گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به انسداد و یا جلوگیری از حفر ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز اقدام کردند.
کد خبر: ۸۵۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 31 May 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، اقدام حفر چاه غیر مجاز که بیشتر در مناطق شرق و مرکزی استان در حال انجام بود از سوی گروه های گشت شرکت با هدف صیانت از منابع آب زیرزمینی جلوگیری شد.

بنابر این گزارش همکاران آب منطقه ای مازندران با همکاری نیروی انتظامی ضمن انسداد چاه های غیرمجاز، نسبت به توقیف ادوات حفاری اقدام و متخلفین را به مراجع قضایی معرفی کردند.

طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران این استان دارای ۱.۵ میلیارد متر مکعب پتانسیل آب زیرزمینی است که سالانه حدود یک الی ۱.۳ میلیارد متر مکعب از طریق ۹۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۵۷ هزار حلقه چاه فاقد پروانه قبل از قانون، بهره برداری می شود و برخی از دشت های آن از جمله بهشهر- بندرگز به دلیل حفر چاه غیرمجاز و یا اضافه برداشت دارای افت سفره بوده و در جمع یکی از دشت های ممنوعه کشور قرار گرفت.

استان مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و سالانه با تولید بیش از هفت میلیون تن نقش مهمی در امنیت غذایی و ارزش افزوده اقتصادی کشور دارد و طبق آمار ۹۵درصد چاه های استان برای مصارف کشاورزی است.

حفر چاه های غیر مجاز در مازندران در حالی است که به رغم اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی ، به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع در پاییز و زمستان به صورت هرز وارد دریا می شود.

بر اساس آمارهای رسمی ، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
تاکنون ۲ سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آب های سطحی توسط سد ها کمتر از ۱۱ درصد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار