مدیر کل بحران وقت انتقاد کرد و نوع تفکرات مدیریتی در این دستگاه را متناسب با وجود امکاناتی مانند کشورهای اروپایی دانست که همه امکانات وجود دارد اما در استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد که خبری از سیستم های هشدار فوری یا بالگردهای اطفاء حریق نیست ، باید شخص مدیر کل بحران جلوتر از دیگران در منطقه آتش باشد و مردم  محلی و بسیجیان را برای کمک تشویق کند.
البته در این زمینه گروه دیگری که مسئولین اجرایی یا همان کارگزاران دولتی هستند گاها از کمبود یا حتی نبود اعتبار سخن می گویند! 
حال به نظر می رسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد تا دیر نشده است تدبیری بیاندیشد ز همه ظرفیت ها چه با تحریک مدیریت بحران به پرکاری اگر واقعا ضعف عملکردی دارد چه کمبود اعتبار است با کمک تزریق به موقع اعتبار ، اجازه ندهد ، جنگل ها و مراتع ارزشمن زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد اینگونه از بین برود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار