کد خبر: ۸۵۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ 27 May 2020

سه شنبه هفته گذشته و در آستانه روز جهانی قدس شبکه جهانی الکوثر به علت انباشت بدهی هایش به ماهواره یوتل ست, فرکانس های خود را از دست داد و این قضیه همچنان ادامه دارد. خبری که به زودی فضای رسانه های مختلف را آکند و این سوال جدی را که چه عواملی کار شبکه ای محبوب چون الکوثر را بدینجا کشانده است، مطرح کرد. مرتضی شمسی مدیر شبکه الکوثر می گوید برخی لجاجت ها نفس شبکه الکوثر را گرفته است.

پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی نیز در این باره واکنش نشان داده است. فردای همان روز در مراسم رونمایی از دو مستند جدید شبکه پرس تی وی، او به بخشی از این ابهامات پاسخ گفت.
جبلی از دستگاه های تصمیم گیر حوزه فرهنگ کشور گفت که در سهم بندی و تخصیص بودجه به نهادهای فرهنگی، با تشخیص غلط و کج سلیقگی های خود، راهبردهای رسانه ای ج. ا. ا. در صحنه بین الملل را در جایگاه شایسته آنها پاس نمی دارند و به همین سادگی میدان را به رقیب می سپارند.
او معتقد است مشکل در کمبود ارز و بودجه نیست، بلکه مشکل در توزیع و اختصاص آن است.
مرتضی شمسی مدیر شبکه الکوثر نیز در همین باره گفت : شبکه ای با قدمت و سابقه ای درخشان در مبارزه با جریان صهیونیسم جهانی و حمایت گروه های مقاومت منطقه کارش به جایی رسیده که به علت کمبود بودجه ارتباط های فرکانسی خود را با ماهواره از دست داده و شاید چنین همزمانی با ایام منتهی به روز جهانی قدس حرکتی دشمن شادکن در منطقه نیز بوده باشد.
تاکید بر ضریب نفوذ شبکه الکوثر در میان مخاطبان خود، فرازی مهم در سخنان شمسی است. او توضیح داد : شبکه الکوثر نفوذ بسیار زیادی در منطقه دارد و در نظرسنجی های به عمل آمده توسط گروه های غیرسازمانی که مربوط به صدا و سیما هم نمی شود این شبکه جزو سه شبکه اول مخاطبین منطقه ای حوزه کشورهای عربی زبان بوده است. به طور مثال رتبه وب سایت الکوثر در میان مخاطبین این شبکه در کشور عراق جایگاه 110 و رتبه ده هزار در جهان است. این اتفاق به راحتی رخ نداده و به دست آوردن چنین جایگاهی نیازمند تلاش و کوشش فراوان است. میزان بازدید مطالب سایت الکوثر در بازه زمانی کوتاه یک هفته ای بالغ بر 459 هزار نفر نیز بوده و حضور فعال مخاطبان از کشورهای مختلف در برنامه های تعاملی و شرکت در مسابقات در بعضی روزها به بیش از 200 نفر نیز رسیده و به عنوان نمونه، حضور خانواده ها در برنامه کودک این شبکه رقم بالغ بر 300 نفر را نیز از آن خود کرده است.
مدیر شبکه جهانی الکوثر یکی از مهم ترین اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر را حضور بی سابقه مخاطبین در مسابقه قرآنی «مفازا» توصیف کرد و گفت : مسابقه قرآنی «مفازا» در سال جاری با حضور خیره کننده شرکت کنندگانی از سراسر دنیا از جمله استرالیا ، موریتانی ، مغرب ، آلمان ، هند ، افغانستان و پاکستان و مهم تر از همه کشور مصر، به خودی خود مبین جایگاه مهم و تاثیرگذار این شبکه در میان رقیبان آن است. وقتی کارشناس مصری که در روز اول در این برنامه حضور داشت و درباره وهابیت صحبت کرده بود، خود و خانواده اش مورد تهدید قرار می گیرند و مشابه چنین اتفاقی در برنامه های مختلف سیاسی اجتماعی در این شبکه رخ داده و می دهد، چه می توان گفت جز آن که این نشاندهنده آن است که استکبار و صهیونیسم جهانی به چه دقتی برنامه های ما را دنبال و از هر فرصتی برای ضربه زدن به آرمان های مقاومت استفاده می کنند. حال در این شرایط به علت برخی از لجاجت ها نفس این شبکه گرفته شده است.
شمسی در ادامه تاکید کرد: قطع شدن فرکانس های یک شبکه جهانی زیر سوال بردن ماهیت آن شبکه است. اگر شما امکان تنفس را از موجود زنده بگیرید چه اتفاقی می افتد ؟ قطع شدن فرکانس های شبکه جهانی الکوثر به علت نرسیدن بودجه یعنی قطع شریان حیاتی یک شبکه مهم منطقه ای. الکوثر یکی از پرچمداران جبهه مقاومت است و عدم مراقبت از حیثیت رسانه ای بین المللی آن و دیگر شبکه های برون مرزی صدا و سیمای ج. ا. ا. در این شرایط حساس که بیم آن می رود دیگر رسانه های برون مرزی رسانه ملی ایران نیز به همین سرنوشت دچار شوند، جفا در حق جبهه ای به وسعت خط مقاومت در منطقه و جهان است.
شمسی در ادامه تشریح کرد : حال در این شرایط که انواع و اقسام رسانه های معاند استکباری ، صهیونیستی و وهابی با شدت تمام در حال مبارزه با جریان مقاومت است همزمانی چنین رخدادی با روز جهانی قدس چیزی نبود جز زیر سوال رفتن اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی. در شرایطی که رسانه های داخلی از جمله الکوثر باید با تمام توان مخاطبین و هواداران جهانی خود را بر علیه استعمار و استکبار آمریکا و اسرائیل بسیج می کردند.قطع ناگهانی این ارتباط، ضربه ای بزرگ به حیثیت جریان مقاومت است. مگر مقاومت که آبروی نظام است چه تعداد پایگاه قوی دارد که بخواهیم یکی از آنها را با دست خود از بین ببریم؟ وارد کردن برخی از دعواهای سیاسی داخلی به حوزه رسانه ای تلویزیون می تواند بسیار خطرناک باشد و این چیزی نیست جز تضعیف نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه. به این سوال فکر کنیم آیا دشمنان ما چیزی جز این می خواهند؟
مدیر شبکه جهانی الکوثر در انتها تاکید کرد : تا آنجا که به یاد می آورم دولت برای احداث یک کمربندی یازده کیلومتری منجیل تا رودبار هزار میلیارد تومان بودجه صرف کرده است، تصور کنید با چنین مبلغی چه تعداد شبکه رادیو و تلویزیونی می توان راه انداخت و چه میزان می توان بر توانمندی ها و قدرت و بسط نفوذ جغرافیایی و محتوایی شبکه های برون مرزی صداوسیما افزود؟ هزینه های جنگ رسانه ای کجا و هزینه های عمرانی کلان ابنچنینی کجا؟ چرا اهمیت جنگ رسانه ای جاری و اولویت های آن از. سوی نهادهای تصمیم گیر مورد توجه قرار نمی گیرد؟
امروزه فشار بیش از حد جریانات صهیونیستی و وهابی منطقه درصدد خاموش کردن صدای مقاومت است. به نظر می رسد باید تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد، چاره ای بنیادی و قابل اتکا بر اساس اختصاص ردیف بودجه ای مناسب و در خور اهمیت رسانه های برون مرزی رسانه ملی، از سوی نهادهای تصمیم گیر و تاثیرگذار در این باره اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار