کد خبر: ۸۶۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱ 09 June 2020
مرحوم حضرت آیت‌الله مختار امینیان ۳۳ سال امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه و در دوره‌هایی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بوده و در طی این سه دهه مرحوم حضرت آیت‌الله امینان (ره) با مردم درنهایت صداقت و پاکی، سلامت نفس، بدون منت برخورد می‌کرد.
مختار انقلاب ۳۳ سال در کنار مردم ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، امام‌جمعه یعنی کسی که دغدغه‌اش مشکلات مردم و تمام فکرش حل معضلات جامعه و پیشرفت شهرستان باشد و این مهم بدون ایمان قوی، مجتهد بودن، بصیرت بسیار و هدایتگری حاصل نمی‌شود.

شهرستان آستانه‌اشرفیه به برکت وجود حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) همواره شاهد حضور علمای بسیاری ازجمله مرحوم آیت‌الله وحید بوده است، ولی ۲۰ خرداد برای ما آستانه‌ای‌ها رنگ و بوی دیگری دارد زیرا مردمان دیار سلطان در این روز علامه بزرگ شهر خود حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی امینیان (ره) را از دست دادند. 

وزانت علمی و آراستگی اخلاقی و متانت و ادب رفتاری در آن روحانیِ محبوب سرمایه‌ای معنوی برای گیلان بود و فقدان آن خلائی است که به توفیق الهی و به همت دانشوران باید جبران شود انشاالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم، این بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی وفات نماینده فقید مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس خبرگان رهبری است.

حضرت آیت‌الله امینیان در بین مردم آستانه‌اشرفیه و حتی گیلان دارای ارزش علمی و اخلاقی بسیار زیادی بودند و امکان ندارد از کسی درباره مرحوم امینیان در این شهر سؤال پرسیده شده و صحبتی از حقیقی زاهد، مجتهد، یاور و همراه مستضعفین، حامی روحانیون و طلاب، ملجأ دانشگاهیان و دانشجویان؛ حامی فرهنگیان و پناهگاه عموم مردم و یاور امام و انقلاب و رهبری و نظام اسلامی نشود.

حضرت آیت‌الله امینیان (ره) شخصیتی محبوب، مردمی، خدوم، فقیهی با بصیرت، عالمی بادرایت، عارفی هدایتگر، مریدی صادق برای امام (ره)، پشتیبانی محکم و مستحکم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و بعد از انقلاب اسلامی به‌حکم امام خمینی (ره) برای ارشاد و هدایت و تبلیغ به گیلان مشرف شده و مدتی امام‌جمعه رشت شدند.

ایشان در طول مدت خدمت خود در شهرستان رشت به چنان محبوب و مقبول مردم به‌ویژه جوانان حزب‌الله رسیده بودند که توانستند علیرغم تهدیدهای فراوان وجود منحوس ضدانقلاب را در شهر رشت با همراهی جوانان حزب‌الله و مردم شریف رشت پاک‌سازی کنند.

آیت‌الله محمدعلی امینیان لنگرودی در سال ۱۳۰۵ در روستای فتیده لنگرود متولدشده و در ۱۳۲۳ به حوزه علمیه قم رفته و اجتهاد (قریب المرجع) اساتید؛ آیات عظام؛ بروجردی؛ امام خمـینی؛ گلپایگانی؛ علامه طباطبائی؛ بسیاری از مسؤولان کشور از شاگردان محضرش بوده و پس از امام‌جمعه‌ای رشت به شوق و ارادت آستان مقدسه کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه و به ارادت حضرت سید جلال‌الدین اشرف و مردم بزرگوار آستانه‌اشرفیه از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان امام‌جمعه این شهر منصوب شدند.

ایشان ۳۳ سال امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه و در دوره‌هایی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بوده و در طی این سه دهه مرحوم حضرت آیت‌الله امینان (ره) با مردم درنهایت صداقت و پاکی، سلامت نفس، بدون منت برخورد کرده و مردم دیار سلطان ایشان را به‌مانند اعضا خانواده و پدر معنوی شهرستان دوست داشتند زیرا مردم می‌دانستند در صورت بروز مشکل برای هر یک از اعضا خانواده خود می‌توانند به دیدار این آیت‌الله امینیان رفته و درد و دل‌های خود را با ایشان در میان بگذارند. 

یکی از افراد نزدیک به حضرت آیت‌الله امینیان نقل می‌کند که در یکی از شب‌های سرد زمستان یک زوج به درب منزل ایشان آمدند و ایشان با یک تماس مشکل این زوج تازه ازدواج کرده را حل کردند و هنوز بعد گذشت چهار پنج سال از فوت ایشان این زوج هرسال در روز وفات آیت‌الله امینیان بر سر مزار ایشان می‌روند.

اگر بگوییم ایشان پدر معنوی شهرستان آستانه‌اشرفیه هستند بیراه نگفتیم زیرا حضرت آیت‌الله امینیان کمک‌های شایانی به این شهرستان کردند که انتصاب مرحوم حاج‌آقا عسکری ره؛ و حاج‌آقا نوربخش ره به‌عنوان رسیدگی و رفع مشکلات مردم در شورای روحانیت و حوزه علمیه جلایه، عهده‌دار شدن مسئولیت حوزه علمیه و تدریس و نظارت بر امورشان، حضور در جبهه‌های نبرد به همراه روحانیون و طلاب و مسؤولان و اعزام کمک‌های بسیار زیاد و مثال‌زدنی مردم آستانه‌اشرفیه و کیاشهر و روستاهای تابعه برای جبهه‌های نبرد و حمایت عملی رزمندگان اسلام، رسیدگی به امور فقراء و نیازمندان، احداث بیش از ۵۰ واحد منزل برایشان، رسیدگی به سالمندان از روحانیون و معمرین، بازسازی و تکمیل مسجد جامع و حوزه علمیه جلالیه، احداث باشکوه‌ترین مسجد جامع روستایی در محل تولدش، حمایت و ابقاء هیئت‌امنا مسجد جامع و مدرسه علمیه جلالیه، احداث و تأسیس مسجد باعظمت و پر معنویت اهل‌بیت، احداث دو باب مغازه برای تأمین هزینه‌های جاریه، احداث و تأسیس کتابخانه عمومی اهل‌بیت، جنب مسجد اهل‌بیت (ع)، در مساحتی به مقدار ۴۵٠٠متر (مجموع زمین احداث مسجد و کتابخانه)، اهدای یک هزار متر زمین درهمان مکان برای احداث ساختمان بسیج فرهنگی به سپاه، احداث و تأسیس مدرسه بزرگ علمیه اهل‌بیت، در ابتدای ورودی جاده کیاشهر به جهت تقویت و حمایت از طلاب و رونق بیشتر مدرسه جلالیه آیت‌الله وحید و یک باب مغازه بزرگ جهت تأمین بخشی از هزینه‌های حوزه علمیه، احداث و تأسیس درمانگاه اهل‌بیت، نمونه‌ای از اقدامات حضرت آیت‌الله امینیان است.

حضرت آیت‌الله امینیان (ره) در درس فقهه، اخلاق، تفسیر قرآن دارای سابقه علمی بسیار زیادی بوده و کتاب‌های بسیاری را از ایشان به‌مانند تفسیر قرآن با عنوان. (نفس الرحمان در تفسیر آیات قرآن) در سه جلد، مبانی فلسفه اسلامی، مبانی اخلاق اسلامی که دو عنوان کتاب فوق‌الذکر با عناوین متنوع و سرفصل‌های مهم آموزشی و پژوهشی کتب تدریس حوزوی و دانشگاهی است، گلستان خاطرات و عائدات، نمایشی از اسلام تا ارتداد، میزان اندیشه در منطق، رساله سنخیت، قره العین در نما، عناوین ثانویه، دیوان شعر شقایق. به چاپ رسیده و مورد استقبال بسیار زیاد دانشمندان علوم دینی و مفسران قرار گرفته است.

این انسان جوانمرد و ربانی و پرتلاش و خستگی‌ناپذیر و نورانی در ساعت ۱۰/۴۰ صبح روز چهارشنبه ۲۰ خرداد سال ۹۴ ندای ارجعی الی ربک راضیه مرضیه حضرت مصدر ربوبی را اجابت و قالب زندان خاکی تن را شکسته و رخ زیبا در نقاب تیره خاک کشید و روحش به ملکوت اعلی عروج و به فرزند عزیز شهیدش حجت‌الاسلام محمدتقی امینیان ره پیوست و جاودانه شده و پیکر پاک جبروتی‌اش در کنار مضجع مرقد منور حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف علیه‌السلام به خاک سپرده شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار